روزانه های سینمایی

کسب و کارهای اینترنتی سینما

ایجاد کسب و کار در فضای دیجیتال دغدغه جدی بسیاری از افراد طی سال های اخیر بوده است. جدا از سوء استفاده های معمول و اقدامات مجرمانه، افزایش ضریب نفوذ اینترنت به گشایش فصل تازه ای در تجارت الکترونیک منجر شده است. فرصت های شغلی پدیدار شده در اینترنت اعم از فضای وب، اینستاگرام، تلگرام و سرویس های متعدد پیام رسانی، واقعیتی است که در شرایط اقتصادی بحران زده ایران و آمار بالای بیکاران مایه امیدواری است و می تواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد. خوشبختانه در عرصه سینما به جز شرکت هایی که در امور صنعتی و سخت افزاری به عنوان «دانش بنیان» شناخته شده و در حال تولید تجهیزات خاص سینمایی هستند، گروه های ایده پرداز و کارآفرینی نیز در زمینه تامین و پخش محتوای دیجیتال، به فعالیت مشغول شده اند. سرویس «آپارات» یکی از« استارت آپ» هایی است که توانست نمونه ایرانی «یوتیوب» را راه اندازی کند و روزانه به آپلود و انتشار ۱۵ میلیون ویدیو کمک کند. روزنامه همشهری در شماره ۶۹۶۵ خود گزارشی از یک سایت فیلم رسانی منتشر کرده است که مطالعه آن ما را با ساز و کارهای اقتصادی چنین سرویس هایی بیشتر آشنا می کند. در گزارش نامی از این شرکت به میان نیامده است اما می توان شرکت هایی مانند «فیلم نت»، «فیلیمو»، «آی سیما»، «نماوا»، «ویبئو»، «آی پی مدیا»، «اپیدو»، «پلان» و….را مصداق چنین شرکتی دانست.

« «ما می‌خواستیم مردم بتوانند به‌صورت قانونی فیلم آنلاین ببینند»؛ این جمله ایده اصلی شکل‌گیری یک سایت می‌شود که حالا هر روز گستره وسیع‌تری را در حوزه تخصصی خود دربرمی‌گیرد. کار آنها آسان نبوده است چراکه برای عملی شدن این ایده، ایده‌پرداز مجبور شده تک‌تک، با صاحبان فیلم‌هایی که حالا روی سایتش قرار داده مذاکره کند تا بتواند آنها را متقاعد کند و قرارداد چنین کاری بسته شود. فیلم نت، پلان، دانا و…، مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌هایی هستند که در فضای استارتاپ شکل گرفته و عملی شده‌اند، بعد هم کارشان را از یک اتاق در دفتر یک شرکت شروع کرده‌اند اما حالا خودشان شرکتی بزرگ شده‌اند. رشد و توسعه این کار باعث شده تا هزینه فیلم‌های روی سایت، گاه از یک سی‌دی که مخاطب می‌خواهد از سوپر‌مارکت بخرد، کمتر باشد. برخی محتواها رایگان روی سایت قرار گرفته و در مرحله توسعه کار، فیلم‌های مستند، فیلم تئاترهای اجرا شده و بسیاری محصولات دیگر، به مجموعه محصولات این نوع سایت‌ها با رعایت حق کپی‌رایت اضافه شده است. در زمینه اشتغال هم، با اینکه فقط یک سال و‌نیم است که به‌صورت حرفه‌ای کارشان را شروع کرده‌اند، تاکنون برای حدود ۶۰نفر اشتغال‌زایی داشته‌اند. این تعداد هم به‌خاطر گسترش کار با راه‌اندازی بخش‌هایی مانند خبر و گفت‌وگوهای تخصصی بوده است. ضمن اینکه ایجاد بخش‌هایی مانند تأمین، مارکتینگ، روابط عمومی، تیم نرم‌افزاری، تبلیغات و برندینگ از دیگر کارهایی بوده که در مسیر رشد طی کرده‌اند. همه این برنامه‌ریزی‌ها هم باعث شده آنها اکنون به رکورد دیده شدن ۸۸۰هزاردقیقه فیلم آنلاین در روز از طریق این سایت برسند. ضمن اینکه تا‌کنون، ۱۳۰هزار بار اپلیکیشن‌های این سایت نصب شده است؛ آماری که در مجموع باعث شده از کار درآمدزایی در فضای دیجیتال راضی باشند.»

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید