مهران خداداد- تهران امروز: جشنواره فجر، جشنواره کیش، جشنواره فیلمهای ویدئویی، جشنواره فیلم کوتاه، جشنواره فیلمهای مستند (سینما حقیقت)، جشنواره رشد(فیلمهای دانشآموزی)، جشنواره رویش… جشنوارههای سینمایی که در کشور ما برگزار میشود خیلی زیاد است. در هیچکدام از کشورهای صاحب صنعت سینما این همه جشنواره کوچک و بزرگ نداریم. تقریبا هر نهادی در ایران برای خودش صاحب یک جشنواره فیلم است. جشنوارههایی که روزبهروز بر تعدادشان افزوده میشود؛ جشنوارههایی بدون هدفگذاری مناسب که همین امر هم باعث میشود برخی از آنها بیش از یکی دو دوره دوام نداشته باشند. جشنواره فیلمهای ویدئویی که دیروز افتتاحیهاش برگزار شد، اولین دورهاش را جشن میگیرد. شاید هنوز برای قضاوت کمی زود باشد ولی از همین ابتدا میشود نقاط ضعف زیادی در روند برگزاری این جشنواره مشاهده کرد. اول اینکه معلوم نیست مخاطبان این جشنواره چهکسانی هستند. اگر مخاطب این جشنواره مردم عادی است که به نظر نمیرسد جشنواره فیلمهای ویدئویی بتواند مخاطب عام را برای دیدن این آثار به سینماها بکشاند. اگر هدف ترغیب مخاطب عام برای دیدن این آثار است که بدون برگزاری جشنواره و با اختصاص دادن سالنهای سینما و فرهنگسازی به شیوه اصولیتر میشد این کار را کرد. شاید هم این جشنواره قرار است برای ترغیب فیلمسازان جوانی باشد که آثار ویدئویی میسازند. در این صورت هم معلوم نیست برگزاری جشنوارهای با این عرض و طول که دبیرخانه ثابت و دائمی هم ندارد و معلوم هم نیست چند سال دیگر مهمان سینمای ایران خواهد بود، چه فایدهای برای فیلمساز جوانی دارد که با هزار زحمت اولین فیلمش را ساخته. اگر «موسسه رسانههای تصویری» سرمایهای برای حمایت از این فیلمسازان و پخش فیلمهایشان توسط موسسه درنظر میگرفت، بیشتر به نفع آنها نبود؟مسئله مهمتر هزینه برگزاری چنین جشنوارههایی با مراسم اختتامیه و افتتاحیههای مفصل است. و اینکه درنهایت این هزینه قرار است چه سودی برای سینمای ایران داشته باشد که این روزها تقریبا در حال ورشکستگی است؟مردم با سینماها قهر کردهاند و فیلمسازان هم بلاتکلیف پشت درهای ارشاد میمانند. وزارت ارشاد باید فکری به حال این همه جشنواره بیهدف و بیحاصل و حال خراب سینمای ایران بکند. در همین رابطه نظر «یزدان عشیری»، مدیر روابط عمومی جشنواره را جویا شدیم. وی هدف از برگزاری این جشنواره را «کمک به پرکردن آنتن شبکههای مختلف» میداند و میگوید: «برای پرکردن آنتن شبکههای مختلف، تولیدات ملی به آثار وارداتی برتری دارند و در این میان فیلمهای ویدئویی یکی از بهترین گزینهها هستند چون در سالهای اخیر استقبال مردم از این فیلمها چشمگیر بوده است.» عشیری کم رنگ شدن فیلمهای ویدئویی در جشنواره فیلم فجر را از دلایل اصلی راهاندازی این جشنواره میداند و میافزاید:«فقدان نظارتهای کیفی و عدم برخورداری از استانداردهای لازم در برخی از فیلمهای ویدئویی مشهود است. این جشنواره باعث میشود این فیلمها مورد ارزیابی کارشناسان قرار بگیرند.» عشیری این مورد را که این جشنواره جشنوارهای گمنام و ناشناخته برای مخاطبان است رد میکند: « بنده در جشنوارههای بسیاری مسئولیت داشتهام و به جرات میگویم که این جشنواره دومین جشنواره مهم کشور بعد از جشنواره فجر است.» کد ۴۷۹
اضافه کردن نظر