روزانه های سینمایی
قانون برای همه

قانون برای همه

واکنش ها به انتشار و توزیع رایگان و انبوه فیلم مستند ظهور نزدیک است، همچنان ادامه دارد و در این میان بعضی از مراجع تقلید نیز سکوت را جایز ندانسته و به اظهار نظر پرداخته اند. ناگفته پیداست که برآیند نظرات ابراز شده در باره این فیلم گویای مخالفت مجامع و محافل علمی و مذهبی با مضمون فیلم است. موضوعات مهدویت و آخر الزمان پیش از این هم محل مباحثات چالش برانگیز بوده اند و مواضع ضد و نقیضی به واسطه انتشار یا طرح ادعاهایی در این خصوص ابراز شده است. اما آنچه که در این میان مورد غفلت قرار گرفته است و بدان اشاره ای نمی شود ضرورت اخذ مجوز انتشار رسمی برای هر گونه محصول دیداری یا شنیداری است. تو گویی در تقسیم کاری نانوشته نهادها و مراجع رسمی فقط در حیطه موضوعات و فیلم های مشخصی حق اعمال مقررات و حاکمیت دارند و از ورود به سایر موضوعات منع شده اند. بر این اساس کانون هایی که حق انحصاری تولید و توزیع برنامه هایی نظیر ظهور نزدیک است را برای خود قائلند، احتمالا" شان خویش را اجل از آن می دانند که زحمت اخذ مجوز را به خود بدهند. ناگفته نماند که دور زدن مراجع رسمی برای تولید و انتشار آثار سمعی و بصری فقط به کانون های دینی و مذهبی خلاصه نمی شود و بعضا" محافل سیاسی نیز به فراخور ایام بویژه در موسم انتخابات تنور تولیدات حزبی و جناحی را روشن می کنند و آنچه را باب میل تشکیلات متبوع خویش است از آن در می آورند. کل حزب بما لدیهم فرحون(قران مجید)

کمترین پیامد ارائه چنین فیلمی به مراجع صدور پروانه نمایش آن بود که سازندگان اثر نخستین بازخورد های رسمی را دریافت می کردند و امکان اعمال اصلاحات لازم را می یافتند. نظیر همان واکنشی که حوزه علمیه قم نشان داد و مستندات و ارجاعات فیلم را صحیح ندانست. به هر حال چنانچه پیگیری چگونگی تولید و انتشار فیلم هایی از این دست در دستور کار مراجع مسئول قرار گیرد و همه چیز به اظهار نظر موافقان و مخالفان پیرامون محتوای فیلم محدود نشود، قطعا" نادیده انگاشتن مقررات موجود در زمینه تولید، تکثیر و توزیع فرآورده های سمعی و بصری یکی از مواردی است که مرتکبین باید در برابر آن پاسخگو باشند. به زعم بنده منعی برای صدور مجوز تولید یا انتشار چنین برنامه هایی وجود ندارد و با سعه صدری که در محافل دینی می توان سراغ گرفت، می توان زمینه را متقابلا" برای عرضه فیلم هایی با دیدگاه هایی متفاوت در این زمینه با فرض مراعات اصول بدیهی، فراهم کرد. زیرا اگر واقعا" تقاضا برای مشاهده چنین برنامه هایی وجود دارد و استقبال زاید الوصفی از آنها به عمل می آید، پاسخ به این نیاز نباید مورد غفلت قرار گیرد.

در همین ارتباط : امام جمعه مشهد تکذیب کرد

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید