روزانه های سینمایی
گزارش نشست کانون مرکزی پخش اتحادیه تهیه کنندگان سینما و مدیر کل نمایش خانگی

گزارش نشست کانون مرکزی پخش اتحادیه تهیه کنندگان سینما و مدیر کل نمایش خانگی

در دیدار صبح امروز شورای مرکزی کانون پخش اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران با مدیریت دفتر همکاری های سمعی و بصری و نمایش خانگی، مقرر شد به منظور اطمینان از عدم بدهی تهیه کنندگان سینما به دفاتر پخش، متقاضیان انتشار آثار سینمایی نسبت به ارائه برگه مفاصا حساب از دفاتر پخش اقدام نمایند و حسب مورد دبیرخانه پروانه نمایش خانگی از کانون پخش استعلام لازم را به عمل آورد.

در این دیدار همچنین رییس کانون پخش پیشنهاد داد به منظور تفکیک و بازشناسی هر چه بهتر آثار ویدیویی از سینمایی، طراحی و چاپ پوستر برای آثار ویدیویی با درجه کیفی ج از حداکثر ۳۵ در ۵۰ تجاوز نکند.

به موجب این گزارش اعضای شورای مرکزی ضمن انتقاد از عدم پایبندی بعضی از موسسات ویدیو رسانه به قراردادهای فیمابین، خواستار دخالت دولت در این زمینه شدند. در حاشیه این نشست به افزایش دستمزد بازیگران سینما در سریال های شبکه نمایش خانگی و تاثیر آن در نظام دستمزد بازیگران پروژه های سینمایی، اشاره شد و مقرر گردید مراتب در مراجع عالیه تصمیم گیری مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد.

در این جلسه مدیر کل نمایش خانگی با ارائه آماری از روند صدور پروانه و توزیع کم سابقه فیلم سینمایی در شبکه نمایش خانگی طی سال جاری، خواستار انعطاف بیشتر تهیه کنندگان در زمینه واگذاری رایت فیلم هایشان شد و تصریح کرد هر قدر تهیه کنندگان با واقع بینی و درک مخاطرات شبکه، قیمت معقول تری را پیشنهاد دهند، موسسات آمادگی بیشتری برای خرید رایت فیلم ایرانی نشان خواهند داد.

وی در ادامه در زمینه موسساتی که طرف شکایت اشخاص حقیقی یا حقوقی واقع شده اند، یادآور شد رای شوراهای داوری صنف موسسات ویدیو رسانه یا اتحادیه تهیه کنندگان( پس ابلاغ مراتب از سوی اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمایی) مورد توجه قرار گرفته و چنانچه رای بر عدم ارائه خدمات به موسسه یا موسساتی تا اطلاع ثانوی باشد، نسبت به آن توجه خواهد شد.

مدیر کل دفتر همکاری های سمعی و بصری با اشاره به اینکه التزام به مفاد قرار دادهای منعقده عملی اخلاقی است و سبب اعتبار حرفه ای  برای طرفین قرارداد ست، ورود و دخالت دولت را مادام که تخلف و نقض پیمانی صورت نگرفته است، غیر ضروری دانسته و  حکمیت و مرجعیت شوراهای داوری و حل اختلاف را  در اینگونه موارد راهگشا دانست.

در پایان اعلام شد؛ پیشنهادات کانون پخش در زمینه قطع پوستر فیلم های ویدیویی و استعلام از دفاتر پخش برای اطمینان از عدم بدهی تهیه کنندگان به آنها، برای برسی کارشناسی در دستور کار اداره کل نمایش خانگی قرار می گیرد. کد ۵۱۴

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید