روزانه های سینمایی
رالی ایرانی بعد از شام ایرانی

رالی ایرانی بعد از شام ایرانی

پروانه ساخت برنامه ویدیویی "رالی ایرانی" صبح امروز از سوی اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه ای صادر شد. قبل از ساخت این برنامه واکنشی را که از سوی سایت جوان آنلاین ابراز شده است، می خوانید:

 سایت جوان آنلاین-در راستای کپی‌کاری‌های برخی فیلمسازان شبکه خانگی از سریال‌ها و برنامه‌های آن‌ور آبی که اولین آنها در شام ایرانی خودنمایی کرد، این‌بار آرش معیریان قرار است با تلفیقی از چند برنامه ماهواره‌ای، نمونه‌ای به نام «رالی ایرانی» بسازد که در هر قسمت آن شش بازیگر معروف سینما و تلویزیون اعم از آقا و خانم در سه گروه دو نفره به مسابقه در رشته‌های کوه‌پیمایی و بیابانگردی و غواصی می‌پردازند. 

این در حالی است که سریال «شام ایرانی» که برگرفته از نمونه شبکه‌های ماهواره‌ای بود در شبکه خانگی نتوانست موفقیت چندانی کسب کند و فروشش بسیار کمتر از آنی بود که سازندگانش تصور می‌کردند. 

در این میان مثل اینکه این‌بار نوبت آرش معیریان است که پس از تجربه‌های موفقی که در حوزه فیلمسازی طنز در سینما داشته، شانس خود را در شبکه خانگی هم امتحان کند و با در کنار هم قرار دادن بازیگران معروف سینما و تلویزیون و در قالب مسابقات ورزشی و هیجانی مردم را برای خرید سی‌دی‌هایش در شبکه خانگی ترغیب کند. 

در امتداد تأثیر‌گذاری شبکه‌های ماهواره‌ای در برخی از فیلمسازان، «رالی ایرانی» هم تلفیقی از برنامه «چراکه نه» شبکه من و تو که در آن دختری در هر قسمت به سراغ ورزش و شغلی جدید می‌رود با بریده‌هایی از سایر برنامه‌های ماهواره‌ای است که با کنار هم قرار دادن این فضاها می‌توان حال و هوای اثر جدید شبکه خانگی را تصور کرد.
 
با این تفاوت که در «رالی ایرانی» بازیگران مختلف در گروه‌های دو نفره با هم مسابقه می‌دهند و جایزه‌شان هم قرار است نقدی و به صورت صندوق‌های پر از پول باشد. راوی مسابقه هم فرزاد حسنی است و هنرمندان شرکت‌کننده قرار است این مسابقات را از تهران آغاز و در شمال به پایان برسانند. سازندگان تا به حال مجوز ساخت پنج قسمت از این برنامه را دریافت کرده‌اند و کار تولید هم پیش از آغاز ماه مبارک رمضان کلید می‌خورد. 

در این میان پرسش این است که چرا ما در تولیداتمان به دنبال نوآوری نیستیم و برنامه‌های امتحان پس داده ماهواره‌ای که مخاطبان خوبی هم جذب کرده‌اند را با تغییرات حداقلی باز تولید می‌کنیم و انتظار جذب مخاطب هم داریم. البته «رالی ایرانی» هنوز به بازار نیامده که بخواهیم درباره‌اش نظر قطعی بدهیم اما با نگاهی به بازخورد «شام ایرانی» در شبکه خانگی متوجه می‌شویم که این نمونه نتوانسته انتظار مخاطبان را بر‌آورده سازد و آنها ترجیح دادند به جای اینکه بروند و سی دی «شام ایرانی» را بخرند، نمونه اصلی آن را به صورت رایگان از شبکه‌های ماهواره‌ای تماشا کنند. ۵۱۳

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید