روزانه های سینمایی
حکایت شیشه و سنگ

حکایت شیشه و سنگ

"ضد گلوله" را نباید با فیلم "لیلی با من است" مقایسه کرد. شاید این شبیه سازی را خود عوامل فیلم بر سر زبان ها انداختند و سطح توقعات را بی جهت بالا بردند.

تبریزی لیلی با من است را در دهه دوم فیلمسازی خود ساخت و قبل از آن کوله باری از تجربه های سینمایی و تلویزیونی را داشت. "ضد گلوله" در زمره تجربه های اولیه سینماگر جوانی است که در مجموع نمره قابل قبولی از مخاطب خود در سینما و ویدیو گرفته است.

"ضد گلوله" همانند بسیاری از فیلم های جنگی نخواسته است در دام کلیشه تحول شخصیت اصلی برآید و او را انسانی در طراز ارزش های مورد نظر تبلیغات رسانه های رسمی قرار دهد. سلیم شخصیت اصلی فیلم با بازی مهدی هاشمی بعد از رفتن به جبهه و جنگ تن به تن با دشمن به همان کار و حرفه خلافی می پردازد که پیش از جنگ هم به آن اشتغال داشته است. حرفه ای که قابل دفاع نیست و به موجب مقررات موجود کاری مجرمانه نیز به شمار می رود.!

فیلم در لایه های زیرین خود پیام های اجتماعی زیادی را مستتر دارد؛ دولت های پس از جنگ دغدغه ای برای ایجاد اشتغال پایدار نداشته اند و رسانه های رسمی بعد سی سال هنوز قادر به تامین نیازها و سلائق همه اقشار مردم نیستند. مهمتر از همه این باید به این سوال جواب داده شود که چرا شرایط باید به گونه ای رقم بخورد که در سر سلیم این توهم شکل گیرد که زن و فرزند او جز با کشته شدن و شهادتش روی خوشبختی و رفاه را به خود نخواهند دید.؟!

ایده اصلی و مرکزی فیلم این حقیقت است که تا خدا نخواهد برگی از درخت نمی افتد و آدمی با وجود داشتن اراده و اختیار در دایره تقدیر خویش سیر می کند.

چه خوب گفته است حکیم نیشابوری در این شعر:

چون عمر بسر رسد چه بغداد و چه بلخ      پیمانه چو پر شود چه شیرین و چه تلخ

خوش باش که بعد از من و تو ماه بسی        از سلخ به غره آید از غره به سلخ

طرح روی جلد فیلم ضد گلوله" بیش از انکه به عکس و المان های تصویری متکی باشد، به نوشته و متن تاکید دارد. با اینکه سعید آقاخانی در فیلم نقشی کم و کوتاه دارد، عکسی از او بر روی جلد محصول خودنمایی می کند و خبری از از بازیگر نقش زن خانم صامتی در طرح به چشم نمی خورد.!

تماشای بیست و هفتمین فیلم ایرانی شبکه را که ناشرش موسسه گلرنگ رسانه است، از دست ندهید.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • واقعا ضد گلوله از هر جهت خوب بود از دیروز که خریدمش تا حالا ۳ بار دیدمش مهدی هاشمی فوقالعاده خوب بازی کرد.خانم صامتی هم عالی بود یه مدت کم کار بودن که تو بازی در این فیلم واقعا شاهکار کردن. به نظرم حقش بود که کاندید جشنواره بشه.صحنه های حزف شدشم خیلی خنده دار بود مخصوصا قسمت لاست و فرار از زندان اقای فروتن اگه میخاین هنرنمایی دیگه ای از مهدی هاشمی ببینید فیلم تلفن همراه رعیس جمهور رو از دست ندهید. با تشکر..

  • آقای فروتن این اولین کارگردانی آقای کیایی نیست و دومین ساخته ایشان بعد از بعد از ظهر سگی سگی اشت.

    چه روزی پروانه ها را خواهید نوشت؟

    سپاس

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید