روزانه های سینمایی
برای آنها که در رنگ کردن گنجشک به جای قناری استاد هستند!

برای آنها که در رنگ کردن گنجشک به جای قناری استاد هستند!

وارد مغازه که می شویم، بسته های خوش آب و رنگی که از یک استند آویزان هستند، آنقدر تو چشم می زنند که بلافاصله توجه اعضای خانواده ام را جلب کنند و به اتفاق به سمت آنها کشیده شویم. نمی دانم شاید حساسیت من به عناوین و محصولاتی که نو به نو به بازار می آیند بطور خودکار کنجکاوی آنها را هم تشدید کرده است. حدود ۴۰ بسته پلاستیکی از محل یک سوراخ و برشی که در بالای بسته تعبیه شده است، بطور عمودی از قلابی آویزان هستند. قلابی که بخشی از استند یا پایه ای است که برای نمایش چنین کالاهایی طراحی شده اند. چیزی که در نگاه اول به چشم می خورد، روی جلد یک عنوان از فیلم های مجاز عرضه شده به شبکه است. جلد یا بهتر بگویم ولت مقوایی که پاکت در آن گذاشته شده است، بلندتر و بزرگتر از نمونه ولت هایی هستند که تاکنون در بازار دیده ایم. پشت جلد یا همان ولتی که در پاکت پلاستیکی گذاشته شده است، تصویر کوچکی از جلد ۱۵ عنوان فیلم و انیمیشنی است که با فرمت DIVX در درون لوح فشرده گنجانده شده اند. پشت و روی جلد پاکت مقوایی (ولت) از عناوین با ربط و بی ربطی که عمدتا" کلمات لاتین هستند پوشانده شده است. تنها عبارات فارسی از این قرار هستند: پروانه نمایش – جعلی و دروغینی که در پشت جلد خودنمایی می کند!- عرضه در فروشگاه های معتبر سراسر کشور و دوبله فارسی همین!

بسته ها را که بیشتر می کاویم متوجه می شویم که دزدان تقریبا" تمام عناوین جذاب شبکه را با در نظر گرفتن گروه های سنی و ژانر فیلم ها طبقه بندی کرده و هر کدام را بر یک DVD با فرمتی که عرض کردم، کنار هم ارائه داده اند. یک بسته را که بصورت نمونه بر می دارم ، فروشنده انصاف به خرج می دهد و می گوید؛ یکی دیگر را بردار. این فیلم را تازه پس آورده اند. ظاهرا" خراب است. به رسم معمول نفسی را به درون ریه می دهم و با لحنی آرام و خیر خواهانه حقیقت ماجرا را به فروشنده که مشغول حساب و کتاب جنس های یک مشتری است، می گویم. از او می خواهم به ویزیتوری که کالا را آورده است، اجناس را پس دهد. مطمئنم چون پولی بابت فیلم ها نداده است و امانی فروشی می کند، به دلیل بافت محله و حساسیت های اهالی حرفم را زمین نمی گذارد. حداقل دفعه بعد که به مغازه اش می روم معلوم می شود حرفم چقدر دررو دارد!

به خانه که برمی گردیم از بد حادثه پلیر منزل فرمت DIVX را باز نمی کند تازه متوجه می شوم چرا مشتری قبلی فیلمی را که خرید بود پس داده بود. فیلم را در لپ تاپ می گذارم و اوج فاجعه را در سرقت کالای دیگران با کیفیتی بسیار نازل مشاهده می کنم. خوشبختانه محصول رایتی است و با نگاه کردن به بسته نسبتا" شکیل و ارزان فیلم در می یابم باز هم حقه و کلک قدیمی رنگ کردن گنجشک به جای قناری هنوز کاربرد دارد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۰ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • وقتی شرکتهای تخصصی ای  پیدا میشوند که بانام  ونشان موسسات ویدئو رسانه (مجوز دار )سی دی خام به جای فیلم "سعادت آباد" به خورد این ملت میدهند  و میزنند به فرار دیگر دیده شدن اینگونه گنجشکهای رنگ شده به جای قتاری سخنی  برای زدن نمیگذاردکه ادم کمی بر این مهم درنگ نماید
    . بازهم صدرحمت به شما که حضورا دیدید و این معضل را  گفتیدتا متولی امر به خاطر سندیت گفته شما باور کنند و متوجه شوند .بنده های خدا در ستاد مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگی دربین این مردم نیستند و این معظلات را نمیبینند .ماهم اگر بگوئیم اصلا باور نمیکنند که هیچ بدتر محکوم هم میشویم به ………..
    به خدا باور کنید فریادهای ما را که  چه بلایایی بر سر فروشگاه داران با پروانه ارشاد درحال نازل شدن است

    • شاید اینگونه تشبثات رذیلانه، مردم را به صرافت اندازد تا با دقت بیشتری از جیب خود برای خرید فیلم هزینه کنند. حتی اگر به قیمت بازبینی اثر در مغازه بیانجامد و قید خرید فیلم از دستفروش ها را برای همیشه بزنند.

  • باید راه حل درست ودرمون برای این کار تدبیر نمود..برای مخاطب خیلی سخته که دربرابر قیمتهای وسوسه انگیز این سوداگران بی هویت مقاومت نموده و  دل محکم نمایند وبیایند ۲۵۰۰تومان پول بی زبانشان را بدهند و فیلم بی کیفیت موسسات خودی رو بگیرند که به قیمت واقعی نمی ارزد.
    ازمون وخطا هم در بازه زمانی فعلی برای این قبیل فیلمها جایگاهی ندارد. در هفته گذشته عنوان محکمی چون "عموپورنگ" با مدیریت قوی متولیان خود ضمن ارائه کاری پرمحتوا و نو همراه با اسپانسرهای معتبر با محصولی در مبلغ ۲۰۰۰تومان بازار را صاحب شد و مخاطب را در انتظار اثر دوم خود قرار داده است.ای کاش موسسات دیگر این مسیر را بیابند وای کاش مبلغ خرید فیلم واقعی تر برای مخاطب باشعورمان لحاظ میشد تا واقع بینانه رقبت خرید فیلم اوررژینال در جامعه نهادینه شود
     

  • سلام واقعا این بحث تکراری هستش ولی یکی از مشکلات اصلی ماست که موسسات با نادیده گرفتن قیمت یک کالا ان را زیر پا می زارندواقعا خود موسسات پی به این موضوع نبرده انندکه قیمت بالا یک فیلم باعث کاهش فروش ان میشودچرا 

  • این واقعاباعث تاسف است ..مشخص میشودبازارتوزیع درسوپرمارکت آشفته بازاریست.قبلا فیلمهای بدون مجوزوکپی توزیع میشدالان کار به جایی رسیده که سی دی خام به مردم میفروشند.بهتره مسئولین فکری به حال سامان دادن این وضع پیداکنندوگرنه کاربه جایی میرسد که فیلمهای……هم توزیع میشود

    • این اولین بار نیست که لوح فشرده خام به جای فیلم به مردم عرضه می شود. پیش از این همزمان با عرضه نسخه سرقتی آثار پر مخاطب سینمایی این کار در میادین تهران و معابر عمومی صورت گرفت. تکرار این کار رذیلانه در مغازه ها و کیوسک های مطبوعاتی بی سابقه بوده است و خدا کند در برابر بی عملی و عدم واکنش مرجع مربوطه، این عمل کثیف چشمان فروشندگان را بیدار کند تا پس از این از دست هر بی سر و پایی فیلم نگیرند. مرا ببخشید که از فرط عصبانیت این چنین لحن و کلامی را اختیار کرده ام.

  • جناب آقای فروتن
    این ابتدای شاهنامه است
    پس اذعان دارید که هر بی سر و پائی نمی تواند کار فرهنگی انجام دهد پس  چرا ادامه دهید آزمونی که بر گزار کردید و خطاهائی در آن بسار بوده است و همه از این آزمون مرود و سرشکسته بیرون آمده اند در رفع نقص آن گام بر نمی داریم
    پخش مواد غذائی بهداشتی آرایشی و سوپر مارکت چه به کار فرهنگی آیا فکر و تفکر آنها غیر از دلالی چیز دیگری هست

  • موسسات هم در رنگ کردن تبحر دارند
    یک عنوان فیلم با چندین اسم متفاوت و طراحی جلد متفاوت و گرفتن پروانه نمایش متعدد از موسسات متفاوت

  • واقعاصحیح است قبلاهم شرکتهای دارای مجوز فیلمهای قدیم رابعنوان پخش اول وبااسم جدید روانه بازارمیکردن که البته بنده باایمیل به اطلاع اقای فروتن عرض کردم واسامی فیلمهارا هم گفتم قرارشد بررسی بفرمایند.
    مع الوصف اوضاع درزمیینه نظارت بر توزیع خوب نیست

  • زمانی شاید یکی دو سال پیش یکی از مدیران موسسات با آب و تاب از ابتکار خود برای عرضه چند فیلم ایرانی در یک دی وی دی سخن می گفت او را زنهار دادم چرا اصرار دارید محصول مجاز خود را به شکل محصولات غیرمجاز به بازار عرضه کنید که هم مخاطب را در تمیز سره از ناسره گیج می کند و هم ارزش محصول مجاز را تا حد جنس دزدی پائین بیاورد.
    این همان اشتباه آن روزی است.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید