روزانه های سینمایی
از الف تا ی تعطیلات نوروزی

از الف تا ی تعطیلات نوروزی

  • تجمع دهها نفره معترضین در مقابل وزارت ارشاد در چهارشنبه آخر سال تنها اقدام این عده علیه اکران دو فیلم سینمایی گشت ارشاد و خصوصی نبود. اعتراض کنندگان به دنبال التیماتوم ۴۸ ساعته به مسئولان، بعد از نماز جمعه تهران هم به طرف سینماهای میدان انقلاب راهپیمایی کردند و وقتی اکران هر دو فیلم را در سالن های این میدان قدیمی تهران مشاهده نکردند، به قرائت قطعنامه اکتفا کردند و بر مواضع خود تا حصول نتیجه نهایی پای فشردند. متعاقب این اقدام سینماهای حوزه هنری در شهرهای ایران و سینماهای شهرداری تهران، نمایش گشت ارشاد و خصوصی را خاتمه یافته تلقی کردند و مدیریت سازمان سینمایی حوزه هنری در اقدامی جبرانی به صدور اطلاعیه هم مبادرت کرد تا دامن خود را از اتهام نمایش فیلم ضد ارزشی پاک کند. با این حال نمایش هر دو فیلم در سینماهای متعلق به بخش خصوصی ادامه یافت. در این میان یک استثنا هم رقم خورد و در شهرهایی که مدیران کل ارشاد به تشخیص خود راساً فیلم ها را پایین کشیده بودند، فرصت تماشای فیلم را از مخاطبان سلب کردند. به هر حال احتمال می رود با پایان تعطیلات به تماشاچیان این فیلم ها افزوده شود و در جبهه مقابل نیز آتش زیر خاکستر منتقدان دو آتشه از پی خاموش شدن در ده روز گذشته دوباره مشتعل گردد. آنچه در این میان بر ابهام ها می افزاید، روشن نبودن عرضه دو فیلم مزبور در شبکه نمایش خانگی است. اگر یادتان باشد نخستین انتقادات از جانب کسانی مطرح شد که معتقد بودند باید گشت ارشاد و خصوصی با درجه بندی سنی به اکران عمومی درآیند. حال باید دید با فرض اندکی ممیزی مجدد و اعلام درجه بندی برای این فیلم ها آیا عرضه آنها در شبکه ویدیویی کشور، بلامانع تشخیص داده خواهد شد یا خیر؟ البته در اینگونه موارد قاعده بر آن است که فیلم هایی از این دست – دارای اکران محدود – در شبکه نمایش خانگی توزیع نمی شوند.
  • هنوز کارکنان روزنامه ها و خبرگزاری ها آماده ترک محل کارشان برای استفاده از تعطیلات طولانی ابتدای سال نشده بودند که نویسنده سریال قلب یخی سفره درد دل هایش را نزد خبرگزاری ایسنا پهن کرد و در اقدامی پیشگیرانه قبل از انکه کاسه و کوزه ها به خاطر پایان بندی فصل دوم سریال سر او شکسته شود، به دفاع از خود پرداخت و ادعا کرد که او نقشی در این ماجرا ندارد. عنقا در این گفتگو مراجع نظارتی ارشاد را از انتفاد بی نصیب نگذاشت و انگشت اتهام را بسوی آنان نیز دراز کرد. ناراحتی او فقط از چگونگی تدوین قسمت های آخر فصل دوم سریال نبود بلکه به عدم همراهی افرادی در داخل گروه نیز مربوط می گشت. پس از انتشار این گفتگو خبرنگار دیگری در خبرگزاری مهر که بر خلاف همکارش در ایسنا سریال را با دقت بیشتری دیده بود، فرصت را غنیمت شمرد و بدون توجه به تعطیلی روزهای پیش روی ترتیب یک مصاحبه تفصیلی را با حامد عنقا داد. نویسنده سریال که از مصاحبه اول هیچ بازخوردی را مشاهده نکرده بود این بار در گفتگویی مشروح و در چهار قسمت همه ناگفته هایش را بی پرده با گزارشگر در میان گذاشت. بی تردید این مصاحبه در نخستین روزهای آغاز بکار روزنامه ها انعکاس درخوری در جراید خواهد داشت و تا زمان گرم شدن تنور رویدادها می تواند بحث های حاشیه ای دیگری را نیز به دنبال آورد. به نظر می رسد پس از خستگی محمد حسین لطیفی و کناره گیری او از پروژه، نخستین واکنش ها در برابر روند فیلمنامه را باید به پای او نوشت. در بین بازیگران سریال مهرداد ضیایی نیز پیشتر در گفتگو با ماهنامه همشهری از عدم مطابقت فیلمنامه با واقعیات تاریخی – بویژه فعالیت های محافل فراماسونری در ایران – پرده برداشته بود. در این بین پاسخ منفی و ملاحظات مرجع نظارتی در برابر روند داستان در فصل سوم سریال، عنقا را مطمئن ساخت که سریال به ساحلی که او به عنوان مقصد پیش بینی کرده بود، نخواهد رسید. مرجع نظارتی بر این اصل تاکید کرده بود که در پایان فصل سوم باید شخصیت ها عمق بیشتری بیابند و چرایی اعمال و اقدامات آنها در دو فصل گذشته موجه جلوه کند. در واقع فصل سوم از ابهامات و اسرار فصول پیشین رمز گشایی کند. مرجع یاد شده همچنین با توجه به وسعت و دامنه نفوذ باند منحرف در پهنه داستان خواستار ورود و نفوذ هوشمندانه و منطقی ماموران امنیتی و انتظامی از انتهای فصل دوم سریال شده بود تا در فصل سوم با کشاکش و تعارض نیروها جذابیت بیشتری به اثر بخشیده شود. با این ترتیب تهیه کننده سریال پس از قطعیت جدایی لطیفی و جایگزینی سامان مقدم در مقام نویسنده و کارگردان نقش عنقا را به عنوان مشاور تغییر داد و پایان بندی سریال در فصل دوم را مطابق با طرح جدید فصل سوم دستخوش تغییر ساخت. با مطالعه مصاحبه های اخیر عنقا و بازگشت او به تلویزیون به نظر می رسد مشاوره او به سمتی کاملاً تشریفاتی تنزل یافته و از این پس نقشه راه سریال با میزان خلاقیت سامان مقدم و البته چینش سلسله حوادث بر اساس رخدادهای دو فصل گذشته رقم خواهد خورد.
  • اگر نتیجه نظر سنجی روابط عمومی سیما را جدی قلمداد کنیم و پر بیننده ترین سریال نوروزی امسال تلویزیون را چک برگشتی بدانیم و از آنطرف محدویت های پیش آمده برای اکران دو فیلم گشت ارشاد و خصوصی را هم در نظر آوریم با کمال تاسف بخشی از اوقات فراغت جامعه شهرنشین با برنامه تلویزیون های ماهواره ای تامین شده و در خوش بینانه ترین حالت محصولات نمایش خانگی هم سهم و نقشی در این بین داشته است. از دو هفته آینده که کار جمع آوری محصولات توزیع شده از سطح مراکز عرضه آغاز می شود می توان با قطعیت گفت که کدام فیلم ها و برنامه ها با اقبال بیشتری از جانب مخاطب روبرو بوده اند. متاسفانه از آنجا که حجم قابل توجهی از عناوین شبکه بصورت رایت شده در اختیار مردم گذاشته می شود، همواره برآورد دقیق از محصولات پر مخاطب و موفق شبکه با دشواری روبروست. آنچه که از تماس ها و بازخورد های مردمی به شخصه دریافت کرده ام، نشان از رضایت نسبی بینندگان از سریال ساخت ایران و کنجکاوی برای تماشای ادامه قسمت های شام ایرانی است. گدری بر سیمای اغلب شهرهای ایران در دو هفته گذشته گویای حضور و واقعیت عینی رسانه ویدیوست. نصب انواع پوستر، تراکت و بنر در مقابل مراکز عرضه – اعم از ویدیو کلوب و سوپر مارکت – مبین تنوع محصولات شبکه همزمان با عید باستانی ایرانیان  و تلاش دست اندرکاران شبکه برای گذراندن تعطیلاتی خاطره آفرین و شاد است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • مدیریت سایت سلام باتوجه به این  که رییس سازمان سینمایی اعلام کرد که  دو فیلم (گشت ارشاد وخصوصی)پروانه نمایش قانونی دریافت کرده اند.واکرانشان  متوقف نمیشود.پس برای ورود به شبکه نمایش خانگی   فکر نمیکنم مشکلی وجود داشته باشد واحتیاج به اصلاحیه داشته باشد.باتشکر.علیرضا نوروزی

    • به هر حال تشکیل جلسه فوق العاده شورای صنفی نمایش و جایگزینی دو فیلم تازه به جای گشت ارشاد و خصوصی با تایید همین ریاست انجام شد.

  • امیدوارم   هموطنانی  که به هر دلیلی امکان   دیدن  این دو فیلم را در سینما پیدا نکرده اند.احد اقل از دیدن این ۲فیلم  در شبکه نمایش خانگی محروم نشوند.مثل فیلم(عصر جمعه و……. علیرضا نوروزی

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید