روزانه های سینمایی
دسر شام ایرانی- بحث های فمینیستی

دسر شام ایرانی- بحث های فمینیستی

روزنامه جوان در شماره امروز خود-یکشنبه- با درج یادداشتی انتقادی از قسمت اول شام ایرانی-وی‍ژه بانوان- بدون آنکه مصداقی را بیان کند، این برنامه را شامی با چاشنی شوخی های بی پروا نامیده و با غفلت از خصلت نمایشی بودن این برنامه ی مستندنما، از اینکه خانم میزبان حرفی از شوهرش نمی زند و مجری – یعنی همان صدای خارج از کادر- مراعات حریم محرم و نامحرم را نمی کند، سخت انتقاد کرده است.

نویسنده یادداشت با بی توجهی به آنکه بیش از ده نفر از عوامل زن و مرد تولید برنامه در پشت دوربین قرار دارند، می پرسد اگر این نسخه سانسور شده برنامه این است پس اصل برنامه چه بوده است.؟!

وی در ادامه با برداشتی سطحی و عامیانه از مکتب فمنیسیم با استناد به تکرار دیالوگ شما مردهای ایرانی از زبان خانم رهنما، این عبارت را کلید واژه برنامه برای ترویج نگاه فمینیستی به حساب آورده است.!

متن کامل این یادداشت را بخوانید. کد ۵۲۹

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • اقای فروتن خواهش میکنم اشکار سازی کنید و با مردم رو راست و جسورانه بگید چقدر شام ایرانی خانمها سانسور خورده است
    اگر اعلام نکتید ناچارا حق را به کارگردا ن سریال میدهیم چه اشکال دارد بگید به هر حال یک کار قانونی است و خلاف شرع و عرف هم نیست پس بگید تا همگان مطلع شوند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    میشه بپرسم شما از چه نوع ژانری در سینما خوشتان میاید ؟

    • اصلاحات به قدری نبوده است که در باره آن غلو شود. گلایه تهیه کننده بیشتر ناشی از وقفه طولانی بین قسمت مربوط به خانم ها و آقایان است. مرجع اظهار نظر هم شورایی مرکب از پنج عضو است. البته بنده نیز نظراتم را کنمان نکرده و آن را ابراز می کنم. سینما را به اعتبار فیلم های خوبش دنبال می کنم فارغ از ژانر فیلم ها .

  • اقای مقدم- هنر اول 
    من مصاحبه اقای بیرنگ که در همین سایت قرار گرفت رو خوندم  و  اقای بیرنگ ناراحت بودن  از اصلاحیه و دیر کردن ارشاد  
    اگه امکان دارد اقای مقدم میزان اصلاحیه ها رو بگید    اقای فروتن نمیخوان بگن 
    اگه میشه به  زمان اعلام کنید 
    یادتان باشد ما تنها اطلاعاتمان رو از سایتها و روزنامه ها میگیریم 

  • آقا میلاد با سلام
    اشاره به سریال قلب یخی یعنی اینکه وقتی کار خوب در نمیاید تقصیرها به گردن کس دیگری انداخته میشود اما مصاحبه آقای بیرنگ دقیقا قبل از توزیع این عنوان انجام شده بود. ضمنا اشاره آقای فروتن هم کاملا صحیح میباشد و گلایه اصلی از تاخیر بسیار میباشد و بحث اصلی به اشتیاق برای ادامه یا عدم ادامه ساخت بر میگردد. اما در خصوص اصلاحات اصولا مرسوم نیست که عوامل برنامه به جزییات دقیق اشاره کنند و هر چه مدیر  محترم صلاح بدانند مطرح خواهند کرد .
     

  • جناب مقدم
    در پاسخ به واکنشهای دوستان پیرامون این برنامه ترکیبی  وخوش ساخت میبایست  فقط  براین مهم تاکید نمود که مولفه و برنامه هایی از این دست که محکوم به تقلیدی و فیمینیستی و هزاران انگ دیگر هستند در شبکه کم نبوده و  نیستند ولی با توجه به مشابه ان ور ابیش اینقدر تو دید نیستند
    .مهم این است که نگرش بر این نمائیم  که چه کسانی در این کار عرق میریزند و چه افرادی از این نوع ساخت تقلیدی هنر نمایی و نگاه مخاطب را راضی نگه میدارند.
    اگرچه شام ایرانی اخرین روزهای  سال گذشته و به نوعی "هول هولکی "و  بدور از برنامه منسجم تبلیغاتی وارد گردونه رقابت شد اما در نظرات مشتریان محتاط و ریزبینم حتا بیشتر از ساخت ایران و تله فیلمها  با  اقبال پذیرا بود.امیدواریم برای ساخت ادامه کار اقای مقدم و حتا جناب بیرنگ از پیشنهاد من و دیگر دوستان من غافل نمانند و با همفکری از دوستان و منتقدان همین سایت به نوعی بستر مسیر را برای دریافت سریع مجوز و بالا بردن تیراژ و مخاطب خیزی محصول کوشاتر باشند

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید