روزانه های سینمایی
مکتوب هفته دوازدهم-جمع بندی نظرخواهی

مکتوب هفته دوازدهم-جمع بندی نظرخواهی

بهترین موسسات ویدیو رسانه از دید کاربران

در هفته ای که گذشت؛ جمعی از کاربران روزانه های سینمایی با اسم واقعی و یا مستعار به ارزیابی عملکرد موسسات ویدیو رسانه و شرکت های پخش پرداختند و نام موسساتی همچون سینما ۲۴، قرن ۲۱، پارس ویدیو و تصویر دنیای هنر، هنرنمای پارسیان و شرکت های پخش هنر اول و دنیای هنر بیش از سایرین در نظرات اعلام شده، تکرار گردید.

آنچه در این میان قابل توجه بود، غیبت نام دو موسسه دولتی در بین موسسات مزبور بود. یکی از این موسسات در شش ماهه نخست رکوردار تامین و توزیع فیلم ایرانی بود و در نخستین روز از نیمه دوم سال نیز عرضه اولین فیلم سینمایی ایرانی را در شبکه به نام خود ثبت کرد، با این حال محبوبیتی نزد کاربران نداشته اند. همچنین کمتر کاربری از دو موسسه ای که سرمایه گذار دو مجموعه شاهگوش و شوخی کردم بودند، نامی به میان آورد در حالیکه تنوع سبد محصولات شبکه تا حد زیادی در گروی سرمایه گذاری در نوع خود سنگین دو موسسه تصویر گستر پاسارگاد و گلرنگ رسانه است.

همچنانکه ملاحظه کردید؛ در میانه راه نظرخواهی، بحث های انحرافی؛ خرید رایت، نحوه دریافت فیلم های میجر و همکاری بعضی از موسسات با شرکت های نرم افزاری در دو سال گذشته پیش کشیده شد که مثل همیشه با  آتش بس اعلام نشده از سوی طرفین مناقشه، موقتاً فرو کش کرد. در بین شاخص هایی که “روزانه های سینمایی” برای امتیاز دهی به کارنامه موسسات پیشنهاد کرده بود، کاربران به پاسخگو بودن، خوش قولی در توزیع به موقع عناوین و ریسک پذیری در عناوین روز سینمای ایران و جهان، نمره بیشتری دادند.

اغلب کاربرانی که در نظرخواهی شرکت کرده بودند، در زمره طرفداران و علاقمندان پیگیر فیلم های خارجی در شبکه نمایش خانگی هستند و ناگفته پیداست؛ همانطور که بیشترین عناوین عرضه شده طی نیمه اول سال مربوط به عناوین خارجیست، به همان نسبت هم اینگونه آثار بیشتر در کانون توجه کاربران بوده اند.

 به هر حال در یک جمع بندی؛ همچنان که در نظرات یکی از کاربران آمده بود، استمرار فعالیت و تحرک معدودی از موسسات در تامین و عرضه انواع محصول سرگرم کننده، سبب روشن ماندن چراغ بسیاری از مراکز عرضه شده است و فارغ از کیفیت قابل بحث فیلم های ایرانی و خارجی ارزش کار چنین موسساتی را در شرایط مخاطره آمیز شبکه نباید از یاد برد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • واقعا این تعداد فیلم خارجی خوب هست اما چرا این سکوت حاکم شده دوستان سینمایی میدونن دو فیلم ضعیف ۲۰۱۴ یا دو بلاک باستر توزیع شده ضعیف ترین فیلم های سنگین سال بودن که با اقبال مواجه شدن منظور مرد عنکبوتی شگفت انگیز ۲ و پلیس آهنی رو عرض می کنم این در حالیه که بهتر از این ها هم بوده اما چرا خلوت هست فیلم خوبی مثل کاپیتان فیلیپس هم در این ایام امد اما چرا اینقدر دیر؟ چرا فیلم های ۱۲ Years a Slave همون ۱۲ سال بردگی دوبله و توزیع نمیشه انتظار داشتم جاذبه الفونسو کوآرون بیاد؟! طرف داران سینمای اکشن حتما جان سخت رو دوست دارن چرا A Good Day to Die Hard یه روز خوب برای جان سخت دوبله و پخش نشد برای من جای سوال هست چرا فیلم The Last Stand که مورد اقبال کمی هم قرار گرفته بود دوبله و پخش شد اما جان سخت نه! و لیست های بزرگی که همچنان جای سوال دارد اما فیلم هایی توزیع می شود که عجیب خنده دار است!

    • امیر عزیز من از سال ۱۳۶۹ تا الان با فیلم سر کار دارم. میخواستم بدونی مطالبات فیلم خارجی در ایران به چند بخش تقسیم میشه ۱- کسلنی که از فیلم کاملا سر رشته داران و از سناریو ،نویسنده،کارگردان،بازیگر وحتی فیلمبرداری و غیره مد نظر دارند و نقد فیلم را دنبال میکنن.
      ۲- عده ای هستند که فقط از تعریف و تمجید دیگران یا تبلیغات طالب دیدن فیلم میشوند.
      ۳- افرادی هم هستند که فقط از دیدن آب ورنگ عکس فیلم یا دیدن اسم هنرپیشه ای که میشناشن یا نوع آنگرایش به دیدن فیلم تمایل پیدا میکنن.
      حالا این ردیف ۳ بزرگترین خریداران فیلمهای خارجی هستند.
      یادمه فیلم بیگ فیش(ماهی بزرگ) یک فیلم بسیار عالی که مورد تائید همه کارشناسان هستش تازه اومده بود من همون موقع از شکست فروش این فیلم با شرکت پخش کننده آن بحث گردم فکر کنم سال ۸۴ بود .و حق با من بود اصلا فروشش از افتضاح هم پایین تر بود. اما همون شرکت مثلا یک فیلم از ژان کلود ون دام (فرانکی) را تا حالا چند بار تولید کرده که اینگونه فیلمها یکبار مصرفا اما همون ردیف ۳ دنبال این فیلمه.
      خوب حالا خودت رو جای مدیر یک شرکت بزار اکه بخوای هنری فکر کنی ظرف چند ماه باید در شرکت رو تخته کنی و همه کارمندای بیچاره هم از نون خوردن بندازی.
      پس شما هم حتما در صدد تامین خواست اون بخش بزرگی که در شهر ها و روستا های ما هستند بر میایی.
      امثال دوستان هنری هم که ماشالا هم به اینترنت هم به فیلمهای زیر نویس دست رسی دارن و مطمئنا فیلمهای مورد علاقه خودشون رو خیلی زود پیدا میکنند.پس اون فیلمهای که نام بردی باید دید طالب داره و جقدر خواهان داره.

      • با سلام
        پدرام عزیز
        عناوینی از این دست زیاد هستند که با هزینه های زیاد خریداری شده اند و متاسفانه با توجه به تیراژ بالای تولید و استقبال کم مخاظبین در انبار موسسه خاک میخورند !
        ضمنا امیر خان نیز با نگاهی به آرشیو متاسفانه میتوانند صحبتهای جنابعالی را تائید نمایند .
        با سپاس .

        • آقای اخباری با وجود اینکه فیلم افسانه هرکول محصول ۲۰۱۴ را عرضه کردید نسخه دیگر هرکول که محصول همین امسال است و دواین جانسون نقش هرکول را بازی کرده است را قرار نیست عرضه کنید؟
          عنوان خدمتکار چه زمانی عرضه میشود؟
          و از انیمیشن های مطرح سال عناوین جدیدی برای عرضه ندارید؟

        • اما همین فیلم ماهی بزرگ در سایت قرن ۲۱ برای فروش موجود نمی باشد! معلوم نیست محصولات با چه هدفی انبار می شوند!

          • رضا برون
            دوست عزیز
            متوجه منظور شما نشدم .
            هدف از انبار کردن محصولات چیست ؟
            یعنی موسسات از انبار کردن محصولات هدف دارند ؟
            دوست عزیز
            خدمتتان عرض شد بدلیل اسقبال نامناسب از این دسته از عناوین است که محصولات در انبار موسسات خاک میخورد .
            در ضمن حق با شماست این عنوان برای فروش نیز در سایت موسسه موجود نیست
            چه بسا هزینه های نگهداری محصولات در انبار موسسات به مراتب بیشتراز سود حاصله از فروش آنهاست .

      • بله من در رشته هنر غالبا به تمام فیلم ها دسرسی دارم میگم بهتره همه از این گروه ۳ شما بیان فاصله بگیرن و یه خورده تغییر بکنیم

  • در ضمن بگم دوستان بدونن خیلی هم وضع بد نخواهد بود بزودی فیلم Maleficent یا شرور از تاپ های سال پخش میشه دوبله اثر پایان پذیرفته به مدیریت خانوم شکوفنده و همچنین فیلم Percy Jackson: Sea of Monsters از جالب های ۲۰۱۳ به مدیریت ناهید امیریان منتظر بهتر از این هم باشید

  • موسسه رسانه تصویری دیگه اون موسسه که ما میشناختم نیست شده یک موسسه بی رنگ بو که نه صدا داره نه تصویر .
    چرا؟؟؟؟
    زمانی که من با این موسسه آشنا شدم حمایت های این موسسه زبان زد تمامی نمایندگان بود هم خود به نمایندگان متعهد بود هم دیگر شرکتها را وادار میکرد که انگونه باشند . اول همین موسسه رسانه تصویری که با شکستن قیمت فیلم درجه یک مثل زن بدلی، گرگ میش ، هوو وچند فیلم دیگر با قیمت ۶۰۰ تومان و با پشت جلد ۱۰۰۰ تومان جای ۲۴۰۰ تومان قاب شیشه ای با پشت جلد ۵۰۰۰ تومان به نماینده داد. که با این کار باعث بوجد آمدن فروشگاه برای فروش فیلم شد هم دست کپی کارا بسته شد. اما بعد از چند سالی که گذشته با تغیرات مدیریت در این موسسه روش ا وحمایت ها هم عوض شد دیگه این موسسه از حالت یک موسسه دولتی خارج شد خود تیشه به ریشه نماینده ها زد.
    به دلایل زیر:
    ۱- شروع به فروش هولوگرام کارتون ها و فیلم های خود کرد. یعنی اولین قسمتی ارتباط با نماینده ها حذف شد . ما دیگه آرشیو نمیتونستیم از موسسه بگیریم و باید از شرکتهای دلال میگرفتیم که این واسطه گری باعث افزایش قیمت برای ما به ۸۰۰ تومان وپشت جلد ۱۵۰۰ تومان شد
    ۲-پشتی بانی قاطع برای ورود سوپر مارکت ها با توجه به اینکه بازار فیلم هنوز جون نگرفته بود(برای ورود سوپر مارکت ها در این بازار فیلم که هنوز سه سال از عمرش نگذشته بود ۱۳۸۵-۱۳۸۸ زمان مناسبی نبود .در صورتیکه هنوز ما نماینده مشکلات زیادی داشتیم ) ما هم از همه جا بیخبر داشتیم با تمام نیرو سعی در گسترش این بازار و جذب هر چی بیشتر فروشگاه های تازه وارد میکردیم .که یک دفعه ما و فروشگاه داران با این موضوع مواجه شدیم.خیلی روزای بدی بود .تنها جای که دلمان خوش بود همین موسسه دولتی بود که آب پاکی رو ریخت رو دستمان.
    ۳-دادن عناوین خود به مراکز پخش آن موقع و نادیده گرفتن نمایندگان سنتی و بازاری خود.(یادمه که از در دیوار همه بالا میرفتن و مرکز پخش میزدند) یک اسمای میشنیدیم که چشمانمون ۴تا میشد. الوند .بهروز.عقاب . گلرنگ . اوه هرکسی اومده بود که این بازار و جمش کنه برای ما هم خط و نشون کشه.
    ۴- عدم توانایی در کسب مجدد اعتماد نماینده های خود(یک بار مدیر کل وقت موسسه آقای(ح) که تازه مدیر شده بود نماینده ها را جمع کرد وهی از خودش شروع به تعریف کردن کرد که من این صنعت میشتاسم .آخر حرفاش که رسید معلوم شد اولا اصلا آگاهی نداره بلکه تو این اوضاع بد باری که از دوش ما بر نمیداره بلکه ما رو به زحمت بیشتر میکشانه برای همین همه جلسه را به اعتراض ترک کردن.
    ۵- تمام کمال فقط به یک موسسه زبده خصوص فروش تبدیل شده و الان یک چند سالی هست که حتی یک سفارش هم از ما نمیگیرن.وحتی عناوین قدیمی که تولید میشه معلوم نیست از کجا سر در میاره مثل دلشدگان -لیلا -فیلمهای جمشید هاشم پور و غیره
    حالا وقتی این موسسه همه راه های ارتباطیش رو بسته ما باید چی بگیم ؟باید اسم موسسه رسانه تصویری به موسسه فروش محصولات رسانه به دوستان و همکاران عوض بشه

  • اینم نمونه تازه از سیستم مریض سینمای ایران چطور تهیه کننده و کارگردان استرداد نمیتونن فیلم خودشون رو در شبکه خانگی توزیع کنن /http://cinemapress.ir/news/55718
    ایا سازمان سینمایی باید فیلم استرداد رو توزیع کنه ؟

    • مالک فیلم بنیاد سینمایی فارابی است. با توجه به در پیش بودن جشنواره فیلم کودک ، بعید میدانم فارابی تا دو ماه آینده فراغتی برای توزیع فیلم استرداد بیابد.

  • سلام آقای فروتن این کسی که در اسلاید شو همین مطلب( مکتوب هفته دوازدهم-جمع بندی )گذاشتید.میدونید کدوم فروشگاه هستش؟

  • جا دارد که یک خسته نباشید هم به پخش دنیای هنر و تصویر گستر پاسارگاد عرض کنم بخاطر سریال شاهگوش که بسیار پرفروش و با استقبال عمومی خوبی رو برو شد . وبه کسب کار ما رونق زیادی داد و همچنین زمان توزیع آن نسبت به حجم سنگینش بسیار رضایت بخش بود.یک سریال ۲۸ قسمتی که از شروع تا پایان برای ما لذت بخش بود .
    و از همه مهمتر اینکه دغدغه قسمتهای قبلی نفروخته هم نداشتیم.
    و منتظر سریالهای خوب دیگر این شرکت هستیم

  • بدون شک گلرنگ رسانه یکی از بهترین موسسات شبکه نمایش خانگی محسوب میشود از همه نظر طراحی کاور.فیلم های توزیع شده و عناوین اینده این موسسه … و موسسه تصویر گستر پاسارگاد هم جزو موسسه های خوب محسوب میشه ولی مدتی است عنوان خارجی از این موسسه توزیع نشده

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید