روزانه های سینمایی
ببخشید کجا با این سرعت؟

ببخشید کجا با این سرعت؟

هنوز یک روز از سخنان مقام رهبری در باره لزوم توجه به سبک زندگی ایرانی و اسلامی و آسیب شناسی وضع موجود نگذشته بود که ساخت ۱۶ فیلم مستند با موضوع فوق از سوی این برادر مستند ساز اعلام شد.

اولاً فیلم مستند را همگان به اعتبار تحقیق و پژوهش معتبر و علمی آن می شناسند و به آن ارج می نهند. ایشان باید تامل می فرمودند تا ابتدا تحقیقاتی در این زمینه اغاز گردد و نتایج انها منتشر شود، سپس عزم خود را برای ساخت ۱۶ فیلم مستند که منطقاً باید مبتنی بر تحقیقات صورت گرفته ساخته شوند، جزم می نمود.

ثانیاً همانطور که در سخن و کلام رهبر انقلاب هویداست ایشان صاحب نظران و اندیشمندان را به تامل و اندیشه در این موضوع فراخواندند و این ناظر بر پیچیدگی موضوع و ابعاد مختلف آن است.

بدیهی است که تغییر سبک زندگی ایرانیان مثل بسیاری از مردم سایر جوامع متاثر از تحول در شیوه زندگی و به کارگیری امکانات و وسایل رفاهی تولید شده است. به این اعتبار خیلی از تغییرات لزوماً مذموم قلمداد نمی شوند. به عنوان مثال استفاده از مبلمان و وسایلی در آشپزخانه که مدد رسان بانوان هستند، دستاوردهای عام بشری هستند که نمی توان استفاده از آنها را یکسره به غرب زدگی یا مصرف زدگی تفسیر کرد.

بسیاری از هموطنان ناگزیر از آپارتمان نشینی و تن دادن به اقتضائات آن گردیده اند. این چنین شیوه زیستی روز به روز در حال گسترش است و خدمات رسانی دولت ها را هم آسان کرده است. زیرا مدیران شهری سرویس دهی به شهرهای عمودی را به مراتب راحت تر و کم هزینه تر از شهرهایی که بصورت افقی توسعه یافته اند، می دانند.

کاش سبک زندگی در محدوده مثال های فوق محدود می شد. همانطور که مقام ولایت تصریح کرده اند، بسیاری از رفتارها و عادات و نگرش های شخصی و جمعی ما در دایره فرهنگ و سبک زندگی قرار می گیرند و علت العلل نابسامانی ها و کج رفتاری های مشهود در جامعه از عدم تغییر و اصلاح و بهبود روش و منش ما ایرانیان سرچشمه می گیرد.

غرض انکه فیلمساز شریف ما قبل از انکه مسئله خوب تبیین و حلاجی نشده است، همان بهتر که فکر فیلم ساختن را از سر مبارک خارج کنند و اجازه دهند خروجی و برونداد اتاق فکر اندیشمندان حوزه و دانشگاه مشخص شود، انگاه سهم و نوبت ایشان برای تولید فیلم محفوظ نگه داشته خواهد شد. اگر جسارت به جناب فیلمساز نباشد، اینگونه برخورد با پیشنهادات عمیق رهبر انقلاب نه تنها شایسته نیست بلکه سبب تخفیف و تضعیف پیام غایی و منظور ایشان می گردد. متاسفانه در اعلام نام هر سال از سوی رهبر فرزانه انقلاب هم افراد و رسانه ها برخورد سطحی و شعاری را پیشه خود می کنند و سبب شهید شدن حرف رهبر می شوند. تردیدی نیست که اینگونه برخوردها معرف سبک و فرهنگی است که چندان قرابتی با فرهنگ اسلامی ندارد. همان فرهنگی که یکساعت تفکر را بر هفتاد سال عبادت ارجح می داند.

در همین رابطه متاسفانه این منبع برای تسویه حساب با مرجع مورد نظر خود، با استفاده ابزاری از کلام ارزنده آقا، برچسب و انگ سبک غربی را بر فیلمی می زند که هنوز ساخته نشده است اما چون هدف کوبیدن رقیب است، حامی و سازنده یکجا مستحق تخطئه و تخریب شناخته شده اند.

بنابراین به نظر می رسد بهترین خدمتی که بعضی ها بویژه اهالی رسانه می توانند به خود و دیگران کنند، دقت بیشتر در فحوای کلامی است که انصافاً واجد اهمیت و تامل اساسی است.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • چرا در سایت خبر تصیرگستر نزدید ؟؟؟ همه ی سایتهای سینمایی زدن غیر از سایت شما
    سایت شما که سایت ویدیو است ؟؟؟؟
    نکنه با خبر موافق نیستسد ؟؟؟؟

  • شرکت جوانه که زمانی بهترین عناوین سینمایی ایرانی رو پخش میکرد
    الان حال روز خوبی ندارد
    حداقل این اثار قدیمی رو باز پخش نمیکنه که ما که ندیدیم بتوانیم ببینیم و درامد خوبی کسب کنه الان دیدن نسخه ی دی و.ی دی ایتن فیلمها کیف میده
    بعضی اوقات با دیدن فیلمهای قبلا با خود میگم این فیلمها حیف شده به خاطر کیفیت سی دی
    الان جوانه فیلمهای ریس- سنگ کاغذ قییچی- خون بازی – کلاهی برای باران-قتل انلاین-ازدواج به سبک ایران-و دهها فیلم دیگه
    واقعا حیف حیف>>>
    اقای فروتن راس میگن شرکت جوانه تعطیل شده؟؟؟؟؟؟

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید