روزانه های سینمایی
نه هر که سر تراشد قلندری داند

نه هر که سر تراشد قلندری داند

بازتاب ها به یادداشت "پیام برای جشنواره اینترنتی دوبله انیمیشن" ادامه دارد. "فرید کرمی" از کارشناسان  دلسوز دوبله، در همین رابطه یادداشتی را برای روزانه های سینمایی ارسال کرده است که ذیلاً می خوانید :

من با مسعود موافقم…متاسفانه تاثیر مستقیم موسسات رو میشه بر کاهش کیفیت دوبله دید و در جشنواره ای که می خواد بهترین دوبله رو انتخاب کنه جای اشخاص و موسساتی نیست که با بی اهمیتی به این هنر باعث افت و زیان دیدنش شدن.

اما به قول مسعود منظورم یکی دو تا موسسه ی درست و حسابی نیست…چه بسا بعضی از این موسسات حرفه ای هم ضربه ی بزرگی به پیکره ی دوبله زدن و سلیقه ی مخاطب رو به حاشیه بردن و با دوبله های تحمیلی شون مخاطب رو زده کردن.

اینه که باعث شده مخاطب از کارهای مجوز دار دور بشه و به ماهواره و اینترنت پناه بیاره.

باید این موضوع بررسی بشه که چرا دوبله های انیمیشن کشور دقیقا در جهت مخالف سلیقه ی اکثریت مردم و مخاطبان قرار دارن.

اگر فروش انیمیشن های دوبله پایین اومده دلیلش فقط ماهواره و اینترنت نیست که سریع پخششون می کنن.چون قبلا هم این اتفاق می افتاد…الان هم می بینیم که شبکه ی پرژن تون تا چند هفته پس از توزیع رسمی اون انیمیشن رو پخش نمی کنه و همه به خوبی می دونن که عمده ی فروش یه انیمیشن و فیلم که در ویدئو رسانه پخش میشه همون هفته های اوله.

وقتی من مخاطب انتظار دارم که یه انیمیشن رو با یه دوبله ی خاص ببینم،دوستان من،بقیه ی مردم و …دوست دارن که با همون دوبله ی مورد نظر من ببینن معلومه که وقتی موسسه ای سرخود و کارشناسی نشده دوبله رو به یه سری دیگه می سپاره دچار ریزش مخاطب میشه.

من مسئول این جشنواره نیستم ولی خود بنده اصلا با حضور چیزی بیش تر از دوبله ی انیمیشن(به عنوان یه مخاطب)در این جشنواره موافق نیستم.تا زمانی که خواسته هام به عنوان مخاطب برآورده نشه هرگز دست به حمایت از موسسات نمی زنم.

موسسات و افراد مشغول در دوبله باید بدونن،سلیقه و نفع شخصی خودشون و یکی دو نفر دیگه سلیقه ی مخاطب نیست و حق تصمیم گیری به جای مخاطب رو ندارن.

بحث سانسور و سیاست گذاری های اشتباه ممیزی هم ضربه ی بسیار بسیار بزرگی به انیمیشن ها زده

این لجبازی ای که از طرف ارشاد مشاهده میشه هم واقعاً برای من عجیبه…مگر تا دو سه سال پیش اکثریت همین مدیران بر وزارت ارشاد ریاست نمی کردن.پس چطور ممکنه سیاست شون راجع به ممیزی تغییر کنه…تا چند سال پیش شدت ممیزی ها اینقدر زیاد نبود ولی می بینیم روز به روز ممیزی ها بدتر و سخت گیرانه تر و غیرکارشناسانه تر میشن.

و این به نفع مردم که نیست دقیقا به ضرر مردم و مخاطبان تموم میشه.

چون می دونم به شعر علاقه دارید باید بگم که در این مورد:

از قضا سرکنگبین صفرا فزود

…………………………………

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید