روزانه های سینمایی

در باره سریال هایی که در نمایش خانگی گل می کنند

این یادداشت به قلم نگارنده در شماره امروز (چهارشنبه هشتم مهر ماه) روزنامه سینما به چاپ رسیده است:

نه دندون طلا بلکه همه مجموعه های نمایشی عرضه شده در نمایش خانگی پاسخ به نیاز مخاطبی است که در پی تماشای قصه ها و موضوعات متفاوتی است که معمولاً کمتر نشانی از آنها را در تلویزیون رسمی کشور می بیند. در این سالها به شبکه های متعدد تلویزیونی افزوده شد، تنوع برنامه ها مورد توجه قرار گرفت اما بیننده گمشده خود را در بین انبوه فیلم و سریال های رسانه رسمی ندید. از سال ۱۳۸۹ که مقاومت ها و مخالفت ها برای بازداشتن معاونت سینمایی وقت برای صدور مجوز ساخت و عرضه سریال ها به نتیجه نرسید، شروع طوفانی و تیراژ خیره کننده قهوه تلخ مهران مدیری نشان داد که از ظرفیت خفته ویدیو می توان استفاده بهینه نمود و در کوران رقابت رسانه های داخلی و خارجی، کفه را به نفع رسانه های داخلی سنگین تر کرد.

حالا که همزمان دهمین(دندون طلا) و یازدهمین(سیگنال موجود است) سریال در شبکه نمایش خانگی از مخاطبان دلبری می کنند و دو مجموعه جدید دیگر نیز در باراندازهای پخش قرار گرفته اند، با اطمینان می توان گفت که در غیاب تلویزیون های خصوصی، ویدیو در ایران سیمایی متفاوت از سایر کشورها را از خود به نمایش گذاشته و علیرغم ریسک بالای سرمایه گذاری در این شبکه و مخاطرات جدی تکثیر و سرقت محصول، تهیه کنندگان و سرمایه گذاران سریال ها به دنبال یافتن راهها و مجاری تازه تری برای فروش هر چه بیشتر محصول خود هستند.

در همین راستا سرمایه گذاران دندون طلا عرضه محصول در پلتفرمی علاوه بر لوح فشرده را در دستور کار قرار داده اند تا در ادامه تجربه سریال ابله، انتشار نسخه تحت وب و نیز موبایلی سریال را برای کاربران در داخل و خارج از کشور فراهم سازند. تعداد دانلود و کلیک های های قانونی دندون طلا نشان خواهد داد که الگوی مصرف رسانه ای مخاطبان در ایران چقدر تغییر کرده و تلاش ها برای فرهنگ سازی در زمینه ترغیب مردم به خرید و تماشای نسخه اورجینال به چه نتایج ملموسی رسیده است.

از این نکته که بگذریم مزیت نسبی دندون طلا در ادامه تجربه پیشین میرباقری در همین شبکه، قصه ایست که او برای مخاطب سرانداخته است. قصه ای که از آبشخور نمایش های سنتی ایرانی تغذیه می شود و حلاوت و شور مضاعفی به موقعیت های خلق شده می دهد. تیم سرمایه گذار و سازنده دندون طلا با تیزهوشی به صرافت این حقیقت افتاده اند که کیفیت محصول در شبکه ای که مخاطب باید برای آن هزینه کند، حرف اول را می زند. از همین روی نگارش فیلمنامه ای اقتباسی (بر اساس نمایشنامه ای موفق به همین نام)، بکارگیری عوامل حرفه ای در مراحل تولید و پس تولید و سرانجام داشتن طرح و برنامه برای توزیع محصول در دستور کار قرار گرفته است تا تراز مجموعه سازی در شبکه نمایش خانگی ایران ارتقا یابد و دامنه وسیع تری از موضوعات اجتماعی به مخاطبان ارائه شود.

دندون طلا مثل مجموعه های قبلی شبکه، از تبلیغات تلویزیونی محروم است و اعتبار و وجاهت میر باقری نزد مدیران ارشد صدا و سیما هم کمکی به معرفی و تبلیغ این مجموعه- ولو با پرداخت هزینه- نکرده است. با این حال دندون طلا خوشبختانه تا اینجای کار با ریزش مخاطب روبرو نبوده است بلکه با شیب ملایم توانسته است بر حلقه طرفداران خود بیفزاید. مخاطبان میانسال نمایش خانگی در هفته هایی که موجی از فیلم های گروه هنر و تجربه راهی پیشخوان های فروش شده اند! ترجیح شان تماشای سریالی است که حس نوستالژی آنها را بیدار می کند و قصه پرغصه ای را به مدد آیین و نمایش های سنتی به زیبایی روایت می کند و بازی های دلچسب بازیگرانش در قاب زیبای دوربین، ساعات فرحبخشی را برایشان رقم میزند.

سعید رجبی فروتن

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سری اول گزارش نامه ” سریال شهـرزاد ، شبکه نمایش خانگی ” امشب ساعت : ۲۱.۰۰ از وب سایت شخصی ، رسمی بنده با تأخیر ۲ هفته ای ؛ تــدوین و … پخش می شود .
    سری دوم این گزارش نامه پس از پخش و توزیع قسمت اول سریال در سراسر کشور ، با رویکردی متفاوت تولید می شـود .
    اما باید خاطر نشان کــنم همچنان هیچ چیز معلوم نیست که سری دوم تهیه شود یا نه!
    با عرض تشـکر / فـواد محمدی

    • با عرض سلام عصر جدید الکترونیک دنیا را فرا گرفته و شبکه های ماهواره مثل قارچ رشد میکنند و بدون تعصب سریال های درجه چندم ترکیه و امریکا جنوبی به راحتی در دل مردم جا باز کرده. با وجود اینکه اینگونه سریال ها از نظر فرهنگی و فرم و محتوا در حد جیم هم نیستند. ولی سیاست صدا وسیما در ده شصت قفل شده و به هیچ عنوان هم باز نمیشود ..به جای اینکه صدا وسیما باید با کارهای فرهنگی قوی مردم را به سمت خود جذب کنید تا کمتر سراغ ماهواره برند.دو عزیز مثل رضا عطاران و مهران مدیری را هم از صدا وسیما فراری میدهند و از مردم هم میخواهند که برنامه مبتذل ترکی و امریکا جنوبی را نگاه نکند از این که این اثر از هیچ نظری با فرهنگ ایرانی نزدیک نیست ولی مردم خسته از زندگی گزینه دیگری ندارند. یا از صدا سیما باید تصویر مردان و زنان تیره بوش را نگاه کنند یا گزینه دیگر را شما حق را به مردم میدهید یا؟
      چندی بیش سریال های ماورائی با داستان قرآنی پخش میشد و مردم خیلی استقبال میکردن باز هم صدا سیما برعکس مردم عمل کرد و جلوی اینگونه کارها را هم گرفت. در حال حاضر بهترین گزینه شبکه خانگی هست که با ۴ هزار تومان میشود سریال های با محتوا بهتر و بدون گیر و بند زیاد دید. مثل دندون طلا ..عطسه ..سیکنال …. . و بهترین آنها شهرزاد
      کمی از افراط گری دست بردارید برای خودتان میگم. با زدن یک دکمه دنیا جلو چشم هستش پس مدیریت صدا و سیما کمی فقط فکر کن سریال رضا عطاران بزنگاه بد هست …سریال در حاشیه بد هست ..سریال ماورائی و نشان دادن غیر مسقیم شیطان بد آموزی دارد. ۹۰ سال از آن روز گذشته که فقط رادیو موجود بود کمی بادست خودمان مردم را به سوی دیدن سریال درجه ۴ ترکیه هل ندهیم ساده هستش سریال و برنامه در حد حداقل شبکه خانگی
      کامنت من را انتشار میدهی.یا از گفتن حقیقت ترس دارید؟

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید