روزانه های سینمایی
آستانه تحمل در برابر افزایش هزینه ها تا کجاست؟

آستانه تحمل در برابر افزایش هزینه ها تا کجاست؟

با گذشت روزهای بیشتری از بهار فرصتی فراهم می آید تا فیلم های آماده توزیع یکی یکی به بازار عرضه شوند. اغلب این فیلم ها که کار تکثیر و بسته بندی آنها در پایان سال گذشته به اتمام رسید، این روزها زینت بخش مراکز عرضه گردیده اند. با اینکه پیش بینی می شد، همانند سال های قبل موسسات در دو ماه اول سال عناوین کمتری را وارد بازار کنند اما شواهد گویای تحرک موسسات در زمینه تامین، تکثیر و توزیع در روزهای اخیر است. این روزها موسساتی که برای حضور قوی در شبکه برنامه ریزی کرده اند، در حال مذاکره و چانه زنی با تهیه کنندگان آثار سینمایی هستند و قراردادهایی نیز نهایی شده اند.

روزانه های سینمایی این اقدام را به فال نیک گرفته و آرزوی سال خوب و پر بازدهی را برای عموم موسسات آرزومند است.

مدیرانی نیز قبل از سال جدید با سفر به کشورهای منطقه، مصرف یکسال فیلم خارجی خود را خریداری کرده اند و آماده سازی آنها را به تدریج آغاز خواهند کرد. در این بین موسساتی که مدتهاست فیلم ایرانی را در سبد خرید خود راه نداده اند، استرس بیشتری دارند چون امکان دریافت پروانه سایر برنامه های تولیدی و تامینی از آنها سلب گردیده و ناگزیرند برای بقا در شبکه، با تردید خود برای خرید فیلم ایرانی کنار بیایند.

اگر در ماههای منتهی به سال جدید نوسانات مربوط به قیمت ارز و ممنوعیت خرید و فروش ارز شوک بزرگی به بازار وارد کرد و تامین ارز را برای موسسات و کارخانجات با دشواری همراه ساخت، در حال حاضر موسسات نیازهای ارزی خود را از بازار آزاد تهیه می کنند. در یک مقایسه ساده موسسات در مدت مشابه سال قبل دلار را به بهای حدود یکهزار تومان تهیه می کردند و این رقم در سال جدید به رقم ۱۸۰۰ تومان افزایش یافته است. بنابراین تامین فیلم خارجی و به تبع آن افزایش بهای کالا و مواد اولیه وارداتی هزینه قابل توجهی را به موسسات و شرکت های تکثیر تحمیل کرده و تورم سالانه نیز درصد محسوسی را به این رقم می افزاید.

به موجب این گزارش قیمت محصولات نمایش خانگی در سالجاری هنوز افزایشی نداشته است و معلوم نیست که علیرغم جهش بی سابقه بسیاری از مواد اولیه و خدمات مرتبط با صنعت نمایش خانگی، موسسات تا کی قادرند به مقاومت در برابر سیر صعودی هزینه ها و تثبیت بهای محصول ادامه دهند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جناب فروتن به حقیقت تلخی اشاره کرده اید. افزایش بهای محصولات ویدئورسانه در سال گذشته برای بسیاری غیرقابل پذیرش بود. حال با افزایش هزینه های موسسات از جمله در بخش خرید و آماده سازی محصول حرکت به سمت افزایش قیمت اجتناب ناپذیر است و شرایط را برای شبکه نمایش خانگی دشوارتر خواهد ساخت.

  • سلام جناب فروتن عزیز سال نورا به شما تبریک عرض میکنم وامیدوارم همیشه  سالم باشی تا من از
    نوشته هایت لذت ببرم ای بنده مخلص خدا     

    • بهمن جان لطف داری امیدوارم سال جدید برای شما با برکت باشد. در جوار حرم نورانی سلطان سریر ارتضی دعاگوی شما خوبان هستم.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید