روزانه های سینمایی
راهی که پارس ویدیو برگزیده است

راهی که پارس ویدیو برگزیده است

موسسه "پارس ویدیو" در بین موسسات ویدیو رسانه اصرار ندارد که خود را خیلی پر کار نشان دهد. این موسسه در یکی دو سال اخیر نشان داده است که به این ضرب المثل ایرانی سخت اعتقاد دارد که؛ "یک ده آباد به از صد شهر ویران" است.

"پارس ویدیو" تمایل ندارد هر ماهه با کلکسیونی از فیلم های ایرانی  و خارجی در بازار قدرتش را به رخ رقبا بکشد ولی همزمان مرجوعی های از بازار برگشته هیچ راه نفسی را در انبار موسسه اش باقی نگذارد.

مسئله خیلی پیچیده نیست. "پارس ویدیو" شکارچی عناوین پر مخاطب سینمای ایران شده است. همه چیز از "اخراجی ها" و کمی عقب تر "کلاه قرمزی" شروع شد. این عناوین به اعتبار شهرت و نام و آوازه اشان رونق اقتصادی خوبی را برای موسسه به ارمغان آوردند و تقاضا برای خرید آنها مرتب از بازار واصل می شد. موسسه در فاصله تامین و عرضه عناوین تازه مرتباً مشغول شارژ مراکز فروش با عناوینی بود که ماهها از آغاز پخش آنها گذشته بود. به این ترتیب نه تنها موجودی انبار موسسه به صفر می رسید بلکه در مواردی به تکثیر مجدد عناوین پر طرفدار اقدام می کرد. بدین ترتیب موسسه خود را از کشمکش و تنش با دیگر موسسات بر سر تصاحب عناوین خارجی کنار کشید و تمام انرژی و شم بازار یابی خود را صرف گزینش فیلم هایی کرد که اگر هر بهایی را برای آنها می پرداخت، ضرری عایدش نمی شد.

موسسه در خرید عناوینی مثل "کلاه قرمزی" و "اخراجی ها" غیر از جلب اعتماد تهیه کنندگان، در مبلغ پیشنهادی مرزهای تازه ای را درنوردید و از رقبا فاصله زیادی گرفت. تردید نباید کرد که ارزش رایت ویدیویی فیلم"کلاه قرمزی و پسر خاله" رکوردی کم سابقه در شبکه نمایش خانگی ایران است و شاید بزودی شکسته نشود.

قصه به همین جا ختم نشد. از سیاست تجاری تازه موسسه "پارس ویدیو" زمانی پرده برداری شد که مخاطبان خریدار نسخه ویدیویی فیلم "کلاه قرمزی و بچه ننه " غافلگیرانه چشم شان به آنونس فیلم "رسوایی" افتاد. فیلمی که هنوز مراحل ساخت خود را می گذراند و هنوز مجوز اکران آن صادر نشده بود.!

ساده ترین تصوری که می توانست به ذهن مخاطب خطور کند این بود که موسسه پیشاپیش رایت ویدیویی فیلم را خریداری کرده و قصد دارد در پروسه ای چند ماهه مخاطب را تشنه دیدار آن سازد. این تصور با مشاهده فیلم در جشنواره سی و یکم فجر قطعاً دستخوش تغییر می شود. زیرا در تیتراژ فیلم نام موسسه " پارس ویدیو " به عنوان سرمایه گذار قید شده است. درست حدس زدید موسسه در ادامه راهی که برگزیده است، سرمایه گذاری در عناوین مشتری پسند را از همان نقطه آغازین تولید فیلم مد نظر قرار داده است تا امکان بهره برداری از تمام حقوق فیلم را برای خود محفوظ بدارد.

آنهایی که "رسوایی" را دیده اند، فیلم را بمبی در سینما و ویدیوی ایران در سال ۹۲ به حساب می آورند. نگارنده تا قبل از دیدن فیلم چنین ادعایی را شگرد تبلیغی بیش نمی دانست ولی اینک اطمینان دارد، "محمود سلطانی" مدیر عامل "پارس ویدیو" در کنار "مسعود ده نمکی" تهیه کننده و کارگردان فیلم سینمایی "رسوایی" در سال ۹۲ با نمایش فیلمی عامه پسند، "آبروی" تازه ای به حیات اقتصادی و اجتماعی سینما – ویدیوی ایران خواهند داد. باور ندارید فیلم را ببینید.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جناب آقای فروتن با سلام

    از توجه شما کمال تشکر را دارم، امیدوارم با حمایت های مدیران دلسوز و کاربلد بتوانیم گامهای موثر‌تری در عرصه شبکه نمایش خانگی برداریم هرچند با عدم توجه و اعمال سلیقه خارج از موضوع بعضی از مدیران تازه وارد در حوزه نمایش خانگی با مشکلاتی روبرو هستیم اما چشم انداز فعالیت در این عرصه می تواند امیدوار کننده باشد در صورتیکه توجه تخصصی و درستی به شبکه نمایش خانگی که امروزه مکمل، بلکه نجات دهنده سینمای ایران می باشد ، می توانیم به موفقیت های خوبی برسیم. باید بپذیریم قدرت این هنر صنعت در خدمت اهداف کلان فرهنگی و در گستره ملی پر رنگ و تاثیر گذار است و با توجه به شرایط خاص کشور ما باید توجه بیشتری به این هنر صنعت بشود و از آزمون و خطا نمودن پس از ۱۵ سال که از آغاز فعالیت شبکه نمایش خانگی می گذرد پرهیز نمائیم و قواعد کار و اصول حرفه ای را پذیرفته و مدیران دولتی و بخش خصوصی هر دو به دنبال اجرای اصول حرفه ای کار باشیم و جای خالی نبود سالن سینما ، در این اوضاع و احوال سخت اقتصادی را پر نماییم و با عرضه حرفه ای محصولات نمایش خانگی در خدمت خانواده های ایران باشیم به امید روزهای بهتر

  • سلام آقای سلطانی حق رایت فیلم رسوایی رو شما در اختیار دارید و آیا مثل فیلم اخراجی ها ۳ بعد از اکران سریع به شبکه خانگی میفرستید ؟

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید