روزانه های سینمایی
وقایع نگاری شبی پر خاطره

وقایع نگاری شبی پر خاطره

آیین افتتاحیه با ۴۰ دقیقه تاخیر در تالار ایوان شمس برگزار شد. وقفه هایی از این دست به ویژگی استثنایی مراسم در کشور تبدیل شده است. عوامل پر شمار انتظامی در مقابل تالار و حیاط مجتمع مانع از حضور بانوان بد پوشش به تالار می شدند. محمد سلوکی اجرای برنامه را بر عهده داشت و سخت ترین کار برای او زمانی بود که پرده های تالار کشیده شده بود تا گروه موسیقی آماده اجرا شوند. کافی بود در این فاصله سخنرانی وزیر ارشاد ایراد گردد. همانطور که برای آماده کردن مجدد صحنه پس از اجرای موسیقی رییس صدا و سیما به جایگاه برای صحبت دعوت شد.

احسان خواجه امیری در حالی که به زحمت از بین نوازندگان راهی به میانه سن یافت و کوچکی سن اجرا را برای او دشوار کرده بود، سه ترانه را بصورت زنده خواند. او با تشکر چند باره از وزیر ارشاد و رییس صدا و سیما گفت؛ این روزها اجرای کنسرت کار سختی نیست اما آمدن به کنسرت مشکل شده است. اشاره او به حضور پر شمار عوامل انتظامی در محل های برگزاری موسیقی و کنسرت در روزهای اخیر بود.

برخلاف وزیر ارشاد که سخنانش ۵ دقیقه بیشتر ادامه نیافت، مهندس ضرغامی حدود ۴۰ دقیقه سخنرانی کرد. محور سخنان او تفاوت تله فیلم با سینما، راحتی بیننده در خانه برای تماشای فیلم از طریق تلویزیون، دفاع از ممیزی در صدا و سیما به تاسی از اعتقادات دینی مردم، قابل پخش نبودن بسیاری از فیلم های سینمایی در تلویزیون، توصیه به فیلمسازان و تولید کنندگان فیلم های ویدیویی برای رعایت ضواط سیما، تاکید بر توزیع تله فیلم ها در شبکه خانگی قبل از پخش تلویزیونی آنها، پر بودن دست تلویزیون در ایام و مناسبت های مذهبی به دلیل ساخت تله فیلم های متعدد، نزدیک شدن سازمان به تولید و پخش هزارمین تله فیلم ساخته شده، قدردانی از ناجا به خاطر حمایت از تولید تله فیلم های فراوان پلیسی، دعوت به تعامل و تشریک مساعی بین مدیران سینما و تلویزیون برای تولید مشترک و تبیین ویژگی های تولید انبوه تله فیلم از تولید به روش نمونه سازی بود.

بدون شک یکی از جذاب ترین بخش های مراسم، نکوداشت امیر هوشنگ زند و خانم زهره شکوفنده بود. ویدیو کلیپ این دو هنرمند عرصه دوبلاژ بسیار هنرمندانه و تاثیر گذار ساخته شده بود و تاثیر احساسی آن را در چهره هر دو هنرمند می شد، تماشا کرد.

در یک نگاه کلی مواد تصویری به نمایش درآمده در آیین افتتاحیه حرفه ای و چشم نواز ارزیابی می گردد و اگر در بخش مربوط به معرفی برترین های ویدیو رسانه نیز موادی از این دست به نمایش گذارده می شد، شناخت ملموس تری از شبکه نمایش خانگی در اذهان شکل می گرفت.

نکته حائز اهمیت مراسم دیشب آن بود که به ظرفیت های اشکار شده رسانه نمایش خانگی در ایران اشاره ای نشد و تولید و سرمایه گذاری انواع برنامه های بی سابقه نظیر سریال، فیلم، برنامه های ترکیبی ، مستند و البوم های موسیقی مورد غفلت قرار گرفت. دستاوردهای بی بدیلی که متاثر از انحصار رسانه ای در ایران و فقدان زیر ساخت ها در عرصه سینما و سالن های نمایش فیلم است. از رییس سازمان صدا و سیما انتظاری نمی رفت به این واقعیت اشاره نماید، بنابراین رییس سازمان سینمایی باید در مراسم اختتامیه شکرانه این نعمت را به جا آورد و چنین فرصت ایجاد شده ای را که کمک زیادی به اهداف رسانه ای نظام تحمیل کرده و هیچ قانونی را به چالش نکشیده است، قدر بداند.

و سرانجام  ضمن تقدیر از اپراتورهای فیلم های، اینجا بدون من و حیران به ترتیب منتشر شده از سوی موسسه رسانه های تصویری و سینماهفت ، تندیس و سیمین زرین به اپراتور فیلم برف روی شیروانی از موسسه هنرنمای پارسیان به خاطر اتورینگ و مستر سازی خوب اهدا شد. موسسه هنرنمای پارسیان موسسه برتر سال ۹۰ معرفی شد. فیلم های ورود آقایان ممنوع و جدایی نادر.. انتشار یافته از سوی فیلمسازان جوان و هنرنمای پارسیان به عنوان بهترین فیلم های سینمایی ایرانی سال ۹۰ معرفی گردیدند و از تلاش و ابتکار موسسه تصویر دنیای هنر به خاطر اهتمام به راه اندازی پخش مویرگی و موسسه قرن ۲۱ به خاطر عملکرد خوب در دهه هشتاد تقدیر جداگانه به عمل آمد. شرکت ریز موج سیستم هم برای ارائه خدمات سخت افزاری در زمینه تکثیر صنعتی محصولات ویدیویی شایسته تقدیر شناخته شد.

در پایان مراسم از ده بازیگر؛ تهیه کننده و کارگردان پرکار در تله فیلم های تلویزیونی توسط رییس سازمان صدا و سیما، وزیر ارشاد و دبیر جشنواره سپاسگزاری شد و هدایایی به آنها تعلق گرفت. اهدای جوایز این بخش و نیز اعطای هدیه ویژه به رییس سیما فیلم در حالی صورت گرفت که سازمان صدا و سیما مشارکتی در جشنواره نداشته و این اقدام ستاد جشنواره را باید گامی در راستای تالیف قلوب و بهبود و تعمیق روابط دو سازمان سینمایی و صدا و سیما تعبیر کرد. بی تردید در سال آینده باید در چنین بخشی از تهیه کنندگان سریال، مجموعه های نمایشی و تولید کنندگان فیلم های با کیفیت ویدیویی در شبکه نمایش خانگی تقدیر شایسته صورت گیرد.

روایت ایسنا از مراسم را اینجا بخوانید.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۷ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • آقای فروتن آیااحتمال عرضه گزارش کامل تصویری این جشنواره برروی دی وی دی ازسوی موسسه رسانه های تصویری وجودداره ؟ویاحداقل اینکه خلاصه  ای ازاین جشنواه ره رو درابتدای اولین عنوان توزیع خودقراربدهند

  • جناب فروتن عزیز
    باید بگویم از آن جایی که موسسه ی رسانه های تصویری تمام فعالیت های انتشار فیلم های خود را به بعد از برگزاری این مراسم موکول کرده بود برای ما شبی پر خاطره تر بود! زیرا از این به بعد باید شاهد پخش فیلم های این موسسه که سه ماه هیچ فیلمی را پخش نکرد، باشیم.

  • نمیدونم کجا خوندم هنرنما یه جایزه هم به عنوان موسسه برتر سال ۹۰ گرفته انگار که در مطلب شما ندیدم ولی با توجه به حضور شما در هیات انتخاب جشنواره خبر شما حتما دقیقتره

  • نمی دونم شاید گزارش رو بد مطالعه کردم و یا اینکه برداشتم نسبت به تنظیم این گزارش بد باشه اما همه دست بدست هم داده بودند که صدا سیما رو به به چه چه بگویند نه ویدئو و ویدئو رسانه.این تشکیلات به پاس زحمات ویدئو رسانه و خانواده نمایش خانگی گویا مستقل برگزار شد اما فقط تمجید از تلوزیون صورت گرفته
    نتیجه اخلاقی:
    به نام ویدئو
    وبه کام تلوزیون

    • سلام رسیدن شما به خیر! برداشت تان تا حد زیادی درست است. آنچه را هم که در بخش اول برنامه به اجرا در آمد و موسسات ویدیو رسانه را مورد تفقد قرار دادند، بگذارید به پای اصرار عضو کوچکی در شورای سیاست گذاری. همانطور که عنوان جشنواره داد می زند، فقط تاکید بر تولید فیلم های ویدیویی بود. اغلب تولیدات غیر تلویزیونی سال گذشته هم، متاسفانه چنگی به دل نزده و هیچکدام انتخاب نشده اند. نتیجه قهری چنین وضعیتی می شود همان جمع بندی شما!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید