روزانه های سینمایی
نه هر که سر بتراشد قلندری داند

نه هر که سر بتراشد قلندری داند

اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که پروژه‌ای با نام "تئاتر در خانه" از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وجود واکنش‌های متفاوت هنرمندان نسبت به این پروژه، رونمایی شد اما بعد از گذشت پنج‌ماه مشخص نیست فعالیت و سرانجام این طرح چیست.

به گزارش خبرنگار مهر، قرار گرفتن تئاتر در سبد فرهنگی خانواده‌ها دغدغه‌ای است که در ظاهر یا باطن برای مدیران و تصمیم گیرندگان تئاتری مطرح است و در ظاهر برای محقق شدن این امر طرح و برنامه‌هایی اجرا می‌شوند که کارشناسان و هنرمندان تئاتر واکنش‌های متفاوتی نسبت به این اقدامات دارند.

شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر مراسم رونمایی از پروژه "تئاتر در خانه" با مسئولیت علی‌اکبر قاضی‌نظام و حمایت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در همان مراسم این سؤال برای هنرمندان و کارشناسان تئاتر مطرح بود که منظور از تئاتر در خانه چیست.
 
داود رشیدی که از هنرمندان با سابقه و مطرح تئاتر ایران است در همان مراسم نسبت به پروژه "تئاتر در خانه" واکنش نشان داد و گفت: نمی دانم تئاتر در خانه چیست. آیا منظور این است که تئاتر را در خانه و تمرین و اجرا می کنیم؟ برتری تئاتر نسبت به هنرهای نمایشی دیگر این است که زنده باشد. 

وی افزود: آیا فروش سی‌دی‌های تئاتر باعث خالی شدن سالن‌های تئاتر نمی‌شود؟ پیشنهاد می‌کنم معاونت هنری تا زمانی که این طرح به آزمایش درآمده تصمیمی جدی نگیرد چون شاید این طرح به تئاتر لطمه بزند.
 از سوی دیگر حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به دو سال فعالیت برای پردازش پروژه "تئاتر در خانه" گفت: "تئاتر در خانه" باید به رشد و ارتقای مخاطب کمک کند و برای جامعه هنری ما فضایی را فراهم کند تا همه بتوانند پلکان رشد را طی کنند.

"تئاتر در خانه" به گفته قاضی‌نظام؛ مسئول این پروژه با ضبط ۱۱ نمایش بزرگسال و ۲۰ نمایش کودک و نوجوان کار خود را آغاز کرده بود. اما با گذشت پنج ماه از مراسم رونمایی پروژه "تئاتر در خانه" علی اکبر قاضی‌نظام از مسئولیت خود کناره‌گیری کرده است و مشخص نیست که این پروژه فعالیت خود را چگونه ادامه می‌دهد.

مشخص نیست که پروژه "تئاتر در خانه" آیا به فعالیت خود ادامه می‌دهد یا نه و اگر ادامه می‌دهد نتیجه پنج ماه فعالیت انجام شده این طرح چه بوده و توزیع لوح فشرده نمایش‌های ضبط شده با اقبال همراه بوده است یا نه؟ هر پروژه و فعالیتی اگر به صورت کارشناسانه انجام شود با گذشت چندماه می‌تواند نتایج اولیه خود را ارائه دهد.

باید دید پروژه "تئاتر در خانه" می‌تواند تئاتر را به خانه و سبد فرهنگی خانواده‌‌ها وارد کند یا تبدیل به طرح و پروژه‌ای می‌شود که با صرف هزینه و بودجه‌ای آغاز به کار می‌کند اما هدف و سرانجامی ندارد. کد ۷۱۷

 

 

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • این طرح ها برای حیف و میل بیت المال برنامه ریزی و اجرا می شوند.ما در موسسه سینما ۲۴ برای کسب مجوزتئاتر امدیم،نبودید،رفتیم ۳ ماه است پیگیری می کنیم اما دریغ از یک کلام پاسخ.مرا به خیر تو امید نیست 

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید