روزانه های سینمایی
واقعاً نمایش خانگی تنزل جایگاه یافته است؟

واقعاً نمایش خانگی تنزل جایگاه یافته است؟

در جدیدترین شماره ماهنامه "دنیای تصویر" جمعی از دست اندرکاران شبکه نمایش خانگی کشور به ایراد صحبت و اظهار نظرات تازه ای پرداخته اند. به موجب این گزارش؛ ماهنامه "دنیای تصویر" به مدیر مسئولی "علی معلم" در شماره ۲۲۳ خود ضمن گفتگو با مدیران دولتی، دیدگاه های انتقادی جمعی از مدیران موسسات ویدیو رسانه را بازتاب داده است.

نکته جالب توجه در این گفتگو توجیهات سرپرست سابق اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمایی است که برخلاف اعتراضات شش ماه گذشته مدعی شده است؛ "جایگاه اداره کل نمایش خانگی تنزل نیافته است.! وی در این باره توضیح داده است در اداره کل سابق سمعی و بصری هم سه اداره نماش خانگی، ماهواره و بازی های رایانه ای وجود داشت. در حال حاضر هم اداره نمایش خانگی یکی از ادارات مستقل اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمایی است."

در پاسخ به اظهارات ایشان باید یادآور شد؛ همانطور که از اسم اداره کل منحله برمی آمد- سمعی و بصری و نمایش خانگی- فلسفه تشکیل آن به ایجاد اداره کل مستقلی برای نمایش خانگی بود. زیرا تا قبل از تشکیل آن؛ صدور محدود مجوز ماهواره برای ادارات دولتی در واحد کوچکی طی ۱۸ سال گذشته ادامه داشته و در خرداد سال ۹۰ نیز بازی های رایانه ای به بنیاد ملی بازی های رایانه ای واگذار شدند. همچنین آرایش نیروها و ثقل فعالیت ها به گونه ای بود که محور اصلی خدمات و برنامه ریزی "نمایش خانگی" بود و به منظور حراست از سرمایه گذاری موسسات ریتم و آهنگ مناسبی به خدمات بخشیده شده بود تا موسسات بتوانند برنامه ریزی لازم را برای تکثیر صنعتی و پخش محصول خود انجام دهند.

ضمناً مقایسه اداره کل منحله با اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمایی قیاس مع الفارق است زیرا؛ محور اصلی اداره کل نظارت، سینمای حرفه ای و مسائل پیچیده و حواشی فراوان تولید و اکران است در حالی که صدور مجوز ماهواره و بازی رایانه ای هیچ باری را بر دوش نمایش خانگی نمی گذاشت.

در شش ماه گذشته ظاهراً کثرت مراجعات سینمای حرفه ای و اولویت بخشیدن به تقاضاهای آنها عملاً نمایش خانگی را به حاشیه برده و تکریم این قشر را در حدی که باید و شاید باعث نشده است.

مضافاً که در اصلاحیه اخیر چارت سازمان سینمایی عملاً امور نمایش خانگی در سه اداره کل و  دو معاونت تقسیم شده است!

صدور مجوز نمایش در اداره کل ارزشیابی و نظارت(معاونت آثار)، صدور مجوز موسسات ویدیو رسانه در اداره کل نظارت بر شرکت ها و اماکن سینمایی، ابلاغ ضوابط تامین فیلم و مسائل پخش و توزیع در دفتر نظارت بر پخش (هر دو در معاونت فعالیت ها)

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • آقا فروتن

    موسسه هایی که قبلا ار اداره کل سمعی بصری مجوز بازی رایانه ای داشتن بعد از خرداد نود تکلیف مجوزشون چی شده؟

    برای تمدید چیکار بابد کنن؟

    متشکر از راهنمایی

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید