راهی که سرویس های استریمینگ ویدئو با اتخاذ «استراتژی ادغام» سرانجام باید برگزینند، این روزها شرکت های خدمات اینترنتی در حال پیمودن آن هستند. همان شرکت هایی که تا دیروز به مثابه جزایر پراکنده بخشی از توان و سرمایه اشان را صرف رقابت با یکدیگر می کردند و از سایر جنبه های بازار غافل می شدند.
در دو دهه سپری شده موسسات ویدیو رسانه نیز هیچگاه به صرافت ادغام و هم افزایی داشته هایشان برنیامدند و گاه به جای رقابت های سالم، گزینه تخریب رقیب را برگزیدند. موسسات و مراکز عرضه بر خط ویدیویی به گونه درخواستی هم در معرض چنین تجربه عبرت انگیزی قرار گرفته اند و اگر بی اعتنا به واقعیات بازار هر شرکت بخواهد ساز خود را بزند و باد بکارد، حاصلی جزطوفان درو نخواهد کرد. در روز بازی شهرآورد آگهی راه اندازی سرویس ویدیوی درخواستی اپراتور همراه اول تحت عنوان «رسانه اول» مرتبا بصورت زیرنویس در حال پخش بود و این یعنی حضور یک رقیب قدر دولتی در جمع سرویس های اغلب خصوصی کنونی که کجدار و مریز در حال فعالیت هستند.
همانطور که گفته شد، ادغام سه شرکت و برند اینترنتی کلید خورده است تا در مقابله با انحصارهای دولتی مطمئن تر عمل کنند و در توسعه اینترنت ثابت(مشترکان خانگی) سرمایه و توش و توان کافی را با حذف هزینه های جاری و سربار تامین کنند؛ آن هم در شرایطی که به گفته کارشناسان ارتباطات ثابت استعداد رشد هفت برابری را دارد. زنگ خطر برای شرکت های اینترنتی زمانی بصدا درآمد که با توسعه اینترنت موبایلی به صورت ۳G، ۴G شرایط افول اینترنت ثابت یا همان ADSLها پدیدار شد و شرکتهای خصوصی دارنده امتیاز ADSL با ورود پر قدرت اینترنت موبایل و سرویس های متنوع و تقریباً انحصاری شرکت مخابرات، دچار زیان شدند.
گزارش همشهری آنلاین را در همین رابطه بخوانید:
«با ادغام شرکتهای هایوب و پارس آنلاین و احتمال پیوستن آسیاتک به این ادغام تا چند روز آینده، اتحاد شرکتهای ارتباطات ثابت (FCPها) برای شکست انحصار مخابرات در ارائه اینترنت تلفن ثابت بر بستر فیبرنوری شکل گرفت.
حذف شرکتهای اینترنتی از فرآیند عرضه اینترنت خانگی بر بستر فیبر نوری، شائبه شکلگیری انحصار مخابرات در این عرضه، کندی روند واگذاری شبکههای فیبرنوری به مشترکان و ناتوانی شرکتهای اینترنتی در عمل به تعهدات خود برای توسعه اینترنت ثابت بر بستر فیبر نوری موجب شد تا سرانجام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادغام ۱۷شرکت ارتباطات ثابت (FCP) را با واگذاری آن به سازمان نظام صنفی رایانهای در دستور کار قرار دهد.
سرانجام دیروز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری خود در نمایشگاه مطبوعات، ادغام این شرکتها را نتیجه مذاکرات آنها و گامی مثبت برای توسعه اینترنت ثابت تلقی کرد. محمدجواد آذریجهرمی با گلایه از کندی روند واگذاری شبکه فیبرنوری به متقاضیان تأکید کرد، اکنون با گذشت تقریبا یک و نیمسال هنوز این شرکتها نتوانستهاند براساس تعهدات خود عمل کنند و در کل کشور تنها ۱۴هزار پورت فیبر نوری واگذار شده است.
وی با تأکید بر ضرورت توسعه بازار اینترنت ثابت افزود: این بازار نیاز به سرمایهگذاری بالایی دارد و این درحالی است که ۱۷شرکت توان تأمین این سرمایه را ندارند. در نهایت هفته گذشته جلسهای با حضورسازمان نظام صنفی رایانهای و ۱۷شرکت FCP برای رسیدن به یک راهحل برگزار کردیم که جمعبندی این جلسه در نهایت به این موضوع ختم شد که شرکتها برای ادغام با یکدیگر مذاکره کنند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ادغام اخیر دو شرکت اینترنتی هایوب و پارس آنلاین را قدم مثبتی برای توسعه بازار اینترنت دانست و افزود: این ادغام به کاهش هزینه جاری شرکتها و افزایش سرمایهگذاری در این بازار کمک میکند. گرچه برخلاف خبرها فعلا رگولاتوری امتیاز ویژهای برای شرکتهای اینترنتی که دست به ادغام زدهاند درنظر نگرفته است.
- بیانیهادغام شرکتهای اینترنتی
این دیدگاه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حالی مطرح شد که پیش از آن شرکتهای هایوب و پارسآنلاین با صدور بیانیهای مشترک از ادغام با یکدیگر خبر داده و این اقدام را برای تحقق برنامههای وزیر ارتباطات مبنی بر شفافسازی بازار و تشویق اپراتورهای غیردولتی به استفاده از ظرفیتهای بازار مالی بهویژه از طریق حضور در بورس تلقی کردند. محمدجواد آذریجهرمی این حرکت را آغازی برای رقابت با مخابرات خواند و تأکید کرد که مذاکره با دیگر شرکتهای ارائهکننده اینترنت ثابت و دارندگان پروانه FCP برای پیوستن به این ادغام افزایش یافته است.
همچنین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بهصورت ضمنی قول همراهی با شرکتهایی که موفق به ادغام و ایجاد شرایط رقابتی با شرکت مخابرات ایران شوند را داده است گرچه دیروز وزیر ارتباطات درنظر گرفتن امتیاز ویژه برای این شرکتها توسط رگولاتوری را رد کرد.
با اعلام رسمی ادغام دو شرکت ارائهکننده اینترنت ثابت هایوب و پارس آنلاین دیروز محمدعلی یوسفیزاده، مدیرعامل آسیاتک نیز در گفتوگو با نشریه پیوست اعلام کرد که این شرکت مذاکرات خود با هایوب برای پیوستن به این ادغام را آغاز کرده است و نتیجه این مذاکره تا ۴۸ساعت دیگر بهصورت رسمی اعلام خواهد شد.وی ضمن ابراز خوشبینی از این ادغام افزود: از آنجا که آسیاتک مقدمات ورود به بورس را طی کرده به همین دلیل ملاحظات فنی جدی برای ادغام در هایوب وجود دارد ازهمین رو در حال بررسی این موضوع هستیم که این ادغام چه تأثیری روی هزینه مالی، نرخ احتمالی عرضه سهام و افزایش سرمایه خواهد داشت.
- افزایش توان رقابتی در بازار
رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای نیز با تأیید ضمنی ادغامهای جدید شرکتهای FCP، این اقدام را ماحصل سیاستگذاریهای دولت یازدهم دانست و به تسنیم گفت: برخلاف آنکه برخی رسانهها این موضوع را اتفاقی یکباره دانستهاند اما به هیچ وجه اینگونه نیست. ناصر علی سعادت افزود:
از مدتها قبل که پروانههای FCP در دولت یازدهم مصوب شد و هزاران پروانه ISP، ISDP، PAP، PSTN و VoIP جای خود را به آن دادند، بحث بازارسازی ارتباطات مطرح بود. به گفته وی بعد از گذشت ۱۰سال از فعالیت پروانههای ISP، ISDP، PAP، PSTN و VoIP حاکمیت حوزه ارتباطات متوجه شد که رشد کافی در حوزه ارتباطات نداشتیم و از این جهت به سمت تعریف پروانههای جدید FCP و Servco رفت تا با ادغام پروانههای ثابت بتواند همافزایی ایجاد کرده و توان بخش خصوصی را در اجرای پروژههای ارتباطی بالا ببرد.
- بازار ارتباطات ثابت قابلیت رشد ۷برابری دارد
سعادت با اعلام اینکه براساس ارزیابیهای رگولاتوری بازار ارتباطات ثابت کشور قابلیت رشد ۷برابری دارد، افزود: شاید با تعداد ۱۷شرکت دارنده FCP که هرکدام میزان توان مشخصی دارند نتوان این ظرفیت را فعال کرد و ادغام این شرکتها در یکدیگر باعث رشد توان و تحقق زودهنگام خلأهای موجود در بازار ارتباطات ثابت کشور میشود.
این ادغامها که درنهایت منجر به شکلگیری چند برند بزرگ در کشور با توان رقابتی در بازارهای منطقه میشود، شروع یک فعالیت اقتصادی است و اگر شرکتها تنها پروانهای گرفته باشند تا با فروش آن به سودی از بازار ارتباطات برسند، بهراحتی از این گردونه رقابتی حذف خواهند شد.»
اضافه کردن نظر