روزانه های سینمایی
سالی که نکوست

سالی که نکوست

اغلب ناظران برای فیلم های جشنواره سی و یکم سوای ارزش های هنری و محتوایی آنها، یک صفت مشترک قائل شده اند، ناکامی در جذب مخاطب.

این گروه با مستثنی کردن فیلم هایی نظیر؛ "رسوایی"، "استرداد" و "هیس…" ، فروش خوبی را برای سایر فیلم ها بویژه درشهرستانها پیش بینی نمی کنند. دلیل ابن وضعیت ظاهراً در رویکرد محافظه کارانه فیلمسازان، دوری از موضوعات ملتهب اجتماعی، گریز از فیلم های کمدی و دست خالی سینما از قهرمان های سمپاتیک و دوست داشتنی است.

از سوی دیگر تجربه نشان داده است که در شبکه نمایش خانگی، فیلم هایی به تیراژ چند صد هزار نسخه و یا میلیونی می رسند که در اکران عمومی برای مخاطب دلبری کرده باشند. در این صورت موسسات به عنوان تامین کننده فیلم حاضرند برای تصاحب رایت چنین فیلم هایی بهای سنگینی را بپردازند و در رقابت با سایر موسسات بازی را به میدان خود بکشانند.

در غیر اینصورت موسسات ریسک نکرده و به روش های متعارفی که در این سالها برای توافق با تهیه کنندگان یافته اند، روی می آورند.

با این فرض احتمال می رود در سال آینده تهیه کنندگان بیشتری راه تنها موسسه دولتی ویدیو رسانه را در پیش گیرند و با سفارش و توصیه ای که از مقامات اخذ کرده اند، خواستار خرید رایت شان توسط موسسه مزبور شوند. به این ترتیب هیچ بعید نیست همانند سالجاری موسسه تحت حمایت دولت که سرمایه ثابت خود را با کمک های دولت های وقت تامین کرده است، رکورد بیشترین فیلم ایرانی تامین و توزیع شده را از آن خود کند و وزن دولت در شبکه بیش از پیش سنگین شود و به تبع آن مناسبات و ضوابط نیز به گونه ای رقم خورد تا نظر یگانه موسسه دولتی را تامین کند.

از دیگر تبعات چنین وضعیتی طولانی شدن صف فیلم های آماده توزیع در شبکه خواهد بود و همانند سالجاری، تهیه کنندگان یا با صرف نظر از اکران عمومی و یا با کوتاه کردن فاصله اکران تا ویدیو، با واگذاری رایت فیلم به دولت، فکر و خیال خود را یکسره آسوده خواهند ساخت.

سازمان سینمایی در سالجاری بر خلاف سال گذشته، هزینه ای را برای تشکیل گروه مخاطب خاص اختصاص نداد و قید اکران عمومی فیلم های کم مخاطب را زد. خطری که فیلم های کم مخاطب را در سال اینده تهدید می کند آن است که سازمان سینمایی همین مقدار بودجه ای را که صرف خرید رایت فیلم های بی مشتری در این سالها کرده است، در سال اینده در اختیار نداشته باشد و اقتصاد ریاضتی آثار خود را در این بخش نمودار سازد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید