روزانه های سینمایی
یادداشت میهمان- کنترل های دو پشته

یادداشت میهمان- کنترل های دو پشته

جواد معماری -مدیر عامل موسسه تصویر دنیای هنر- کتابچه مکتوب سیاستهای دولت تدبیر و امید را از روابط عمومی ارشاد گرفتم و عاملی شد تا بتوانم با حوصله بخش نمایش خانگی آن را مطالعه کنم و متاسفانه انچه از افکار نگارندگان در تنظیم سیاستهای این بخش مشهود بود ذهن تیره و تاری بود که نسبت به عملکرد موسسات دارند به نحوی که نگارندگان در سایر بخشهای سازمان با گشاده دستی و به اشکال مختلف در صدد حمایت مطلق فعالان سینمایی بودند و مثلا در بخش تولید ، حمایتها از فیلمنامه (خرید فیلمنامه به تعداد ۸۰ عنوان) شروع می شد و فیلم اول ۸ تا و سینمای حرفه ای ۳۲ تا و فیلمهای مستقل ۱۳ تا و فیلم فاخر ۲ تا جمعا ۵۵فیلم تا ۸۰درصد سرمایه مورد نیاز خود را به اشکال بلاعوض و یا مشارکتی و یا وام دریافت می کنند و در ادامه نیز با تبلیغات دولتی خدمات فنی دولتی پخش و اکران دولتی و پیش خرید حقوق ویدیویی توسط رسانه های تصویری خوش بحالشان می شود.

در بخش نمایش خانگی خبری از حمایتهای تعریف شده که وجود ندارد هیچ، تا دلتان بخواهد بندهای نظارتی وجود دارد جالب اینکه سازمان این بار به نظارت تنهایی بسنده نکرده و با هم نشینی در کنار تهیه کنندکان و در غالب گارگروه سعی در جلب رضایت بیش از پیش ایشان در برخورد و کنترل موسسات دارد و خنده دارتر اینکه نتیجه گیری کرده با این کنترلهای دو پشته تیراژ فیلمها چهل درصد رشد میکند حال شما پیدا کنید پرتقال فروش را!

 سیاست ها اعلامی از بن ایراد دارد که ناشی از تنهایی به قاضی رفتن تهیه کنندگان و عدم توانایی مدیران ارشاد در رویارویی با ایشان است به نحوی که صنعتی را که می تواند خود تولید کننده مستقل محتوی فرهنگی باشد و با شکوفایی اش علاوه بر ایجاد اشتغال در صنعت سینما تولید آثار فرهنگی کند و به مبارزه با فرهنگ متهاجم ماهواره و…… بپردازد را تقدیم تهیه کنندگان نادانی کند که عقلشان در حد همین است که شاخه زیر پایشان را اره کنند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام خدمت روابط عموی هنر اول
    آیا قصد دارید اسامی دوبولرهای اصلی رو در گشت کاورهای فیلمهایتان یادداشت بفرمایید؟
    فیلم لذت انتقام این هفته توزیع نشده؟
    هفته بعد چه فیلمهایی رو قرار است توزیع کنید؟

  • با سلام مجدد و عرض خسته نباشید و آرزوی قبولی طاعات و عبادات .
    جناب آقای معماری ، اگر دقیقاً می گفتید به کدام بندهای این متن ایراد دارید بهتر می شد قضاوت کرد . بنده که یک فروشنده ساده بیشتر نیستم و خودم را در شبکه نمایش خانگی بیشتر مصرف کننده می دانم تا عرضه کننده و خیلی هم از مسائل پشت پرده ای که شما خبر دارید ، خبر ندارم . اما تا جایی که بنده این متن را مطالعه کردم و توانستم از آن سر در بیاورم با اغلب بندهای آن موافق هستم و فکر می کنم در صورت درست اجرایی شدن حقوق مصرف کننده را در شبکه نمایش خانگی به میزان قابل توجهی ارتقا خواهد داد ، منتها حقوق مصرف کننده یک چیز است و حقوق فروشنده یک چیز دیگر …

  • … بنده در هیچ کجای این متن ندیدم درباره حقوق فروشندگان و کلوپ داران جزء در شبکه نمایش خانگی صحبتی شده باشد . متاسفانه این قشر که اصلاً قصد ندارم خودم را هم با آن جمع ببندم!!! سال به سال وضعیتش بحرانی تر می شود . شما خودتان قضاوت کنید : چهار سال قبل فیلم را می خریدم ۹۵۰ تومان و می فروختم ۱۵۰۰ تومان . الان می خرم ۲۲۰۰ تومان و می فروشم ۳۰۰۰ تومان . سود ۵۵۰ تومانی شده است ۸۰۰ تومان اما آن زمان از یک فیلم متوسط ۵۰ نسخه می فروختم ، الان به زحمت ۱۰ نسخه! خودتان هم می دانید در این چهار سال هزینه ها چند برابر شده است!
    آنوقت در یکی از بندها آمده ” … دسترســی آســان و بــه موقــع … ” . با این وضعیت دسترسی آسان و به موقع یعنی اینکه علاوه بر بقال و کتابفروش و روزنامه فروش و … به سایر اصناف هم اجازه فروش محصولات شبکه نمایش خانگی داده شود چون در همین دو ماه اخیر دو ویدئوکلوپ نزدیک بنده به علت عدم سوددهی تغییر شغل داده و رفته اند! آن هم نه ویدئوکلوپ های فصلی و بی مجوز بلکه دو تا از باسابقه ترین و شناخته شده ترین اعضا اتحادیه در اصفهان!
    با تشکر و التماس دعا .

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید