روزانه های سینمایی

برگی از یادداشت های یک فروشنده -این قسمت: خوش به حال من که دکتر نشدم

دوستان خیلی اهل درس و امتحان هستند یا مشکلات و معضلات و مباحث در حوزه فرهنگی آنقدر کوچک و بی اهمیت شده اند که دیگر هیچکس رغبت نظرگذاشتن ندارد؟!

چند نکته با ربط و بی ربط :

۱- لطفاً از سوپرمارکت ها فیلم نخرید و تنها در صورتی از آنها محصولات فرهنگی را خریداری نمایید که هیچ ویدئوکلوپ یا سی دی فروشی دارای جواز صنفی در مسیر یا اطراف محل سکونت و تردد شما وجود نداشته باشد!

۲- پیرو نکته شماره ۱، اتحادیه فروش محصولات فرهنگی اصفهان در شب نیمه شعبان در پیام تبریکی که برای اعضا فرستاده، خبر از خرید یک واحد دفتر کار برای اتحادیه داده است! آنوقت می خواهید کسی حرف های بنده را باور کند که می گویم صنف در خطر انقراض است و اجاره مغازه به زحمت در می آید؟!

۳- در اظهارنامه مالیاتی که امسال رد کرده ام ترقی داشتم! پارسال ترازنامه مالیاتی که تنظیم نمودم منهای سه ملیون تومان شد، امسال منهای دو ملیون تومان! خبر دارم یک دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب هم ترازنامه مالیاتی که رد کرده منهای سه ملیون تومان بوده است، خوش به حال بنده که دکتر نشدم!

۴- جمعه از مراسم عقد یکی از اقوام باز می گشتم، در یکی از محلات اعیانی و سطح بالای شهر چشمم به چند جوان افتاد که مشغول دعوا و کتک کاری بودند و ماشین های عبوری هم که با قصد مداخله سرعت کم می کردند را تهدید می نمودند. وقتی وارد خانه شدم و پدرم رادیو را روشن کرد گوینده داشت قربان صدقه جوان های ایرانی می رفت که چقدر خوب و با تربیت و بافرهنگ هستند!

۵- آقای شهاب حسینی بخاطر بازی در فیلم فروشنده آقای اصغر فرهادی نخل طلای کن گرفت. ضمن تبریک به ایشان، همیشه گفته ام که کارهای آقای فرهادی بیشتر بخاطر هنرنمایی عالی که از هنرپیشگانش می گیرد خوب هستند تا بخاطر فیلمنامه! هرچند فیلمنامه های آقای فرهادی هم در مقایسه با اغلب آثار سینمای ایران یک سر و گردن بالاتر هستند اما فیلم های ایشان را بیشتر بخاطر بازی هایش تماشا می کنم تا بخاطر داستانش و به جرات می گویم بهترین فیلم آقای فرهادی از نظر فیلمنامه “گذشته” بوده است که متاسفانه برعکس از نظر بازیگری نسبت به آثار دیگر ایشان ضعیف تر بود!

۶- کلاً این یک عادت بد بین ما ایرانی هاست که یک فرصت را خیلی زود از بین می بریم! صرف نظر از بحث غلط بودن تبلیغات ماهواره ای بخاطر ممنوعیت قانونی و همچنین پولی که برای تبلیغات به جیب معاندین نظام سرازیر می نماید، اما تبلیغ محصولات فرهنگی داخلی در شبکه های ماهواره ای فرصتی بود برای دیده شدن این محصولات که به سرعت لوث شد! فیلم های کم ارزش و بی محتوایی مثل “پنجاه کیلوآلبالو” و “من سالوادور نیستم” بخاطر تبلیغات ماهواره ای ده برابر بیشتر از آنچه واقعاً استحقاق داشته اند فروخته اند و تازه طلبکار هم هستند که اگر فلان فرصت و بهمان مهلت به ما داده شود رکورد فروش فیلم حضرت محمد(ص) را هم خواهیم زد! اما متاسفانه مردم ما از همان سوراخی گزیده شده اند که قبلاً چند بار گزیده شده بودند! تبلیغات ماهواره ای لوازم بهداشتی و داروهای غیر مجاز و لوازم خانگی و آشپزخانه غیراستاندارد که چند سال قبل با استقبال فراوان هموطنان باعث ایجاد شبکه های ماهواره ای مختص تبلیغات تجاری شده بود، این روزها دیگر مشتری چندانی ندارند تا جایی که شبکه های ماهواره ای که یک زمانی خودشان را پشت شعارهای اخلاق محوری و رعایت شئونات خانوادگی مخفی می کردند دیگر ابایی از پخش مکرر تبلیغات زننده لباس های زیر مردانه و زنانه ندارند! حالا تبلیغات فیلم های سینمایی داخلی برایشان تبدیل به منبع درآمد جدیدی شده که البته خیلی زود این منبع را هم از دست خواهند داد زیرا بعد از استقبال گسترده مردم از فیلم های اکران نوروزی، حالا در مقایسه با اکران اول بهار ، فیلم های اکران دوم توفیق چندانی در جلب نظر تماشاگران نداشته اند و حتی با بخش چند برابر بیشتر تبلیغاتشان در شبکه های ماهواره ای، خیلی از مردم دیگر از ریسمان سیاه و سفید هم می ترسند!

۷- شرکت «تصویر دنیای هنر» اخیراً دچار عادت بدی شده و دوست دارد روی بیشتر محصولاتش عدد ۲۰۱۶ را درج کند! حالا قسمت هشتم فصل سوم «لیست سیاه» هیچی که با کمی ارفاق ۱۹ نوامبر ۲۰۱۵ در آمریکا پخش شده است! گله بنده از درج این عدد روی پک چهارم سری جدید انیمیشن «آواتار» می باشد که سه قسمت آخر فصل اول این سری را شامل می شود ؛ سه قسمتی که ژوئن ۲۰۱۲ در آمریکا به نمایش درآمده اند!

۸- به میمنت و مبارکی و تبریک به دوستانی که در این یکی-دو سال گذشته مرتباً سراغ فیلم های کاپیتان آمریکا را می گرفتند! ، هفته گذشته با همت عزیزان شبه زیرزمینی «کاپیتان آمریکا: اولین انتقامجو» هم رسماً در بازار توزیع شد! اواخر سال گذشته و در اوج جولان محصولات شبه زیرزمینی در بازار بود که دوبله فیلم دوم یعنی «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» وارد بازار شده بود و حالا با توزیع فیلم اول «کاپیتان آمریکا»، دیگر نسخه دوبله کلیه فیلم های مجموعه «انتقامجویان» تا قبل از اکران «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (که سه هفته ای هست روی پرده رفته) در بازار قابل تهیه شده اند!

بین خودمان باشد ظاهراً دوستان شبه زیرزمینی طی چند روز آینده «جنگ ستارگان ۷» را هم توزیع خواهند کرد!!!

۹- دوستان شبه زیرزمینی حدود یک ماه قبل «پاندا۳ »را وارد بازار کرده بودند اما نسخه های توزیع شده با وجود کیفیت تصویر و دوبله نسبتاً مناسب، از نظر فنی ایراد داشتند و به نیمه نرسیده گیر می کردند. توزیع کننده مربوطه بعد از نزدیک به سه هفته تاخیر، دی وی دی های بدون مشکل را برای توزیع کنندگان فرستاد.(بدون پک) و قرار شد مغازه داران دی وی دی ها را در پک های موجود تعویض کرده و نسخه های معیوب را مرجوع کنند. این وسط سر خیلی ها هم کلاه رفت! بنده مشتری داشتم که می گفت چهار بار از جاهای مختلف خریده به امید اینکه سالم باشد اما هر چهار تا مشکل داشته و هیچ آدم با انصافی هم قبل از بنده پیدا نشده که به ایشان توضیح دهد همه نسخه های توزیع اول معیوب بوده اند و باید تا توزیع دوم صبر کند (حالا نه که بنده هم خیلی با انصاف باشم!)

خلاصه دوستان توزیع کننده هم حواسشان را جمع کردند و هفته قبل که انیمیشن «زوتوپیا »توزیع شده قبل از فروش آن را تست کرده و وقتی متوجه شده اند که از نظر کیفیت تصویر بسیار سطح پایین و غیر قابل تحمل است آن را تقریباً بطور کامل مرجوع کرده اند و توزیع کننده قول داده به محض دسترسی به نسخه کیفیت بهتر، محصول را مجدد توزیع کند! بنده که خیلی تعریف این انیمیشن را شنیده ام و امیدوارم هرچه زودتر کیفیت خوبش به بازار بیاید.

امین

bamn-f.blogfa.comx
amin_saleh_rayan@mailfa.co

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با عرض سلام مجدد .
    آقای فروتن کجا تشریف داشتید این چند روز؟!
    در مورد انیمیشن زوتوپیا خواستم اضافه کنم که این هفته نسخه ای با کیفیت کمی بهتر از آن توسط شبه زیرزمینی ها توزیع شده که قابل تحمل است و انصافاً انیمیشن بسیار جذابی می باشد فقط یک ایراد کوچک دارد که برخلاف موارد قبلی ، شبه زیرزمینی ها هیچ خودسانسوریی اعمال نکرده اند!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید