روزانه های سینمایی
سال جدید با قیمت های تازه ای همراه است؟

سال جدید با قیمت های تازه ای همراه است؟

اولین قسمت های سریال های "ویلای من" که به بازار عرضه شد، پشت پاکت جایی که قیمت محصول قید می شود، روی عدد ۳۵۰۰ تومان ضربدر قرمزی کشیده و قیمت برای مصرف کننده ۳۰۰۰ تومان تعیین شده بود. در اینگونه مواقع فروشنده می خواهد این پیام را به خریدار بدهد که علیرغم قیمت تمام شده واقعی ویدیو برای سرمایه گذار، وی مراعات حال مشتری را کرده و کالا را با تخفیف و قیمت کمتری در معرض خرید او قرار داده است. نگاهی به نرخ تورم سال ۹۱ مبین این واقعیت است که نه برای تهیه کننده "ویلای من " بلکه برای اغلب موسسات سال سختی پشت سر گذاشته شد.

به موجب گزارش مرکز آمار ایران؛ درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به اسفندماه سال ۹۱ (تورم سال ۹۱) نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۱.۵درصد است که در مقایسه با این رقم در بهمن ماه ۱۳۹۱ (۳۰.۲ درصد) افزایش یافته است. همچنین شاخص گروه اصلی "خوراکی ها" نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۷.۴ درصد افزایش نشان می دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه ۴۶.۷ درصد است

 به زبان ساده تورم سال گذشته ۳۱.۵ درصد بوده و این میزان در گروه خوراکی ها و اشامیدنی ها از مرز ۴۶ درصد نیز فراتر رفت.

نخستین واکنش در قبال افزایش هزینه ها را شورای صنفی نمایش نشان داد و قبل از شلیک توپ تحویل سال، بهای جدید بلیط سینماها را در سال ۹۲ اعلام کرد. از ابتدای سالجاری بلیط پردیس های سینمایی در تهران که پذیرای بیشترین تماشاگر سینما هستند به شش هزار تومان افزایش یافت و برای سینماهای ممتاز و درجه یک نیز به ترتیب قیمت های ۵ و ۴ هزار تومانی تعیین گردید.

افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیط سینماها در حالی صورت گرفت که طی سال های ۹۱ و ۹۰ قیمت بلیط ثابت بود و در طول سال ۹۱ درخواست های سینماداران از شهرداری ها برای بخشودگی عوارض و از دولت برای پاره ای تسهیلات به نتیجه روشنی نیانجامید.

تاثیر این افزایش در فروش فیلم های اکران نوروزی خود را نمایان ساخت و انتظارات برای استقبال مردم از سینماها را آنطور که باید و شاید برآورده نساخت. تازه ترین فیلم ده نمکی فروشی به اندازه سه گانه ها اخراجی ها(در سه هفته اول اکران) نداشته است. این فیلم تا زمان تنظیم این گزارش فقط دو میلیارد تومان فروش داشته است که با احتساب افزایش ۵۰ درصدی بهای بلیط سینماها، رقم چشمگیری به حساب نمی آید. سه فیلم حوض نقاشی، رژیم طلایی و قاعده تصادف نیز در مجموع به مرز دو میلیارد تومان نرسیده اند.

در نمایش خانگی طی سال ۹۱ اغلب محصولات تجربه افزایش ۲۰ درصدی قیمت را پشت سر گذاشتند و فیلم هایی که پیشتر به بهای ۲۵۰۰ تومان عرضه می شدند، به ۳۰۰۰ تومان افزایش پیدا کردند. جهش قیمت ها در این شبکه از نیمه دوم سال حالت رسمی و قطعی به خود گرفت.

در سال ۹۲ با اینکه بازار رسمی ویدیوی ایران کارش را آغاز نکرده است، قضاوت در باره افزایش احتمالی فیلم ها قدری زود است و تجربه نشان داده است که اگر تغییر قیمتی هم در راه باشد، معمولاً به فصل تابستان و رونق نسبی فروش موکول می گردد. آنچه که فعالان شبکه بدان معترف هستند، درک این واقعیت است که هر گونه افزایش قیمت کالای دیداری- شنیداری به آفت کپی و دانلود دامن زده و در مجموع سبب کاهش تیراژ فیلم ها از مبدا می گردد.

یادتان باشد در سال جدید هنگام خریدن قسمت تازه ای از سریال "ویلای من" قبل از هر چیز نگاهی به قیمت محصول بیاندازید. اگر علامت ضربدر قرمز را ندیدید، چندان تعجب نکنید. تخفیف ها همیشگی نیستند.!

                                                                                                   

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید