روزانه های سینمایی
باغ بی برگی یا فیلم های یلدایی

باغ بی برگی یا فیلم های یلدایی

نه! فیلم یلدایی نداریم. با نگاهی به فیلم های ایرانی منتشر شده در هفته منتهی به شب یلدا به نظر می رسد، کیفیت آنها در مجموع قدرت رقابت با محصولات، برنامه ها و فیلم هایی که امشب بر روی آنتن دهها شبکه تلویزیونی داخل و خارج از کشور می روند، نداشته باشند.

  اغلب فیلم هایی که در این هفته به بازار عرضه شدند یا محصول سال های قبل سینمای ایران هستند(بیشتر تولید سال ۸۸) و یا انکه در نمایش عمومی با شکست روبرو شده اند.

نام بعضی از فیلم ها آنچنان غریب و ناآشناست که گویی برای اولین بار با نام آنها روبرو می شوی. فیلم هایی نظیر؛ "دوستی از جنس آتش"، "پایان دوم" و "باغ قرمز".

در سبد فیلم های دو هفته اخیر فیلمی(میزاک) اصلاً اکران نشده است.! پنج فیلم قبلی سازنده، پاسخ دلگرم کننده ای را از تماشاگران دریافت نکرده است.

جالب تر آنکه کارگردان(حسینعلی لیالستانی)هم اینک آخرین روزهای فیلمبرداری هفتمین فیلم تازه اش را با حمایت دولت در شمال پشت سر می گذارد.

توزیع "پایان نامه" همانند سایر فیلم های موسسه ای شبه دولتی در سکوت به بازار آمد و به نظر می رسد عرضه آن بیش از آنکه با هدفی سیاسی – فرهنگی صورت گرفته باشد و در استانه انتخابات سال ۹۲ جنبه هشدار و یا تنذیر داشته باشد، صرفاً جنبه رفع تکلیفی دارد. در غیر اینصورت حتماً باید فیلم ضمایمی را به خود پذیرا می شد تا موجی را در جامعه مخاطبان پدید آورد.

"خاک و آتش" با قصه تاریخی خود سرنوشتی بهتر از سایر فیلم های تاریخی در شبکه نخواهد داشت. هر چند نام کارگردان با تجربه ای مثل "مهدی صباغ زاده" پشت فیلم باشد.

همگان فیلم "ناسپاس" را به یاد دارند که موسسه سینما علیرغم سرمایه گذاری برای تهیه مستر استاندارد از فیلم و بسته بندی بسیار خوب، ناگزیر شد حجم قابل توجهی از آن را مرجوع کند.

در این میان "پرنده باز" با قصه جذابش برای توده های مردم و با قدری تسامح "دوستی از جنس آتش" آخرین میراث سینمایی مرحوم "قویدل" می توانند در این شب های سرد گرمی را به دلها و خانه ها ببرند.

وقتی بازدید کنندگان با ارسال کامنت های متعدد و بعضاً با عصبانیت سراغ از فیلم هایی مثل"خوابم میاد"، "جرم" و یا "چک" را می گیرند، به خوبی پیداست که هفت فیلم ایرانی این روزهای شبکه، عطش آنها را برای تماشای اثری دیدنی فروکش نساخته است.

در بین فیلم های ویدیویی "بچرخ تا بچرخیم" چنگی به دل نمی زند. "محسن افشانی" بازیگر ۲۳ ساله تلویزیون این بار در کسوت تهیه کننده و کارگردان بخت خود را در عرصه هایی غیر از بازیگری آزموده است. او عنوان " سه خط موازی" را برای قصه ای که در باره پیوند اعضاست، برگزیده است.

گرمی و جذابیت تازه های شبکه در شب یلدا می توانست تضمین گردد اگر قسمت های جدیدی از سریال "قلب یخی" عرضه می شد و علاقمندان مجموعه می توانستند روند  قصه پر کشش آن را دنبال کنند و با هیجانات آن همراه شوند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • اینها اساسا در حد فیلم تلویزیونی هستن ونمیشه صرفا بخاطر این که یک اکران محدود در سینما داشته ان رو بزاریم سینمایی
    این فیلمها بسیار ضعیف و سطحی هستن
    در مقایسه با تولیدات خوب مثل خوابم میاد و جرم اینها هیچی نیستن
    الان در عصری زندگی مییکینم که بیننده با دیدن پوستر میتونه بفهمه فیلم خوبی است یانه

    یک سوال ایا اعضای ویدویی در چارت جدید ارشاد عوض شدن یا همان افراد سال قبل هستن؟؟؟ اینو که دیگه میتونین بگین

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید