روزانه های سینمایی
حالی خوش باش و عمر بر باد مکن

حالی خوش باش و عمر بر باد مکن

می توان مرتب به "مهران مدیری" سرکوفت زد و تلخی قهوه ناتمامش را به رخ کشید و تا اطلاع ثانوی قید تماشای کارهای او را زد. سریال های سه گانه ای را که او در شبکه نمایش خانگی دارد، یکسره به طاق نسیان کوبید و یکی دو سریال ابتر شبکه را دستاویزی برای این پندار قرار داد که شبکه را چه به سریال! و حرف هایی را که تاکنون در این باره زده شده است تکرار کرد. می توان به جبهه مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری پیوست و بدون توجه به انحصار رسانه ملی و تبعات آن؛ هم زبان با تهیه کنندگان سینمای بدنه، شبکه ویدیویی را حیاط خلوت اختصاصی سینمای ایران دانست و سرمایه گذارانی را که از رهگذر تولید و عرضه سریال در شبکه ویدیویی پول پارو می کنند، مهمانان ناخوانده خواند و حضور آنها را جفا به سینمای ایران دانست.

از یک منظر هم می توان حرف های موافقان و مخالفان را بی خیال شد و آنها را به خودشان واگذار نمود و از همین کارهای موجود لذت برد و برای ساعتی هم که شده فارغ از دغدغه های روزانه و مشکلات سخت زندگی با تماشای فیلمی و برنامه ای استخوان سبک کرد.

تماشای هر قسمت از "قهوه تلخ" و حالا "ویلای من" بدون ارتباط با قسمت های ما قبل و ما بعد آن اغلب تجربه شیرین و لذت بخشی برایم بوده است. در شرایطی که سالهاست، تلویزیون به مدیری و تیم بازیگرانش راه نمی دهد و سینما و تلویزیون به نسخه های بدلی و نازل طنز و کمدی روی آورده اند، تماشای کارهای این کمدین بسیار مغتنم است.

"خشایار الوند" و "امیر مهدی ژوله " تیم نویسندگان کارهای اخیر مدیری در شبکه نمایش خانگی، به مرور جای خالی پیمان قاسم خانی را پر کرده اند و هر قدر قهوه تلخ به دلیل نوع قصه مستعد سوء برداشت های من درآوردی در جامعه سیاست زده ایران بود، "ویلای من" بر بستر قصه ای امروزین و کاملاً ملموس فضایی مفرح را برای بیننده ایجاد کرده است و ارجاعات مکرر سریال به وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران معاصر نمونه ای از طنز فاخر را در مقایسه با نمونه های مشابه تلویزیونی نظیر "خنده بازار" عیان می سازد.

"ویلای من" تا اینجای کار از حیث کارگردانی اثر کاملاً معمولی و متوسطی است اما سناریو و بازی بازیگران و تیپی که هر یک از آنها ارائه می دهند، بسیار دیدنی از آب در آمده است. هنر مدیری سوا از سبک منحصر بفرد بازیگری اش، در بازیگردانی و هدایت بازیگران متجلی شده است. همانطور که مدیری در ویدیوی چند هفته پیش با مردم گفت، او از تجربه تلخ و شیرین "قهوه تلخ" بهره ها برده است و تاکنون به خوبی آنها را به کار بسته است. لگام احساسات را بکشم و قضاوت نهایی را بگذارم برای ادامه و اتمام سریال!

در همین رابطه بخوانید

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام

    در ارتباط با عنوان شبکه صحبت های با موسسه قرن جدید شده اما ظاهرا قرارداد خرید حقوق فیلم نهایی نشده است

    در ارتباط با عنوان من مادر هستم فعلا اخباری منتشر نشده است

    اوقات خوش 

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید