روزانه های سینمایی
پشت این پیچ هیچ است

پشت این پیچ هیچ است

در زندگی واقعی تخلیه خانه از سوی ساکنان قدیم معمولاً چند روز قبل از ورود ساکنان جدید صورت می گیرد. زمانی صرف آب و جارو کردن و شاید هم نقاشی خانه می شود. "بی خود و بی جهت" موقعیتی را به تصویر می کشد که ساکنان قدیم و جدید مثل دو قطاری که در خطی واحد و از مقابل با یکدیگر تلاقی کرده اند و راه پس و پیش ندارند، زیر یک سقف خانه با اثاثیه های تل انبار شده که رفت و آمد را هم سخت کرده است، با هم دیگر برخورد کرده اند.

هر قدر ساکنان قبلی خونسردند و بی خیالی را طی می کنند، زوج جوانی که بناست جای آنها بنشینند، باید ساعتی دیگر بساط عروسی را در همان خانه برپا کنند. اسم موقعیت را فاجعه بنامید، بد شانسی بدانید و یا مضحکه، اختیارش با شماست. کاهانی با به حرکت درآوردن هفت هشت نفر آدم در چنین معرکه ای، نمی خواهد لج بیینده را دربیاورد. او می خواهد به مسخره بودن چنین موقعیت هایی که در زندگی همه ما و در ابعاد مختلفی تکرار می شوند و در چنین شرایطی گویی آدمها مسلوب الاختیار بوده و تابع شرایط تحمیلی هستند، پوزخند بزنیم.

فراستی فیلم را سر کاری دانست و آن را بر منطقی استوار ندانست. او بی قصه بودن فیلم را نقص بزرگی دانست که ور رفتن با جوراب و یا ریتم گرفتن با ضربه زدن بر شکم، این نقیصه بزرگ را پر نمی کند. او در جواب ادعاهایی که "بی خود و بی جهت" را در ادامه مکتب ابزورد- پوچی- می پندارند، خط بطلان کشید و این ادعا را قیاس مع الفارق دانست. اگر کامو در ادبیات و یونسکو و بکت در تئاتر خالق آثاری با فضای ابزورد هستند، کاهانی نه وفادار به کامو است و نه اتیکت بکت را می تواند بر کارش بچسباند.

انتقاداتی صریحی از این دست مانع از آن نشد تا کار جدید کارگردان شورشی سینمای ایران مهجور بماند. شاید قرار داشتن نام فیلم در فهرست فیلم های تحریمی حوزه هنری کافی بود تا پاسخ گرم مخاطبان را دریافت کند و با فروش خوبی از پرده ها پایین آید.

هر چه هست انتخاب "رضا عطاران" برای این فیلم در ادامه کار غافلگیر کننده " اسب حیوان نجیبی است" به درستی صورت گرفته است و شاید کمتر کسی مثل او می توانست انتظارات کارگردان و اقتضای اتمسفر فیلم را برآورده سازد.

قبل از تماشای فیلم حتماً با در دست داشتن کلید فیلم که همان نام فیلم است، در صدد حل تناقض ها و وضعیت پاردوکسیکال آدمهایش برآیید.

هفتاد و یکمین فیلم ایرانی امسال را تصویر گستر پاسارگاد بر عهده گرفته و ناوگان پخش دنیای هنر سخت در تکاپوی توزیع آن است. کامشان شیرین و عیدشان پیشاپیش مبارک!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • آقای فروتن با عرض پوزش یه انتقادی دارم 

    شما که گفتید فیلم قرار ملاقات پروانه نداره ..پروانه این فیلم در آذر ماه صادر شده…البته ببخشیدا

    اما خواهشا هر چهزودتر این پروانه های۴ رو بنویسید و خواهشا عناوین خارجی را باذکر نام خارجیشون بنویسید   و اگه ممکنه عنوانی رو جا نندازید؟

    با تشکر از زحماتتنان

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید