روزانه های سینمایی
اشباع بازار مانع اصلی توزیع

اشباع بازار مانع اصلی توزیع

در هفته های منتهی به پایان سال با بی نظمی حاکم بر توزیع فیلم و سریال، معمولاً بازار خیلی زود به حالت اشباع می رسد و سبب عقب نشینی موسسات از اجرای کامل برنامه های توزیعشان می گردد.

در سالجاری علاوه بر ترافیک محصولات موسسات ویدیو رسانه و همزمانی عرضه دو سریال ایرانی، ترکتازی موسسات فرهنگی- دیجیتال نیز قوز بالا قوز شده است و انبوهی از انیمیشن ها و به اصطلاح نرم افزار های سرگرم کننده بر بازار شب عید از سوی این موسسات آوار شده است.

گزارش های رسیده حاکی از تعویق توزیع پاره ای از عناوین به هفته اخر فروردین ماه سال اینده است و فیلم هایی علیرغم تکثیر در باراندازها تا مناسب شدن وضع بازار متوقف خواهند بود. بعد از انصراف موسسه قرن ۲۱ از عرضه فیلم "من همسرش هستم"، موسسه ریز موج سیستم نیز با توزیع فیلم "راه آبی ابریشم " در سالجاری به توزیع خود پایان داد و موقتاً با بازار خداحافظی کرد. الموتی از مسئولان شرکت مزبور وعده داده است که توزیع مجدد شرکت از ۲۵ فروردین ۹۲ کلید بخورد.

رییس اتحادیه موسسات ویدیو رسانه نیز ضمن تصریح بر اشباع بودن بازار، ادامه وضع موجود را به فیلم سوزی تعبیر کرد و از دشواری جمع آوری پول و بازگشت سرمایه از کف بازار اظهار نگرانی کرد.

نکته دیگری که در سالجاری به هرج و مرج بازار دامن زده است، یورش موسسات تامین و توزیع البوم های موسیقی به بازار شبکه نمایش خانگی است. بطوریکه این روزها حجم وسیعی از محیط پیرامونی مراکز عرضه را پوسترهای خوانندگان پاپ به اشغال خود در آورده است.

بدیهی است مادام که یگانه بستر رسانه ای برای ارائه آفرینش های هنری به صدا و سیما محدود شود، به دلیل محدودیت ها و مضایق پخش از آن رسانه، نمایش خانگی در غیاب تلویزیون های خصوصی، تنها گزینه پیش روی بسیاری از تهیه کنندگان، سرمایه گذاران و هنرمندان خواهد بود. شبکه ای که به خوبی پیداست ظرفیت چنین بار سنگینی را ذاتاً ندارد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با توزیع فیلم های خوب بی خود وبی جهت.یکی میخواد باهات حرف بزنه.راه ابی.اسکای فال.ویلای من و…………..باز هم شور و اشتیاق نزدیک عید و امدن فیلم های جدید به حقیقت پیوست.ولی با برنامه ریزی بهتر میشه از سوختن این فیلم ها جلوگیری کرد.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید