روزانه های سینمایی
چه خوش بی مهربونی هر دو سر بی

چه خوش بی مهربونی هر دو سر بی

روزانه های سینمایی: به دنبال درج پستی تحت عنوان پیام برای جشنواره اینترنتی دوبله انیمیشن، مسعود میر اسماعیلی دبیر جشنواره پاسخی را در همین خصوص ارسال کرده است که عیناً منتشر می گردد.

از اینکه امسال جشنواره ما رو مورد توجه ویژه قرار دادید ازتون ممنونم. مسلما با راهنماییها و توجهات و نظرات کارشناسانه افراد کاردان و کاربلد، میشه به مرور ضعفها رو برطرف کرد و به کمال نزدیک شد. نشون به اون نشون که با استفاده از همین نظرات کارشناسانه، این نظرسنجی سه ساله، هر سال داره بهتر و فراگیرتر و کارشناسانه تر از سال قبلش برگزار میشه. و اما بپردازیم به پیشنهادات شما:

۱–    ایده سایت اختصاصی و نقد و بررسی آثار کاندید شده، ایده بسیار خوبیه اما آقای فروتن عزیز، یک دست صدا نداره. ما امسال به طور مستقیم و غیر مستقیم از چندتا از کارشناسان این رشته خواستیم که بیان نظر بدن و نقد و بررسی راه بندازیم، حتی سعی کردم خودم با علم نه چندان زیادی که نسبت به این هنر دارم، یه جورایی پیش قدم بشم و بقیه رو هم تحریک کنم. دوستان کارشناس (که حدود ۱۰، ۱۲ نفر میشدن) در ابتدا از ایده من استقبال کردن و قول مساعد دادن که همکاری میکنن اما بعد شما اگه پشت گوشتون رو دیدید، منم نظر کارشناسانه اونا رو دیدم (البته به غیر از حامد عزیزی و محمود گودرزی)! نمیدونم دلیل این تناقض در حرف و عمل چی میتونه باشه: کلاس گذاشتن؟ ترس از ظاهر شدن در انظار عمومی؟ حضور در بین یه سری مخاطب جوان رو افت کلاس دونستن؟ و یا…….؟ نمیدونم. دلیلش هرچی که هست مسلما عذر کلیشه ای "شلوغ بودن سر" نمیتونه باشه! چون میدونم دوستان اونقدر وقت دارن که هر روز در اینترنت به گشت و گذار بپردازند!

اما در مجموع ایده تون ایده بسیار خوبیه (اگر بشه عملیش کرد).

۲–     در مورد بحث مجاز و غیرمجاز: در این جشنواره سعی بر این بوده که فقط و فقط به مقوله "دوبله انیمیشن" پرداخته بشه. صرفنظر از تمام حاشیه ها و قانون شکنیها و باندبازیها و قیمت شکنیها و زیرآب زنیها و پارتی بازیها و مسائل پشت پرده و …. . تا بلکه بتونیم به این ترتیب به صاحبان این هنر بگیم که مخاطبا چه نظری در مورد آثارشون دارن.

البته بحثهایی مثل تحریم مجراهای غیرقانونی و اینترنتی و ماهواره ای در طول سال گذشته، کم و بیش انجام شده.

اما این نظرسنجی ما فقط درباره دوبله است و کاری به مسائل دیگه نداریم. چه بسا برخی از آثار اینترنتی و ماهواره ای به دلیل انرژی و عشقی که پشتش بوده از کارهای مجوزدار و ویدیو رسانه ای، بازتاب مثبت بیشتری گرفتن. و شاید بهتر باشه ویدیو رسانه ها بدونن که صرفا به این خاطر که پروانه قانونی دوبله یه کار رو در اختیار دارن، دلیل نمیشه که در مورد دوبله اون کار، بی تفاوت و بی سلیقه و باری به هر جهت عمل کنند و بهتره وجود رقبای غیرقانونی رو هم در کنار خود احساس کنند و بدونن که اگه کارهای بی کیفیت ارائه بدن، مطمئنا مخاطبا به کارهای اینترنتی و پرشن تونی پناه میبرن اما اگه دوبله های حساب شده و کارشناسی شده و با حوصله ای ارائه بدن مسلما مخاطبان دوباره به اونها اعتماد میکنن. و اساسا وجود یک یا چند رقیب (هر چند غیرقانونی) باعث میشه که من نوعی حواسم باشه که به هیچ وجه پام نلغزه چون در غیر اینصورت مخاطبم رو از دست میدم.

البته از طرف دیگه اگه قرار به تعاملی بین ما و ویدیو رسانه باشه، چقدر خوبه که این تعامل، دو طرفه باشه. مثلا اگه ویدیو رسانه ها از سال آینده بیان به طور گسترده از ما حمایت کنن (مادی و معنوی) و جشنواره ما رو زیر پوشش قرار بدن، ما هم مسلما بهتر میتونیم نهایت سعیمون رو در جهت حفظ منافع اونها انجام بدیم. یعنی اینطور نباشه که ما به طور خودجوش و با صرف انرژی و گذاشتن وقت کار و زندگیمون، از اونها حمایت کنیم ولی هیچ حمایتی از طرف اونها نبینیم.

از طرفی هم باید بگم صد البته من راضی به نابودی شبکه نیستم ولی شما خودتون رو بذارید جای شخص من. منی که بعد از گذشت یک سال و خورده ای، هنوز دستمزدم رو از رسانه ای که، میدونم اگه اسمشو بیارم شما سانسورش میکنید، نگرفتم و یا برخی رسانه هایی که دستمزد امثال من رو بعد از گذشت ۵، ۶ ماه میدن (اونم با پیگیریهای مکرر) با چه انگیزه ای از ویدیو رسانه حمایت کنم؟ (البته باید حساب یکی دوتا موسسه خوش حساب رو از بقیه جدا کرد). تازه دستمزدی هم که میدن به هیچ وجه در حد وقت و زحمتی که من و امثال من برای کارها میذاریم نیست.

به هر حال چه خوبه که شما صحبتهای شاکیان ویدیو رسانه ها رو هم بشنوید و بعد از ما تقاضای حمایت کنید (البته بازم میگم منظورم همه ویدیو رسانه ها نیست). البته میدونم که شما این چیزا رو بهتر از هر کس دیگه میدونید.

۳–    در ضمن لازم به توضیح نیست که تأخیرهای فراوان در صدور پروانه ها و سانسورهای واقعا بیخود و بی جهت موسسات و مسئولان ارشاد، بیشتر از سایر عوامل دیگه باعث روگردانی مخاطبان از محصولات ویدیو رسانه و روی آوردن به کارهای به روزتر و کم سانسورتر اینترنتی و ماهواره ای شده.

۴–    بازم از حسن توجهتون سپاسگزارم و امیدوارم که بتونیم با همین تعاملها و بحثهای مفید و نتیجه بخش، کم کم به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید