روزانه های سینمایی
لطف آنچه تو اندیشی

لطف آنچه تو اندیشی

 در هفتاد روزی که از عمر این وب سایت و از اسباب کشی من از وبلاگ به این عرصه می گذرد، واکنش های متعددی از سوی دوستان در این باره ابراز شده است. دوستانی این کار را ستوده و از آن به ایجاد ظرفیت تازه برای پوشش دادن اخبار و تحولات شبکه یاد کرده اند و عده ای نیز این مزیت را به قیمت تحلیل رفتن و تضعیف گفتگوها و بازخورد نظرات خوانندگان که در کامنتها متجلی می شد، محسوب می کنند. از نظر این مخاطبان در وبلاگ این فرصت فراهم بود که بصورت کاملا" متمرکز پیرامون موضوع واحدی دیدگاه های موافق و مخالف درج شود و شور زاید الوصفی بر فضای گفتگو و مفاهمه سایه گستر شود. شاهد ادعای این عده آن است که در طی دو ماه گذشته مجموع کامنت هایی که در ذیل بیش از ۱۳ یادداشت و ۱۴۰ خبر درج شده است به ۴۵۰ فقره محدود می شود، در حالی که در فضای وبلاگ در یک تا دو هفته فقط در ذیل یک یادداشت به همین میزان نظر گذاشته می شد. به نظر این گروه چند برابر شدن بازدید های روزانه که احتمالا" ناشی از پرسه زدن در اخبار اختصاصی شبکه است، نقص و خلاء فضای انتقادی را برطرف نکرده است. مخاطبانی هم محترمانه اذعان می کنند که این اقدام عامدانه از پی ردگم کردن و کم رنگ نشان دادن انتقادات از شبکه و مدیریت آن است.! بطوری که با پراکندگی کامنت ها و بی خبر ماندن بعضی از خوانندگان از روند پیغام ها و پسغام ها، امکان جمع بندی از او سلب شده و انگیزه درج مطلب در وی ایجاد نشود. البته در پاسخ به این دوستان باید قدری در دامنه و اختیارات مدیریت تامل کرد. در شرایط کنونی بازوهای حمایتی شبکه از مقامات مسئول دیگری امر بری می کنند. به عنوان مثال موسسه رسانه های تصویری از معاون امور سینمایی و دبیر ستاد مبارزه با محصولات غیر مجاز از وزیر ارشاد حرف شنوی دارد. مدیر مرکز رسانه های دیجیتال – حداقل در دوران مدیریت سابق – بر اساس تعریف و برداشت خود از رسانه دیجیتال به عرصه ویدیویی تعرض می کرد و مستقلا" مجوز نشر محصول می داد و معتقد بود، دی وی دی یک محمل رقومی و دیجیتال است پس در حوزه استحفاظی او قرار دارد.! بر این اساس در واقعیت سهم مشخصی از کیک مدیریت مورد نظر در اختیار بنده است و گاه همان موازی کاری و اقدامات متناقض شیرینی کیک را تلخ تر از زهر هلاهل می کند.!غرض انکه اصلی ترین وظیفه قانونی بنده و همکاران نظارت محتوایی و مراعات استاندارهای فنی است که همین مورد هم به دلیل آنکه مجوز ساخت تولیدات ایرانی در مرجع دیگری صادر می شود، کار نظارت را بسیار سخت و منفعلانه می کند. با این همه وظایف مان را علیرغم همه استرس ها و فشارهای بیرونی برای رفع تکلیف انجام نمی دهیم و به بهبود تلاش های مان می اندیشیم و میدان را برای حضور قدرتمندانه و آگاهانه بخش های تحت نظارت فراخ می سازیم. نمونه اخیر آن به میدان فرستادن اتحادیه و انجمن صنفی موسسات برای ساماندهی پخش محصول است که خوشبختانه کار مطالعاتی و سیاست گذاری آن در فاز اول به پایان رسید و از روزهای آینده سمت و سوی عملیاتی به خود خواهد گرفت. چی داشتم می گفتم و به کجا رسیدم!
غرض انکه در راه اندازی این فضا هم اجبار و الزامی متوجه بنده نبوده است و از سر اختیار و اراده شخصی این بساط را پهن کرده ام تا رندانه از تعقل و تجربیات دیگران سود برده و صحت و سقم اعمال و گفتارم را در آینه نقد دیگران به ارزیابی بنشینم. بنابراین لزومی ندارد قایم باشک بازی در بیاورم و به دنبال رد گم کردن و این جور کارها باشم.
اما بروم سراغ پیشنهادی که می خواهم با شما در میان بگذارم. می توان از این پس متن کامل یادداشت ها را به وبلاگ حواله داد و بساط عیش را دوباره در همانجا جور کرد و کامنت های مرتبط یا نامرتبط را مثل گذشته در آنجا به نمایش گذاشت. در این صورت خلاصه یادداشت ها را در وب سایت بهمراه اخبار اختصاصی حفظ خواهیم کرد و بازید کنندگان می توانند نظراتشان در باره خبرها را اگر بخواهند، در وبلاگ درج کنند. – منظورم از کامنت های غیر مرتبط با یادداشت اصلی همین بود. –
چه می فرمایید؟ اگر موافقید چراغ وبلاگ را از سو سو زدن در بیاورم و قبل از تشریف فرمایی شما قدری مرتبش کنم و فضا را درخور جلوس شما کنم.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۱ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با عرض سلام خدمت شما اقای فروتن.
    یاد ان وبلاگ شما بخیر که یه بحثی رو را می نداختیم و همه دوستان شرکت می کردن از مدیر عامل موسسه ها تا بقیه دوستان بزرگواار.فکر می کنم فضای وبلاگ صمیمی تر بود البته ببخشید این نظر شخصی  بنده است.
    اقای فروتن شما که کرمان تشریف اوردید افتخار ندادید به بچه های محصولات فرهنگی  حداقل اگه خواستید چراغ وبلاگ رو راه بیاندازید  در خدمتیم.
    یا علی

    • پنج روز در کرمان بودم . میزبان فقط یک برنامه برای من گذاشت. یک برنامه هم خودم پیشنهاد دادم.! خدا را شکر در تمام مدت منزل فامیل بودم.!

  • [جناب آقای فروتن: به سایت داریم عادت می کنیم  پیش بسوی تعاملی بهتر و سازندگی بیشتر عقب گرد معنا ندارد که برگردیم

    • ارادتمندم. دوستانی در وبلاگ پیام گذاشته اندو پیشنهاد را بد ندیده اند. عجله نمی کنیم تا به جمع بمدی در روزهای اینده برسیم.

  • جناب فروتن
    اگرچه سایت شما منبع تغذیه خبری مناسب برای جراید و پایگاه های اطلاع رسانی کشور میباشد اما ان هیجان  و شور وشعف وبلاگ "ساده اماخودمانیتان "را ندارد هرچند ایتمهای موجود از قبیل تالار گفتگو و گزارش تخلفات به نوعی غیرفعال و ساکن هستند.
    پیشنهاد میکنم اخبار روزانه تان را در این وب سایت جهت بهره برداری عموم قرار دهید و یادداشتهای معمول وهفتگیتان را بسان گذشته در وبلاگ به روز نمائید. کار مضائف و طاقت فرساخواهد بود اما فضای وبلاگ فضایی غیر ایستا و موثر خواهد بود . در ضمن اگر قالب فعلی وبلاگتون رو سه ستونی و یا بیشتر در سایتهای قالب ساز مثل پیجگ نت و…. انتخاب نمائید میتوانید در قسمت های از قبل موجودو تدارک دیده شده  در ان تیتر اخبار روزانه تان را که به وب سایتتان لینک بشود را قید نمائید که دوستانیکه علاقمند به خبر باشند در فضای وبلاگتون از اخبار وبسایتتان بهره بجویند و هم محیط با نشاط گذشته تداعی و نمودار شود

    • از شما متشکرم. دقت کرده باشی برای آنکه دوستان فرصت خواندن مطالب را بیابند، آهنگ انتشار را کمی کند کرده ام.

  • با سلام ، جناب آقای فروتن با توجه به اینکه مطالب و نوشتجات شما بیشتر جنبه خبری و اطلاع رسانی دارد. پیشنهاد میشود در قللب سایت ، اما با قابلیتهای بهتر آن را سازماندهی کنید بهتر است ، آرشیو مطالب در حال حاضر بطور کامل در اختیار کاربران قرار ندارد ، همچنین بعضی از موضوعاتی را که جنبه خبری کمتری دارد در تالار گفتگو  تحت عنوان خبر ها وا اطلاعیه های دفتر همکاریها  و موسسات ویدئورسانه باز کنید تا تنور سایت گرمتر شود و کاربران این حوزه با تعامل بیشتربا سایت ارتباط برقرار نمایند.
    درصورتی که این سایت با همین امکانات نتوانست نقطه نظرات جنابعالی ودیگر سرورانی که در مدت هفتاد روز با این سایت انس وخو گرفته اند از نظر فنی برآورده نکرد ، بنده حاضرم از نظر فنی و برنامه نویسی سایتی را همچون سایت ویدئو رسانه دات آی آر که از آن اطلاع دارید، که انشاءالله بزودی در دیماه آپلود خواهد شد. مهیا خواهم کرد .چرا که معتقدم در قرن ۲۱ همه باید اطلاعات روز را از طریق شبکه ارتباطات بوسیله کامپیوترشان بتوانند بدرستی بدست آورند.
    با تشکر : علی اصغر علیزاده

    • علی آقا سلام
      در راه اندازی سایت تردید نکن . امیدوارم با کار شایسته شما باز هم گامی در زمینه اطلاع رسانی در زمینه شبکه برداشته شود و کم کاری اهالی مطبوعات و سایت های رسمی جبران شود. از پیشنهاداتتان خیلی ممنونم. خوشبختانه مشکل چندان حادی در مسیر ادامه فعالیت سایت نیست. همانطور که احتمالا” دستت آمده است، خودم دوست دارم پیش دستی کنم و واگویه های مخاطبان را از سینه هایشان بیرون بکشم. دسترسی به آرشیو بصورت جستجو را انشاءاله مورد بررسی قرار می دهم . الان نیز با توجه به فهرست موضوعات، جستجوگر می تواند با یادداشت ها و سلسله مطالب مرتبط روبرو شود. منظورم ستون پایین صفحه اول سایت است. ضمنا” درج حدود ۲۰۰ یادداشت تحلیلی نشانگر رویکرد صرفا” خبری یا اطلاع رسانی سایت نیست. حق نگهدارت

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید