روزانه های سینمایی

تاکتیک های تبلیغاتی این سریال هنوز کارساز هستند

با اینکه چند ماهی از عرضه آخرین قسمت مجموعه ۲۸ قسمتی «شهرزاد» گذشته است، صفحات منتسب به این مجموعه دیدنی در فضای مجازی فعال هستند و در شبانه روز پذیرای هزاران کامنت از هواداران سریال و تبادل نظر آنهاست. تیم تبلیغاتی «شهرزاد» که در طول پخش سریال نشان داد از توانایی های شگرفی برای ارتباط با مخاطب و در اصل مشتری برخوردار است، نتیجه و جواب سرمایه گذاری های سنگین خود را به خوبی گرفته است و پویایی صفحات سریال در اینستاگرام و کانال تلگرام – علاوه بر وب سایت سریال- نشان می دهد که چه ظرفیت انسانی بزرگی پیگیر مجموعه «شهرزاد» است و به این زودی ها رشته وصل با این مجموعه را نخواهند گسست سهل است بی صبرانه در انتظار آغاز پخش فصل دوم مجموعه بسر می برند.

خبر صدور پروانه ساخت فصل دوم سریال و اتمام قسمت اعظم فیلمنامه این فصل بینندگان میلیونی «شهرزاد» را مطمئن ساخت که امسال را هم با خاطره خوب و شیرین مجموعه ای وطنی به پایان خواهند رساند و حاشیه های داستان سریال، نقل گفت و شنود و چت علاقمندان در فضای مجازی خواهد شد. عضویت صدها هزار نفر در صفحات منتسب به «شهرزاد» ضمن آنکه رکوردی دست نیافتنی در بین مجموعه های دنباله دار نمایشی است، می تواند به رقابتی بین این مجموعه با نمونه های تلویزیونی بدل گردد. در این رابطه پیشنهاد می شود تهیه کنندگان سریال های در حال پخش از شبکه های مختلف سیما اقدام به راه اندازی صفحه ای برای سریال های خود در فضای مجازی کنند تا بدون واسطه بازخورد مجموعه در حال پخش شان را از مخاطبان دریافت و رصد کنند. این کار ضمن آنکه می تواند انگیزه دیگر مخاطبان بالقوه سیما را برای تماشای سریال تقویت کند، نقاط قوت و ضعف مجموعه را نیز به آنها بنمایاند. حُسن دیگر این کار آن است که وزن مخاطبان مجموعه های رایگان در حال پخش از سیما را با وزن بینندگان سریالی مانند شهرزاد که دیدن هر قسمت از آن با هزینه همراه است، مشخص می سازد.

از این نکته که بگذریم راستی چرا تهیه کنندگان مجموعه های تلویزیونی به دنبال رصد نظر مخاطبان شان در فضای مجازی نیستند؟ آیا همین که کارفرمای سریال های تلویزیونی صدا و سیماست کافی است که آنها قید دریافت مستقیم رای و نظر بینندگان را بزنند و به دریافت گزارش های رسمی روابط عمومی سازمان صدا و سیما اکتفا کنند!؟ در این سالها که پای اسپانسرها و حامیان مالی بزرگی در پس پشت مجموعه های تلویزیونی پیداست، این سوال باقی است که روابط عمومی موسسات حامی از این دست، چرا به صرافت درک و دریافت بازخورد سرمایه گذاری اشان در ساخت سریال های تلویزیونی نیفتاده اند؟

تجربه ارزنده «شهرزاد» پیش روی ما گشوده است، از ارتباط بی واسطه با مردم کسی ضرر نکرده است، به امتحانش می ارزد.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید