روزانه های سینمایی
مشروح گقتگوبا ایسنا

مشروح گقتگوبا ایسنا

سعید رجبی فروتن مدیرکل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری و نمایش خانگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گوی تفصیلی با خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیحاتی را درباره عملکرد این مرکز و همچنین وضعیت شبکه نمایش خانگی در حال حاضر بیان کرد.

رجبی فروتن در بخش ابتدایی سخنانش در تشریح وضعیت فعلی شبکه نمایش خانگی گفت: روند ارائه طرح‌ها برای دریافت مجوز به دفتر اداره کل همکاری‌های سمعی و بصری و نمایش خانگی مانند سالهای گذشته بدون هیچ گونه رکود و یا کاهشی در حال انجام است. به طوری که ما تمام درخواست‌های مجوز نمایش فیلم و سریال ایرانی و خارجی، آثار مستند و برنامه‌های ترکیبی را مانند سال‌های قبل پیگیری می‌کنیم. ضمن آنکه برنامه‌ریزی برای استفاده کودکان و نوجوانان از شبکه نمایش خانگی نیز انجام شده است و اکنون چند برنامه برای این شبکه در دست تولید است.
فروتن ادامه داد: در حال حاضر گروه‌های مختلفی، پنج عنوان جدید برنامه های کودک و نوجوان را برای توزیع در شبکه نمایش خانگی آماده کرده‌اند که مجوز آنها نیز صادر شده است و این آثار در ماه‌های آینده وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود.
وی همچنین درباره سریال‌های تولیدی شبکه نمایش خانگی افزود: در بخش سریال‌های ایرانی با شروع تصویربرداری فصل دوم سریال «قهوه تلخ» سه قسمت اول آن برای دریافت پروانه نمایش ارائه شده است و تولید و فیلمبرداری سریال «قلب یخی» نیز ادامه دارد که به فراخور زمان، قسمتهایی از این سریال در شبکه توزیع می‌شود. همچنین سریال ایرانی دیگری نیز که قرار است در شبکه نمایش خانگی پخش شود در مراحل پایانی نگارش فیلمنامه است و این سریال به عنوان سومین اثر داستانی بلندی که در شبکه نمایش خانگی عرضه می‌شود، خواهد بود.
مدیر کل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری و نمایش خانگی وزارت ارشاد تصریح کرد: در بخش سریال‌های خارجی نیز برای اولین بار موسسات نمایش خانگی سریال‌هایی را از کشور هند در دست آماده‌ سازی برای پخش در شبکه نمایش خانگی دارند. همچنین یک سریال آمریکایی نیز در حال دوبله است که در ماه‌های آینده عرضه خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که «چرا با این حجم از تولیدات امسال گفته می‌شود که تیراژ آثار بسیار پایین آمده است؟» اظهار کرد: کاهش تیراژ روی دیگر سکه‌ی واقعیت موسسات شبکه نمایش خانگی است که به آن گرفتار شده‌اند. در واقع در سال جاری موسسات نمایش خانگی مجبور شدند تیراژ خود را نسبت به دو سال قبل به شدت کاهش دهند که این مطلب از سوی منتقدین به رونق کمتر شبکه تعبیر شده است.

مدیر کل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری و نمایش خانگی وزارت ارشاد در بخش دیگری از این گفت‌وگو که به رعایت حقوق کپی رایت اختصاص یافته بود، با بیان اینکه رویکرد ما بر خرید حق رایت آثار خارجی است، عنوان کرد: ما سعی‌ می‌کنیم که حقوق کپی رایت تمام آثار خارجی‌مان را خریداری کنیم مگر آنکه کمپانی‌هایی عامدانه نخواهند حقوق اثرشان را بفروشند.
وی ادامه داد: خوشبختانه در این مسیر  موسسات در دو سال گذشته ارتباطات بسیار خوبی را به صورت مستقیم با دفاتر اروپایی و منطقه‌ای گرفته‌اند و در زمینه خرید حقوق آثار گامهای مثبتی برداشته شده است که در این زمینه می‌توان به خریدهای عمده‌ی موسسه‌ی رسانه‌های تصویری از بازارهای بین المللی فیلم اشاره کرد.
فروتن تاکید کرد: در واقع رویکرد معاونت سینمایی در بخش شبکه نمایش خانگی بر خرید حقوق آثار است چرا که معتقدیم اگر ما این حقوق را رعایت نکنیم بسیاری از کشورهای خارجی نیز با آثار ما چنین خواهند کرد.
مدیرکل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری و نمایش خانگی سپس در پاسخ به این مطلب که «معمولا حق رایت آثار خارجی بسیار گران است؛ اما شنیده می‌شود برخی از موسسه‌های شبکه نمایش خانگی با یک دهم قیمت این حقوق را خریداری می‌کنند»، اظهار کرد:  اینطور نیست. اتفاقا" نمایندگی های خاورمیانه یا دفاتر اروپایی کمپانی ها به دلیل مراجعات مختلف از سوی موسسات چندان تخفیفی به خریداران ایرانی نمی دهند . در حالیکه اگر یک موسسه به نیابت از سایر موسسات وارد گفتگو و چانه زنی با فروشندگان شود، نتیجه بهتری را در پی خواهد داشت. ممکن است محصولاتی که در بازار می‌بینید از یک شرکت ترکیه‌ای در سالهای گذشته خریداری شده باشند که مدتهاست خرید از ان متوقف شده است.، به هر حال آثار خارجی به تناسب مناطق مختلف جهان، قیمت‌های متفاوتی دارند و ممکن است رایت اروپایی، آسیایی یا خاورمیانه‌ای هر کدام قیمت متفاوتی داشته باشند.
وی با بیان آنکه ما ضوابط بسیار مشخصی را برای موسسات شبکه نمایش خانگی در زمینه خرید حقوق آثار وضع کرده‌ایم، گفت: در حال حاضر بلافاصله پس از اینکه یک اثر خارجی برای دریافت پروانه نمایش به اداره‌ کل ارائه شود، ما آن را به واحد کارشناسی مستقر در موسسه رسانه های تصویری ارسال می کنیم. واحد مربوطه تا وقتی که مدارک و مستندات متقنی در زمینه خرید حقوق اثر دریافت نکند، مستندات ارائه شده را تایید نخواهد کرد.
مدیرکل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری و نمایش خانگی تاکید کرد: ما در روند صدور پروانه نمایش، از موسسات تعهدنامه‌ای می‌گیریم که اگر پس از توزیع محصول، شخص ثالثی ادعای مالکیت نمود و خواستار ضرر و زیان شد، موسسه ناشر اثر باید در دادگاه صالحه پاسخگو باشد.

سعید رجبی فروتن در این بخش از سخنانش در پاسخ به این انتقاد که «چرا دی وی دی‌های آثار شبکه نمایش خانگی بدون هیچگونه ویژگی منتشر می‌شود»، گفت: یکی از دلایل عدم اقبال به آثار خارجی که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود، این است که مخاطب نیاز خود را از طرق دیگری تامین می‌کنند. به نظر ما مسدود کردن این مجاری، چاره موثری برای حل این مسئله نیست و ناگزیریم تولیدات خودمان را با کیفیتی عرضه کنیم که مردم رغبتی به تهیه نسخه‌های قاچاق نداشته باشند.
وی ادامه داد: یکی از دلایل اینکه مردم به تهیه آثار خارجی از مراکز غیر مجاز علاقه دارند این است که آن آثار به هیچ وجه ملاحظاتی مانند ممیزی را رعایت نمی‌کنند. همچنین یکی از مشکلات ما در این زمینه آن است که  بعضی از موسسات نمایش خانگی هیچ تمهیدی برای آنکه مخاطب را به خود جلب کنند انجام نمی‌دهند. به عنوان مثال دی وی دی فرمتی است که می‌توان بر روی آن ویژگی‌های بسیاری را قرار داد تا مخاطب رغبت بسیاری برای خرید آن داشته باشد؟؛ اما هنوز چنین چیزی در میان بعضی از موسسات جا نیفتاده است و در اولین گام‌ها توانسته‌ایم که آنها را به استفاده از این فرمت برای عرضه آثار ایرانی مجاب کنیم.
مدیر کل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری و نمایش خانگی در ادامه با بیان اینکه برای اقبال بیشتر محصولات شبکه نمایش خانگی هیچ راهی جز افزایش کیفیت آثار وجود ندارد، گفت: در مسیر افزایش کیفیت آثار علاوه بر استفاده از فرمت دی وی دی به موسسات توصیه کرده‌ایم که برخی استانداردها را در زمان دریافت مستر فیلم‌ها رعایت کنند.
وی تاکید کرد: به موسسات شبکه نمایش خانگی توصیه کرده‌ایم که در زمان دریافت فیلم از تهیه کننده،‌ درخواست کنند که فیلم بر روی پزتیو مناسبی چاپ شود و میکس تازه ای از صدا برای نسخه نمایش خانگی  میکس شود تا کیفیت صدا و تصویر بهتری داشته باشیم.

رجبی فروتن در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه «برخی از آثار ویدئویی که مخصوص شبکه نمایش خانگی تولید می‌شوند از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، آیا فکر نمی‌کنید این آثار باعث کاهش اعتماد مخاطب به شبکه نمایش خانگی می‌شود؟» عنوان کرد: تولید کننده چنین فیلم‌های ویدئویی شرکت‌هایی هستند. البته به نظر من اگر کیفیت این نوع محصولات در حد مقبولی باشد حضور آنها در سبد محصولات نمایش خانگی اشکالی ندارد؛ چرا که این مدیا تامین کننده سرگرمی خانواده‌هاست، پس باید سبد آن حاوی محصولات متنوعی باشد تا طیف وسیعی از مخاطبان را در برگیرد.
فروتن افزود: نکته‌ای که باید در اینجا دقت شود این است عرضه محصولات در شبکه نمایش خانگی بر خلاف رسانه ملی به نوعی است که مردم حق انتخاب محصول را دارند. خصوصا اینکه با الصاق شناسه‌هایی به مردم گوشزد می‌کنیم که این اثر سینمایی یا ویدئویی است و کیفیت آن را هم به مخاطب گوشزد می‌کنیم؛ پس مخاطب در این شرایط می‌تواند محصولی را که خریداری می‌کند با اطلاع کامل از محتوای آن انتخاب کند.
مدیر کل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری و نمایش خانگی تاکید کرد: به نظرم اگر مردم یک یا دو بار متضرر شوند و از محصولی که خریده‌اند احساس نارضایتی کنند، حتما در خریدهای بعدی خود دقت بیشتری در انتخاب اثر خواهند کرد. همچنین در صورتی که ما می‌توانستیم فروشگاه‌های تخصصی برای آثار نمایش خانگی داشته باشیم تا حد زیادی این مشکل رفع می‌شد.
وی در ادامه آماری از مجوز توزیع و نمایش آثار ویدئویی در هفت ماهه اول سال ارائه داد که نمودار آن را در عکسهای ذیل خبر مشاهده می‌کنید.
در ادامه این بخش که درباره راه‌اندازی فروشگاه‌های تخصصی عرضه آثار فرهنگی و محصولات شبکه نمایش خانگی مدنظر صحبت شده بود، فروتن با بیان اینکه راه اندازی چنین فروشگاه‌هایی با چالش‌هایی مواجه است، گفت: در کلان شهرهای ایران به دلیل گران بودن واحدهای تجاری به نظر می‌رسد مسئله اقتصادی بودن فروشگاه‌ عرضه محصولات فرهنگی و محصولات شبکه نمایش خانگی کمی جای مناقشه دارد. در گذشته ویدئو کلوپ‌ها نیز با چنین مشکلی مواجه بودند و هزینه و درآمد آنها همخوانی نداشت.
مدیر کل دفتر همکاریهای سمعی و بصری وزارت ارشاد در پایان سخنانش در این بخش در پاسخ به این سوال که آیا قرار نیست وزارت ارشاد از راه‌اندازی فروشگاه‌های تخصصی عرضه محصولات فرهنگی حمایت کند؟، تاکید کرد: راه‌اندازی یا حمایت از تاسیس چنین مراکزی در گروی ارائه تسهیلات ارزان قیمتی است که باید در اعتبارات وزارت ارشاد پیش‌بینی شود. امیدواریم پس از تشکیل سازمان سینمایی در پاسخ به چنین خلأیی تسهیلاتی برای آن در نظر گرفته شود.

گفت‌وگو درباره قاچاق فیلم، نحوه مبارزه با آن و ضربه‌هایی که این پدیده مذموم به سینمای ایران و شبکه نمایش خانگی می‌زند، بحث بعدی بود که با سعید رجبی فروتن پی گرفتیم.
در این بخش رجبی فروتن با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد مبارزه با سرقت و قاچاق محصولات سمعی و بصری گفت: به نظرم یکی از مشکلات ما در بحث مبارزه با سرقت آثار شبکه، این است که ستاد مبارزه با محصولات غیر مجاز و همچنین ضابطین قضایی همه فعالیت خود را به سمت فضاهای شهری و عرصه های میدانی معطوف کرده‌اند؛ در حالی که در حال حاضر فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای بسیار گسترده‌تر و مهم‌تر از سارقان و قاچاقچیان فیلم در سطح شهر عمل می کنند.
وی توضیح داد: به نظر می‌رسد در این بخش سارقین میدان بازی را تغییر داده‌اند و متقابلا" باید تمهیدات جدیدی را در این بخش پیش بینی کنیم. ضمن آنکه به نظرم در بخش مبارزه با سرقت فیلم ها در ماهواره‌ها راهی جز ثبت حقوق مالکیت فیلم‌ها در خارج از کشور باقی نمانده است.
مدیرکل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری و نمایش خانگی در پاسخ به این مطلب که «ثبت خارجی فیلم‌ها هزینه بسیار زیادی دارد که از عهده برخی از تهیه‌کنندگان خارج است»، تصریح کرد: ثبت خارجی فیلم‌ها ممکن است هزینه‌ای در بر داشته باشد، اما به نظرم با کمک دولت و همیاری تهیه کنندگان می‌توان امید به انجام این کار داشت.
فروتن یادآور شد: در حال حاضر اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران با همکاری ستاد مبارزه با محصولات غیر مجاز تفاهم نامه ای را در آستاه امضا و اجرایی کردن دارند که بخشی از آن حوزه خارج از کشور را در بر می گیرد.
مدیر کل دفتر همکاریهای سمعی و بصری و نمایش خانگی  در ادامه این بخش، با تاکید بر اینکه نمی‌توان عادات و شیوه های جدید مشاهده فیلم در جهان را نادیده گرفت و تنها به عرضه محصول با فرمت‌های دی وی دی و وی سی دی بسنده کرد، گفت: به نظرم یکی از مشکلات ما در مبارزه با قاچاق این است که تنها عادت کرده‌ایم به فرمت‌های سنتی عرضه محصولات توجه کنبم؛ در حالی که عادت فیلم دیدن در جهان در حال عوض شدن است و با نسبتی که بین سواد IT و فیلم دیدن ایجاد شده است، جوانها دوست دارند فیلم‌ها را از طریق اینترنت و رایانه های شخصی ببینند.
فروتن ادامه داد: در ۲-۳ سال اخیر با گسترش شبکه نمایش خانگی بسیاری از خانه‌ها به ویدئو کلوپ‌های کوچکی تبدیل شده‌اند. این مسئله حتی از نظر روانی می‌تواند عاملی بازدارنده برای خرید آثار جدید باشد. به همین دلیل است که بسیاری مشاهده فیلم  را به سوی روش های دیگری از جمله تبادل هارد، به اشتراک گذاشتن فایل فیلم ها در شبکه های اجتماعی سوق داده اند. در حال حاظر ایران از معدود کشورهابی است که حجم عظیمی از پلی کربنات را برای تولید لوح فشرده مصرف می کند. ماده اولیه ای که متاسفانه وارداتی است.
وی افزود: جالب است که بدانید مدیر بزرگترین تولیدکننده این مواد در کشور آلمان باور نمی‌کرد که این تعداد لوح فشرده در ایران تولید شود. او به شوخی می‌گفت: «آیا مردم ایران هر روز صبح همراه با صبحانه خود، لوح فشرده می‌خورند؟!!».
مدیر کل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری و نمایش خانگی در ادامه این بخش از سخنانش، در پاسخ به این سوال که «آیا کاهش تیراژ آثار شبکه نمایش خانگی نیز به دلیل این تغییر رویکرد مخاطب است؟» گفت: در دو سال گذشته به تناسب گسترش بازار با به خدمت گرفتن ظرفیت سوپرمارکت‌ها و کیوسک‌های مطبوعاتی بازار را گسترش دادیم و به همین نسبت تیراژ آثار نیز با جهش بی‌سابقه‌ای روبرو شد. اما در عمل پس از این افزایش بی‌سابقه، ۲۰ تا ۳۰ درصد مرجوعی‌ فیلم ها افزایش یافت. زیرا تقاضای موثری که تیراژ عرضه شده به بازار را پوشش دهد، موجود نبود. در کشور ما متاسفانه خرید کالای فرهنگی در انتهای لیست خرید اقشار مردم قرار دارد.
فروتن تصریح کرد: همچنین از پیامدهای توزیع فیلم‌ها در سوپرمارکت‌ها، این است که چون این مراکز، فروشگاه‌هایی تخصصی نیستند با توزیع آثار جدید، آثار قدیمی‌تر کنار گذاشته می‌شوند. به این ترتیب موسسه پخش‌کننده ضرر می‌کند.
وی با بیان آنکه در این شرایط، موسسات ویدئو رسانه نمی‌توانند هزینه‌های بسیاری را بابت خرید رایت فیلم سینمایی ایرانی بپردازند، اظهار کرد: مجموع عواملی که بدان‌ها اشاره کردم، باعث شد در یکسال گذشته  موسسات ویدئو رسانه در تیراژ خود تجدیدنظر کرده و به این نتیجه برسند که خرید آثار با هزینه‌هایی که می پردازند، قابل ادامه نیست. به هر حال عارضه چک برگشتی در اقتصاد امروز ایران دامن موسسات ویدیو رسانه را هم گرفته است و اغلب آنها با انبوه چک های برگشتی از خریداران عمده روبرو هستند. لذا چاره در آن است که تهیه‌کنندگان در رقم‌های فروش رایت فیلم هایشان تجدید نظر کرده و اقتضائات شبکه نمایش خانگی را در نظر بگیرند.

مدیر کل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری و نمایش خانگی وزارت ارشاد با بیان اینکه «در حال حاضر یکی از راهکارها، پخش آثار از سوی شبکه‌های نمایش خانگی به روش تیراژی یا حق العمل کاری است»، تصریح کرد: تهیه‌کنندگان سینمای ایران نباید با زبان و ادبیات تحکم آمیزی با موسسات نمایش خانگی صحبت کنند. آنها باید به این موضوع توجه داشته باشند که در سالهای گذشته این موسسات بودند که از ورشکستگی بعضی از تهیه‌کنندگان سینمای ایران جلوگیری کردند و سبب رونق تولید فیلم شدند.
وی افزود: ‌اگر تا پیش از این گفته می‌شد که موسسات نمایش خانگی با خرید حقوق آثار ایرانی مجوز پخش آثار خارجی را دریافت می‌کنند، همانطور که در ابتدای بحث نیز اشاره شد دیگر چنین امکانی وجود ندارد و موسسات حتما باید حق رایت آثار خارجی را نیز خریداری نمایند. مضافا" که بازار نیز چندان طالب فیلم خارجی نیست.
فروتن در ادامه عدم جذب آگهی در موسسات ویدئو رسانه را یکی دیگر از مشکلات اقتصادی دانست و عنوان کرد: موسسات ویدئو رسانه در جذب آگهی موفق عمل نکرده اند. بنگاه های اقتصادی دوست دارند برای نشریات چند ده هزار نسخه‌ای هزینه کنند اما در شبکه‌ای که با احتساب تکثیر غیر قانونی فیلم‌ها تیراژ میلیونی دارند، هزینه نمی‌کنند. در این شرایط موسسات با محروم شدن از این منبع درآمد، تنها به فروش تک نسخه‌ای آثار چشم دوخته‌اند.
مدیر کل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری و نمایش خانگی در تشریح دلیل این مساله، بیان کرد: البته برخی از موسسات برای انتشار آثارشان به استانداردهای پخش محصول و فراهم کردن ساز و کارهای آن اقدامات خوبی کرده اند . فروش اینترنتی، استفاده از تکنیک های تبلیغی و حتی در تربیت ویزیتور از جمله کارهای خوب موسسات بوده است.
وی این چنین ادامه داد که اقتصاد فرهنگ و هنر از جمله نمایش خانگی متاثر از اقتصاد عمومی کشور است. موسسات ویدیو رسانه که در اصل ماهیت سرمایه گذاری دارند از بدو تاسیس تاکنون از تسهیلات کم بهره بانکی بی بهره بوده اند و با ملاحظه سرقت و تضییع حقوق مالکانه آنها در سطح وسیع، متاسفانه در این سالها وضعیت بسیار شکننده و آسیب پذیری را پیدا کرده اند.
فروتن تصریح کرد: نتیجه تمام صحبت‌هایم این است که تهیه‌کنندگان باید تعامل بهتری با موسسات نمایش خانگی داشته باشند و حتی برای یک بار هم که شده عقد قرارداد پخش را تجربه کنند تا بدانند که دفاتر پخش چه سختی‌هایی برای توزیع آثار در سراسر کشور و دریافت هزینه آن متحمل می‌شوند. طبیعی است که در این شرایط نمی‌توان مانند سال های گذشته ارقام بالایی را پرداخت.

وی در بخش پایانی گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به گزارشی که در برنامه «هفت» چند هفته قبل درباره وضعیت شبکه نمایش خانگی پخش شده بود اشاره کرد و گفت: در برنامه به این مطلب اشاره شد که برخی از موسساتی که در سالهای قبل بسیار فعال بودند، اکنون فعالیت خود را کم کرده‌اند. این مسئله دو دلیل دارد: اول آنکه موسسات در سال‌های گذشته هزینه‌های سرسام‌آوری را بابت خرید حقوق آثار سینمایی پرداخت کرده اما از بازار بازخورد مناسبی را نگرفته اند. دوم آنکه انعطاف و نرمش لازم از سوی تهیه کنندگان برای استفاده از سایر روشهای رایج در معاملات توزیع و پخش مشاهده نشده است. سال گذشته ۹ فیلم با عقد قرارداد پخش – به درخواست تهیه کنندگانی که تصور می کردند نسخه های ویدیویی فیلم شان در بازار فروش بالایی خواهد داشت- روانه بازار شدند و امسال نیز تا این تاریخ ۶ فیلم به همین صورت در شبکه عرضه می شود. برای اطمینان خاطر تهیه کنندگان موسسات بعضا کف مبلغی را تضمین کرده و پیشاپیش به تهیه کننده پرداخت هایی را هم صورت می دهند. یادمان باشد مشکل اقتصادی راه حل اقتصادی متناسب با خود را طلب می کند . صدور بیانیه و گله گذاری کاری را از پیش نمی برد.

منبع : ایسنا
 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • استفاده از روش حق العمل کاری نه تنها در روابط بین موسسات و تهیه کنندگان عملی  مطلوب است بلکه تسری آن به نمایندگان توزیع هم می تواند راه حلی برای افزایش تیراژ و اقبال بیشتر توزیع کنندگان به محصولات باشد.

  • چند رور پیش با  چند تن از مدیران موسسات در تهران صحبتهائی داشتم و از وضعیت شبکه نمایش خانگی و رکود بازار صحبت می کردیم همگی به اتفاق مضمون صحبتهایشان این بود که ما موسسات داریم چوب سیاستهای غلط وزارت ارشاد را میخوریم که خود را آلوده به سیاستهای آنها کرده ائیم حال چه سیاستی در پشت این پرده نهفته است که موسسات نالان و فروشگاهها گریان خدا می داند و بس

    • ای کاش در سفر بعدی به تهران با دوستانی هم صحبت شوید که به شما بگویند تعامل و رابطه موسسات با ارشاد به گونه ای است که امکان دسترسی به مدیران مربوطه در ارشاد را دارند و چنانچه نقدی به سیاست های ارشاد داشته باشند از طریق نماینده اشان در شورای سیاست گذاری( شورای تشخیص)به وی منتقل می کنند و اصولا” سیاست ها پشت در های بسته تدوین و اتخاذ نمی شود.مدیران موسسات به درجه ای از بلوغ حرفه ای رسیده اند که چوب خور سیاست های غلط نباشند و بتوانند با صراحت و منطق استدلال و انتقادشان را مطرح کنند.همین دوستان ممکن است بگویند اگر ارشاد نوشی برای موسسات نبوده سعی کرده نیشی نباشد. به نظرم دوستی و رابطه برادرانه مدیران ارشاد با مدیران موسسات چنان بیدی نیست که با باد کنایه و تعریض به لرزه افتد.

  • فروتن تصریح کرد: همچنین از پیامدهای توزیع فیلم‌ها در سوپرمارکت‌ها، این است که چون این مراکز، فروشگاه‌هایی تخصصی نیستند با توزیع آثار جدید، آثار قدیمی‌تر کنار گذاشته می‌شوند. به این ترتیب موسسه پخش‌کننده ضرر می‌کند.
    پس چگونه هست که عزیزان به مطالب خود پافشاری میکنند بر اسرار فروش در سوپر مارکت تازه هنوز شاهنامه یکسالی هست شروع شده به خواندن تا انتهای شاهنامه چند سال دیگر باقیست چون ما ایرانی ها از یک سوراخ چند بار گزیده میشویم آن موقع باورمان میشود  که در این سوراخ ماری و یا زنبوری نهفته هست
    راستی چقدر سخت است انسان قبول کند اشتباهاتش را و چه قدر هزینه دارد پافشاری بر اشتباه خود. راستی این هزینه ها را کی پرداخت می کند

    • آقای جعفری
      اشتباه نکنید اگر اهل لاپوشانی نیستیم و مشکلاتی را برای عرضه فیلم در سوپر مارکت ها از گذشته تا حال مطرح کرده ایم، معنی آن این نیست که راه اشتباهی را رفته ایم . تلاش های مستمر اخیر برای آن است که اگر خدا بخواهد سامان بهتری به کارها ببخشیم و آسیب ها را تا حد امکان کاهش دهیم . اگر عده ای متخلف به صرافت بهره برداری از این بستر مهیا افتاده اند، جز این معنی ندارد که در غیاب فروشگاه های ایده آل و استاندارد استفاده از ظرفیت سوپر مارکت ها مثل بسیاری از کشورها در جای خود غنیمت است و باید برای عرضه هر چه بهتر محصول در آنها مساعی جمعی را به کار گرفت.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید