روزانه های سینمایی
بال پروازت بسته نماند

بال پروازت بسته نماند

کاهش ۳۰ درصدی صدور پروانه های نمایش خانگی نسبت به مدت مشابه سال قبل(چهار ماهه نخست ۹۱) با فرض اینکه جلسات شورای بازبینی خوشبختانه کمتر با وقفه و تعطیلی روبرو بوده است، واجد تاملاتی است که باید در آن اندیشه کرد.

از آنجا که تحقیق و پژوهش مستندی در اختیار نیست می توان در تعریف مسئله گزاره هایی را محک زد. مثلاً این ادعا که موسسات همانند پاره ای از بنگاه های اقتصادی منتظر تغییر دولت هستند، به نظر در این مورد خاص چندان مدخلیت ندارد. زیرا پرهیز از تراز منفی در فعالیت اقتصادی موسسات حکم می کند که سهم بازار خود را از دست نداده و حضور حداقلی خود را در بازار حفظ کنند. این واقعیت در باره موسساتی که همزمان سامانه پخش و توزیع نیز در اختیار دارند، بیشتر صدق می کند و تامین مرتب کالا برای تغذیه بازاریابان و عاملان فروش اهمیتی حیاتی دارد. همچنین موسسات ویدیو رسانه عموماً تامین کننده کالا(فیلم) هستند و دغدغه تغییر دولت و قبض و بسط سیاست های ممیزی بیشتر متوجه تهیه کنندگان و سینماگران می باشد. البته بی تردید فضای روانی چنین وضعیتی در برنامه ریزی موسسات یا فعالیت جاری آنها اثر گذار است.

در فرایند صدور پروانه چنانچه نسبت به دوره قبل روابط بورکراتیک بیشتری حاکم شده باشد- که تایید و تصدیق آن بر عهده موسسات متقاضی پروانه است- احتمالاً درصدزیادی را نباید به خود اختصاص دهد. شاهد این ادعا آن است که مخاطبان در بازار عموماً تازه های شبکه را به عینه می بینند و تفاوت معناداری را با گذشته احساس نمی کنند.

احتمال دیگری که قابل بررسی است آن است که موسسات تقاضاهایشان را تعدیل کرده اند و ولع گذشته را برای دریافت پی در پی پروانه ندارند. پروانه هایی که بعضاً روی یکدیگر تلنبار می شدند و مشخص نبود که چه زمانی در نوبت تکثیر و تولید قرار می گرفتند. برای اثبات این مدعا می توان به سیاهه ای از پروانه های صادر شده رسید که هیچگاه مجال انتشار نیافته اند. بنابرای احتمال می رود موسسات در یک  برنامه ریزی عملیاتی برای دریافت مجوز عناوین مورد نظر در وقت خود، اقدام می کنند و پس از فراغت از توزیع آنها در بازار تقاهای جدیدی را به مرجع نظارتی تسلیم می کنند.

در بانک اطلاعات پروانه های صادره در سال ۹۲ نشانی از بعضی موسسات نیست و یا کمتر به چشم می خورد. به عنوان مثال؛ از جهان تصویر، خانه تصویر آبی، مه آب، افق رسانه پاسارگاد، فیلمسازان جوان، پارس ویدیو، پارسیان، مهر هشتم، کیمیانما، رسانه آسیا، رودکی، سوره یا اسمی دیده نمی شود و یا این عده حداقل پروانه را دریافت کرده اند. کم تحرکی موسسات مزبور به خاطر عدم تامین فیلم سینمایی ایرانی نیست زیرا خوشبختانه فیلم ایرانی دیگر به فاکتوری کاملاً بلااثر در معادله صدور پروانه فیلم خارجی تبدیل و شر این عامل مزاحم از سر موسسات برداشته شده است.!

در مسئله یابی این تحقیق نمی توان از ضعف بنیه اقتصادی مخاطبان اصلی شبکه و رویگردانی آنها از خرید نسخه اصلی به شیوه های دیگر، یاد نکرد. کاهش ارزش پول ملی، تورم سی درصدی، جهش قیمت ها در کالاها و ارزاق عمومی و … اثرات مخرب خود را در تهی ماندن سبد کالای فرهنگی خانوارها گذاشته است و فیلم نیز همانند سایر اقلانم فرهنگی با افزایش هزینه تمام شده تولید به کمترین تیراژ خود سقوط کرده است.

این سیاه نمایی! را با امید به صبح سپید و روشنی و بهبود اوضاع اقتصادی و سیاسی ایران سربلند در عرصه  های بین المللی به پایان می برم.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۰ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • آقای فروتن فرمودین که فردا صبح پروانه ها را در سایت درج می کنید؟ لطفا تمام پروانه هارا یکجا بنویسیدو در این ماه رمضانی ما به حد کافی عطش هستیم شما دیگه مارو تشنه نگه ندارین!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ممنون

  • سلام اقای فروتن . خسته نباشید ایا خبری از فیلم پاریس تا پاریس ندارید. اطلاع دارید کی وارد شبکه میشه؟ ممنون

  • آقای فروتن چرا شما هر مطلبی که می نویسید بعضی از افراد بجای آن که در باره خود آن مطلب نظری بدهند از شما در باره پروانه فیلمها سوال می کنند ؟ مگه شما الان هم در خصوص صدور پروانه فیلمهای نمایش خانگی مسئولیتی دارید ؟ بهتر نیست این افراد بیشتر به اصل مطلب و پیام شما از مطالبی که می نویسید بپردازند؟

    • حرف درستی می زنید . در نمایش خانگی بعد از انحلال اداره کل نمایش خانگی مسئولیتی در آن بخش ندارم و در حال حاضر مسئولان الحمدلله پرشماری در این بخش ایفای نقش می کنند. کامنت های بی ربط را بگذارید به پای بی علاقگی و بی انگیزه گی دوستان آگاهی که باید در بحث ها مشارکت کنند و نمی کنند 

  • آقا مسعود این سایت شماست یا سایت جناب آقای فروتن؟؟؟؟؟؟؟مثل اینکه شما این مطلب را نخوانده اید این مطلب مربوط به کمبود پروانه ها است…..خواهشا دیگر مزاحمت ایجاد نکنید.دیروز به حد کافی اخلاق خود را به نمایش گذاشته اید……من چون نمی خواهم ابطال روزه شوم دیگر سخنی نمی گویم.

    ممنون از جناب آقای فروتن

  • خدمت دوست عزیزم جناب آقای آراز باید عرض کنم من با اون آقا مسعود دیروزی فقط تشابه اسمی دارم و اگر مطلبی نوشتم برای این بود که سعی کنیم با همدلی و همفکری تلاشهای آقای فروتن برای احیا و رشد شبکه نمایش خانگی را با مشارکت در ارائه نظرات مناسب ارج بگذاریم . شما می توانید برای دانستن لیست پروانه های صادره به واحد مربوطه در وزارت ارشاد مراجعه کنید . روزه اتان قبول درگاه حق التماس دعا

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید