روزانه های سینمایی
از لابلای سطور سفید یک مصاحبه

از لابلای سطور سفید یک مصاحبه

وبلاگ "دوبله بازار" گفتگویی را با مدیر فروش و امور رایانه ای موسسه قرن ۲۱ ترتیب داده است. سعید اخباری سوالات زیادی را به روشنی پاسخ داده است و نکات و واقعیت هایی را به طور ضمنی برای مخاطب نکته سنج خاطر نشان ساخته است.

آنچه که وی در این گفتگوی صریح بدان اشاره کرده است، تاخیر و کندی صدور پروانه نمایش توسط مرجع نظارتی است و آنطور که روزانه های سینمایی در این یادداشت تحلیل کرد، با حذف پاراف  مدیر کل ارزشیابی و نظارت – بطور موقت- مدتی است، پروانه نمایش با اهنگ بهتری صادر می شود.

به هر حال درک این موضوع که هر آن امکان نمایش عناوین مطرح خارجی از سیما وجود دارد، باعث می شود تا مرجع نظارتی با حذف مناسبات زائد اداری و قدری اطمینان به موسسات، زمینه انتشار سریع عناوین خارجی را فراهم سازد.

نکته تلخ دیگر در این مصاحبه غفلت مرجع نظارتی از تخصص و تجربه منحصر به فرد بعضی از موسسات در تامین، آماده سازی و انتشار موفق عناوین و ژانرهای مختلف است.

به عنوان مثال؛ شگرد و موفقیت های یک موسسه در زمینه فیلم خارجی و اعتماد و اعتباری که در شبکه به خاطر حسن انجام کار و انباشت تجربه هایش به دست آورده است، نادیده گرفته می شود و در اثر یک تصمیم غلط و شتاب زده و یا تحت تاثیر حرف های نسنجیده و غلطی مثل "رانت فیلم های میجر" موسسه یا موسساتی از سوی مرجع نظارتی از انتشار عناوین خاص محروم می شوند.

مرجعی که متاسفانه در فقدان مدیریت متمرکز در نمایش خانگی، فاقد نگرش همه جانبه نگر است و شاید به همین اعتبار نتوان خرده ای برآن گرفت.

بعضی از کاربران " روزانه های سینمایی" بارها از توزیع عنوان یا عناوین خاصی توسط موسسه ای انتقاد کرده و اعتقاد داشته اند، به دلیل اقدامات غیر حرفه ای و یا کم تجربگی ناشر، فیلم به نوعی حرام و سوخته شده است.

بعد نزدیک به یک دهه از فعالیت موسسات خصوصی، کارشناسان شبکه قادرند ادعا کنند که کدام موسسه در زمینه کار کودک بهتر از بقیه عمل می کند و یا کدام موسسه در تامین و توزیع فیلم خارجی سرآمد سایر موسسات است. متاسفانه بی توجهی به پارامترها و مزیت نسبی موسسات نتیجه ای جز دلسردی موسسات خوشنام و بی انگیزگی آنها در پی نداشته است.

امید که در سال پیش روی مشکلات موجود به نحو مطلوبی مرتفع گردند.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید