روزانه های سینمایی

سریال های ضد جریان، شدت می یابند

محمد حسام پور(مدیر تامین برنامه شبکه نمایش سیما)- ما باید یک تحلیل جامعی درباره رویکرد شبکه‌های نسل جدید دیجیتال داشته باشیم زیرا این شبکه‌ها نگاه ویژه‌ای به مخاطب را می‌طلبند، به قول کارشناسان رسانه، دوران فعلی زمانی است که پارادایم مخاطبان همگن و هم‌سلیقه از بین می‌رود و یکی از سیاست‌های تلویزیون در این دوره گسترش شبکه‌های موضوع‌محور و تماتیک است و شبکه نمایش هم مولود همین دوران است و توجه به خواست و سلیقه مخاطب یکی از اصول شبکه‌های نسل جدید است و با همین نگاه تلاش همکاران من در این شبکه تهیه و پخش برنامه‌های مورد پسند مخاطبان است. انتخاب و پخش بهترین سریال‌های خارجی در دستور کار شبکه نمایش است و پخش مجموعه‌هایی مثل «خانه پوشالی» و «فرار از زندان» هویت جدیدی به این روند داد و هدف این است که در آینده هم توجه جدی به خواست مخاطب صورت بگیرد. هرچند سیاست‌های کلان رسانه ملی ارزش‌گذاری محض به برنامه‌های خارجی نیست و دنبال اصالت بخشیدن به این آثار نیستیم ولی برای تأمین سبد نمایشی تلویزیون، در کنار توجه شبکه‌های نسل قدیم که هدف اصلی آنها برنامه‌های داخلی است، شبکه‌های نسل جدید مثل شبکه نمایش به عنوان مکمل آن برنامه‌ها با رویکرد پخش برنامه‌های خارجی فعالیت می‌کنند.

بسیاری از محققان معتقدند اکنون در دهه طلایی سریال‌سازی در دنیا هستیم و شاید به نوعی تماشای یک سریال برای برخی جایگزین مطالعه رمان شده است و این سریال‌ها رمان‌های تصویری جدیدند و برای ما صرف کشور سازنده یک اثر ملاک پخش نیست و تلفیقی از کیفیت هنری و همچنین مضمون و محتوای مورد قبول با سیاست‌های کلی فرهنگی کشور باعث گزینش آن خواهد بود و سریالی مثل «خانه پوشالی» و مسائل مربوط به آن رویه‌ای است که به خواست و سلیقه مخاطب اهمیت می‌دهد و ادامه هم خواهد داشت و من معتقدم اگر مسائل مربوط به ممیزی با توجه به مخاطب آگاه و فهیم اعمال شود قطعاً خروجی دقیق‌تری خواهیم داشت.

ما با حضور کارشناسان معتبر و آگاه رسانه اتاق فکری را تشکیل داده‌ایم که با توجه به تحلیل این کارشناسان به گزینش محصولات می‌پردازیم و در کنار مسائل هنری به محتوای آثار هم توجه ویژه‌ای خواهیم داشت، هرچند که کشور سازنده برای انتخاب یک محصول ملاک نیست ولی به هرحال جریان طلایی سریال‌سازی که در دنیا شکل گرفته است بخش مهمی از آن محصول قاره آمریکاست و ماهم در تامین برنامه قطعاً در عین توجه به اصول خود این موضوع را مورد توجه قرار خواهیم داد و برای مثال پخش سریال «ریشه‌ها» با اینکه یک محصول آمریکایی است، اثری ضد جریان و در نقد سیاست‌های این کشور است.

فصل جدید سریال «ریشه‌ها» که از ۱۷بهمن ماه پخش خواهد شد، در ادامه فصل قبلی این مجموعه است و به دوران «مالکوم ایکس» می‌رسد و جالب است که به شرایط فعلی و حضور «دونالد ترامپ» بی شباهت نیست و بحث‌های برتری نژادی سفید‌پوستان و همچنین مشکلات اقلیت‌های مذهبی و مسلمانان در آمریکا را مورد اشاره قرار می‌دهد.

چند سریال جدید هم در شورای کارشناسی درحال نهایی شدن است که برای مثال مجموعه Person of Interest  یا «مظنون» که درباره مدیریت‌های سازمان‌های جاسوسی آمریکا بر زندگی مردم است و به موضوع مونیتورینگ و نظارت‌های دولت آمریکا بر زندگی شخصی مردم اشاره دارد و شبیه به داستان «اسنودن» است یا سریال Underground یا «مخفی، زیرزمینی» که به بحث‌های دوران برده‌داری و مسائل مربوط به آن اشاره می‌کند.

درباره فیلم‌های سینمایی هم با توجه به رویکرد جدید شبکه در تأمین و پخش فیلم‌های سینمایی جدید که به مرور اعمال خواهد شد، در بازارهای بین‌المللی سینمایی مثل برلین و کن همواره حضور داریم و آثار مورد نظر را خریداری می‌کنیم و برای ایام نوروز هم تدارک ویژه‌ای دیده‌ایم.

منبع: روزنامه صبح نو

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید