روزانه های سینمایی
کتاب هایی برای دیدن فیلم هایی برای خواندن

کتاب هایی برای دیدن فیلم هایی برای خواندن

وقتی ناشر کتابی تصمیم بگیرد فیلم مرتبطی را ضمیمه کتابش کند و  یا تهیه کننده فیلمی در نهایت سلیقه، کتاب مربوط به همان فیلم را همزمان به بازار روانه کند، کار فوق العاده ارزنده ای صورت گرفته است. یادم هست از اواسط دهه هشتاد انتشارات توفیق آفرین که سابقه خوبی در انتشار مجموعه فیلمنامه های آثار برجسته سینماگران نسل انقلاب داشت، دست به ابتکار تازه ای زد و با اخذ مجوزهای لازم و کمک یک موسسه ویدیو رسانه نسخه ویدیویی فیلم ها و پشت صحنه های همان فیلم ها را به ضمیمه کتاب فیلمنامه، در یک بسته بندی زیبا و شکیل روانه بازار ساخت. البته او برای این کار هزینه زیادی را متقبل شد و پاسخ لازم را از بازار به دلایلی نگرفت که در جای خودش به عوامل آن ناکامی باید پرداخت. قدم بعدی را مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برداشت. منوچهر طیاب مستند ساز پر آوازه همزمان با نمایش مستند بلند و سینمایی خود که افتخارات زیادی را برای او در داخل و خارج از کشور به دنبال آورد، کتابی را با نام فیلم یعنی همراه باد در دل تنهایی کویر با حمایت مرکز گسترش منتشر ساخت. در مقدمه کتاب این عبارت به چشم می خورد؛ یادداشتهای تصویری نویسنده.

روز گذشته در میان کارهایی که مجوز نشر یافت به فیلمی برخوردم که باز هم به ضمیمه یک کتاب به نام الولید – شاهزاده ثروتمند عربستانی- از سوی انتشارات لوح فکر و با ترجمه عاطفه صادقی توزیع خواهد شد. فیلم مضمونی مشابه متن کتاب دارد و اثری مستند بر اساس زندگی و فعالیت های روزانه ولید، سرمایه دار بزرگ عرب و افکار و اندیشه های اوست.

غرض انکه در دورانی که کتاب نخواندن بخش بزرگی از آحاد جامعه به غم و رنج مزمن اولیای فرهنگی کشور بدل شده و تیراژ  کتاب هایی که منتشر می شوند، عرق شرم بر پیشانی می نشانند،  توسل ناشران به فیلم و یا بر عکس استفاده تهیه کنندگان و شرکت های پخش فیلم از کتاب مناسب، احتمالا" گشایشی را سبب شود و خدا را چه دیدی شاید، همزیستی فیلم و کتاب اتفاق مبارکی را برای بهبود اوضاع فرهنگی رقم زند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید