روزانه های سینمایی
الزام فیلم خارجی آری یا نه؟

الزام فیلم خارجی آری یا نه؟

"ایران عضو کنوانسیون برن نیست و الزامی برای رعایت حقوق آثار خارجی ندارد." این جمله شاه بیت کسانی است که معتقدند سازمان سینمایی نباید موسسات را وادار به ارائه مدارک و مستندات خرید فیلم خارجی کند.

در سازمان سینمایی به موجب ضوابط موجود تا قبل از سال ۸۸ موسسات مدارک و مستنداتی را برای اثبات خرید رایت فیلم های خارجی ارائه می کردند و دفتر حقوقی وزارت ارشاد نیز طی نامه ای صراحتاً فقط بر اخذ مدارک تاکید کرده بود و بررسی صحت و سقم مستندات ارائه شده را ضروری تشخیص نداده بود. در سال های گذشته موسسه رسانه های تصویری کار بازبینی و بررسی اصالت رایت ها را بر عهده گرفت تا حق به حق دار برسد و کسانی که واقعاً هزینه ارزی کرده و فیلم خریداری نموده اند، کلاه سرشان نرود و حق شان توسط دیگران ضایع نگردد.

این نکته را هم نباید از یاد برد که موسساتی از گذشته تا حال بدون توجه به قبض و بسط سیاست های دولت، داوطلبانه با حضور در بازارهای فیلم و یا دفتر شرکت های خارجی، فیلم های مورد علاقه خویش را خریداری کرده و به سبب خرید امتیاز فیلم، مانع از صدور پروانه مشابه به دیگر موسسات شده اند.

اخیراً که دامنه تحریم ها شدت گرفته است و کار انتقال ارز به خارج از کشور به پروسه پیچیده و هزینه بری بدل شده است، بار دیگر ضرورت الزام موسسات به خرید فیلم خارجی زیر سوال رفته است و تلاش های تازه ای برای متقاعد کردن مسئولان در حال انجام است.

به هر حال در صورتی که خرید فیلم خارجی منتفی شود قطعاً باید ساز و کارهای تازه ای در این زمینه پیش بینی شود و بویژه برای عناوین انیمیشن حساب و کتاب جداگانه ای منظور گردد.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید