روزانه های سینمایی
می بینید یا می برید؟

می بینید یا می برید؟

از سال گذشته این سنت باب شد که تماشاگران فیلم های جشنواره قبل از ترک سینما، بسته فرهنگی ستاد جشنواره را دریافت کنند و خاطره خوشی از جشنواره در ذهن و ضمیر آنها نقش بندد.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان و جشنواره فجر در دو سال گذشته توانسته اند دهها هزار بسته فرهنگی را به دوستداران سینما اهدا کنند.

اگر کنجکاو هستید که محتوای بسته های یاد شده چیست، بد نیست بدانید که نسخه ویدیویی فیلم های سینمایی موسسه رسانه های تصویری که دو تا حداکثر پنج فیلم را شامل می شود، در اختیار بینندگان فیلم ها در استان های نمایش دهنده فیلم ها قرار می گیرد.

این اقدام ظاهراً با هدف حفظ ارتباط تماشاگران با سینمای ایران و تولیدات آن است و تداعی گر اهدای کتاب برای تشدید علائق مردم به کتابخوانی است. با این تفاوت که اگر فیلم اهدایی هم در دست مردم گذارده نشود، امکان تماشای رایگان فیلم و سریال های زیادی از طریق شبکه های تلویزیونی داخلی و خارجی برای مردم مهیاست ولی کتاب دردانه ای است که به اندازه فیلم کمتر کسی داوطلب هدیه آن است .!

در همین رابطه جلب همراهی سایر موسسات ویدیو رسانه و تامین فیلم از آرشیو و موجودی انبارهای آنها نیز می تواند مردم و موسسات را توامان خشنود سازد. حسن این اقدام آن است که شائبه "رانت" را در موسسه ای که در اصل باید حامی موسسات خصوصی باشد، از بین می برد.

نکته مهم در این رابطه بحث انتخاب و گزینش فیلم های اهدایی است. مشخص نیست که در پس انتخاب عناوین سینمایی صرف هدیه کردن فیلم مهم است و یا آنکه گزینش هدفمندی مد نظر بوده است. آیا همانطور که در آمریکا از بین صدها عنوان تولید فیلم در سال ، فقط نسخه ویدیویی فیلم "لینکلن" بصورت رایگان در مدارس توزیع می شود، در اینجا نیز جنین نیاتی در سر است و یا آنکه خالی کردن فضای انبارها اولویت نخست ماست؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید