روزانه های سینمایی

زنجیره خلق ارزش

توضیح: این یاداشت به قلم نگارنده در شماره ۲۵۸ ماهنامه دنیای تصویر به چاپ رسیده است.

در تعریف گفته اند: زنجیره ارزش (Value Chain)مجموعه عملیاتی است که در یک صنعت به صورت زنجیرگونه انجام می گیرد تا به خلق ارزش منجر شود. در تولید کالای فرهنگی بصورت انبوه، یکی از اقدامات مورد انتظار معرفی و تبلیغ درست کالا و محصول تولید شده است تا به تحریک تقاضا در مخاطب منجر شده و او را به تهیه و خرید محصول ترغیب کند. در این بین ناگفته پیداست که استفاده هوشمندانه از ابزارها و وسایل ارتباطی و برقراری رابطه ای دو سویه با مخاطب تاکتیک مهمی به شمار می رود و می تواند برای سرمایه گذاران به سود و برای مشتریان به رضایت و ارضای نیاز منتهی گردد. این مقدمه گفته شد تا بگوییم در نمایش خانگی ایران عرضه سریال های ایرانی سبب شد تا در غیاب ممنوعیت تبلیغات تلویزیونی برای اینگونه محصولات(واقعاً چرا!؟)، ابتکارات ویژه ای برای اطلاع رسانی صورت گیرد. در این سالها علاوه بر ایجاد سایت اختصاصی و تبلیغات محیطی، راه اندازی صفحه در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام و اخیراً کانال در تلگرام مورد توجه قرار گرفته است. جالب ترین کار در این زمینه از سوی کسانی صورت می گیرد که اصطلاحاً هواداران یک سریال هستند و مبادرت به تشکیل کلوب هواداران سریال در فضای مجازی می کنند. ناگفته پیداست که تاثیر و ارزش اینگونه حرکت های خودجوش به مراتب بیش از سرمایه گذاری های مستقیم تیم تبلیغاتی مجموعه های نمایشی است.(بهتر آن باشد که سر دلبران / گفته آید در حدیث دیگران) طی شش سالی که از پایه گذاری سنت تولید و عرضه سریال در نمایش خانگی می گذرد، مجموعه های قهوه تلخ، قلب یخی و اخیراً شهرزاد این شانس را داشته اند که به اعتبار کیفیت و مقبولیت شان در کانون توجه هواداران قرار بگیرند و موجی از رویش و افزایش مخاطبان را برای سریال مورد علاقه اشان پدید آورند.

این روزها سریال شهرزاد عاشقانه تازه ای از حسن فتحی، ضمن آنکه حال و هوای خاصی به فضای نمایش خانگی بخشیده است، رکورد تازه ای را در تعداد دنبال کنندگان(  followers) صحفه سریال در اینستاگرام به ثبت رسانده است. پیگیری خبرهای سریال و بازخوردهای آن از سوی قریب به ۵۰ هزار نفر، نقطه امیدوار کننده ای است که برای سرمایه گذاران و تیم تولید مجموعه نیز دلگرم کننده است. تنها نکته آزار دهنده ای که در این میان به چشم می خورد، ضعف و تعلل در پاسخگویی کسانی است که مدیریت و هدایت چنین صفحاتی را بر عهده گرفته اند.(البته تعامل خوب با کاربران در سایت مجموعه مستثنی است) بیاد داریم، بیژن بیرنگ کارگردان سریال ناتمام عشق تعطیل نیست، در بحبوحه مشکلات ریز و درشت تولید سریال، یک تنه به سوالات بسیاری از کاربران جواب می داد، متاسفانه در سریال های دندون طلا، شاهگوش و شهرزاد، پاسخگویی به سوالات ساده مخاطبان بعضاً مورد غفلت واقع می شود. فراموش نکنیم که ویژگی بارز امکانات ارتباطی جدید، حفظ رابطه تعاملی و دوسویه است. در غیر اینصورت همان رابطه عمودی و یکسویه گذشته این بار رخت و لباس نوتری به تن می کند!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سئوال :
    دلیل عرضه سریع فیلم ها و انیمیشن های روز آمریکا در شبکه نمایش خانگی طی ماه های اخیر که عمدتاً با کیفیت تصویر و دوبله پایین یا سانسورهای عجیب و غریب و غیر قابل تحمل و به شکلی که تشخیص مجاز یا غیر مجاز بودنشان مشکل است ، چه می باشد؟
    الف- فرصت طلبی افراد سودجو و برخی شرکت ها برای کشیدن آخرین سودهای شبکه رو به مرگ نمایش خانگی در جیب خود
    ب- تلاش برای رقابت نابرابر با سایت های متعدد دانلود فیلم
    ج- در واقع تبلیغ برای این سایت و کشاندن مشتریان باقی مانده شبکه نمایش خانگی به سمت آنها
    د- نشان دادن این نکته به مشتریان کم صبر و بهانه گیر که عجله بیش از اندازه برای عرضه فیلم های روز چه نتیجه ای در بر دارد!

    • به اطلاع سایر دوستانی که در همین رابطه اطلاعات بیشتری را ارسال کرده بودند، می رسانم مراتب به مسئولان امر اطلاع داده شد.

  • مدیر محترم سایت
    چرا مطالب اینجانب را منتشر نکردید .
    چرا ؟
    چرا حقیقت را برای مخاطبین بازگو نمیکنید .
    چرا ؟

    • ضمن تشکر، اظهارات شما در صورت صحت، تخلفی است که توسط برخی شرکت ها در حال انجام است، به همین خاطر عین یادداشت شما برای مسئولان امر جهت بررسی و اقدام مقتضی ارسال گردید.

  • جناب فروتن عزیز ..حقیقتی که شما میدونید چیه؟چرا برای همه بازگو نمیکنید تا همه بدونن.اگر تخلفی بوده و یا صورت گرفته
    این حق همه است تا از اون با خبر بشن.خواهشا جنابعالی دیگه دچار خودسانسوری نشید

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید