روزانه های سینمایی
چراغ اول را این موسسه روشن کرد

چراغ اول را این موسسه روشن کرد

مصطفی شایسته در تمام سال هایی که در کنار برادرش مرتضی در دفتر هدایت فیلم به کار تهیه کنندگی و مدیر تولیدی مشغول بود، هیچگاه فشاری را که پس از آماده شدن اولین فیلمش تا زمان خاتمه اکران آن احساس کرد، به خود ندیده بود.

مصطفی تصورش را هم نمی کرد که فیلم او نیز در لیست سیاه فیلم های حوزه هنری قرار بگبرد و با همان چوبی رانده شود که پل چوبی و برف روی کاج ها و …

به هر حال فصل مشترک فیلم او مثل دیگر همتایانش، موضوع خیانت زن و شوهرها به یکدیگر بود و این چیزی نبود که او بتواند، در صدد انکارش برآید.

قصه خیانت یکی از زوجین – بیشتر مردان و شوهران هوس باز- تم ناآشنایی برای سینمای ایران و تماشاگرانش نبود اما این بار آنچه که مسئله ساز شد، همزمانی ساخت و شمار قابل توجه فیلم هایی با این موضوع بود که علیرغم ممیزی های اعمال شده، پیشروی های نامتعارفی از حیث فضاسازی و عبور از مرزهای عرفی و اخلاقی داشتند.

حاج حسین فرحبخش جسورتر از بقیه و بی واهمه از تهدیدهای صورت گرفته، پیشگام نمایش فیلم "خصوصی" شد. حاشیه های ایجاد شده برای فیلم او، مخالفان را جری تر کرد تا یکبار برای همیشه تکلیف سینمای ایران را با اینگونه فیلم ها روشن کنند. بعد از فرحبخش نوبت "جیرانی" بود که هل من مبارزگویان به میدان بیاید و با نمایش فیلم "من مادر هستم"مخالفان را به چالشی دوباره با سینمای ایران، سینماگرانش و مدیرانش فرابخواند.

شدت و حدت فضاسازی علیه جیرانی و فیلمش وقفه ای در اکران "من مادر هستم" پدید نیاورد. او خوش شانس بود که منتقد ثابت برنامه اش در تلویزیون که چهره موجهی هم در بین مخالفان بود، به حمایت از فیلم پرداخت.

بعد از آن فیلمسازان تحریمی اعتماد به نفس بیشتری یافتند و بیکار ننشستند. آنها با ایجاد یک تشکل غیر رسمی هر چند وقت یکبار با صحبت و بیانیه در برابر مخالفان صف آرایی کردند. تا شاید زمینه برای اکران فیلم های باقیمانده فراهم شود.

"من همسرش هستم" در چنین فضایی اکران شد و آرامش نسبی ایجاد شده سبب نمایش بی دردسر برای فیلم شد. البته "من همسرش هستم" همانند فیلم جیرانی نتوانست بر موج مخالف خوانی های منتقدان سوار شود و مردم بیشتری را به سالن هایش بکشاند. زیرا تجربه اول مصطفی شایسته قابل مقایسه با کار سینماگر با تجربه ای چون جیرانی نبود. منتقد – فیلمسازی که برخوردار از بینش اجتماعی بود و سینمای داستانی را خیلی خوب می شناخت.

مصطفی این روزها خوشحال است که فیلمش در شبکه ویدیویی کشور هم راه یافته است ولی هنوز دو فیلم "پل چوبی" و "برف روی کاج ها" اکرانشان به سناریوی تکراری امروز نه فردا، کشیده شده است.

این روزها مردم بی توجه به جزییات این حاشیه ها وقتی که در خانه ویدیوی "من همسرش هستم" را می بینند در می یابند در چالش های این سالهای سینمای ایران، تاثیر پذیری از سریال های ماهواره ای را هم نمی توان ندیده گرفت.!

چراغ اول را برای تامین فیلم ایرانی در سال ۹۲ موسسه قرن ۲۱ با عرضه "من همسرش هستم" روشن کرد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • آقاى فروتن عزیز سلام
    آیا موسسه اى براى فیلم من مادر هستم درخواست پروانه نمایش داده؟
    و اینکه اصلاً امیدى واسه ورود این فیلم به شبکه هست!؟
    ممنون میشم جوابمو بدید

  • با سلام مجدد . بابت پیام قبلی ببخشید . فقط خواستم بپرسم چرا وزارت ارشاد هنوز آن سوراخ گشاد قانونی را نبسته؟! پریروز فیلم هابیت وارد بازار شد که پشت جلدش قشنگ درج شده بود : نرم افزار چند رسانه ای آموزشی رایانه – آموزش عمومی جلوه های ویژه!!!

    حالا همه ضرر و زیان هایی که این خلا قانونی دارد به شرکت ها می زند یک طرف ، کیفیت تصویر و دوبله فیلم هم بسیار پایین بود و از دوبلورهای نامناسبی برای شخصیت ها استفاده شده است . در کل باعث ریزش مخاطب هم می شود که دیگر به دوبله آثار اعتماد نمی کنند . بنده شخصاً چند مشتری دارم که تا فیلم ها را نبینم و راجب کیفیت دوبله شان نظر ندهم فیلم ها را نمی خرند

    • به دفعات مطلب و عواقب آن به مقامات عالیه ارشاد منعکس شده است.آلوده شدن دو موسسه پخش محصولات نمایش خانگی به این مسئله ویرانگر بعد تازه ای بخشیده است و ممکن است در ادامه دیگران را نیز به انجام این کار تخریبی حریص کند. هنوز هم معتقدم اتحاد موسسات ویدیو رسانه می تواند به پاکسازی این میدان مینی که زیر پای مدیران موسسات گذارده شده است، بیانجامد.

  • با سلام خدمت جناب فروتن من فیلم من همسرش هستم رو دیدم به نظرم اشکالات فراوانی در فیلمنامه وجود د اشت و لی برای یک بار دیدن فیلم خوبیه. بعضی جاها فیلمنامه واقعا به بیراهه میرفت. ایا فیلم ایرانی دیگری رو مد نظر برای توزیع دارین.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید