روزانه های سینمایی
کاهش سهم فیلم های سینمایی خارجی در شبکه نمایش خانگی

کاهش سهم فیلم های سینمایی خارجی در شبکه نمایش خانگی

در یک بررسی آماری از سال ۸۸ تا پایان سال ۹۰ این نتیجه حاصل می گردد که هر ساله تعداد فیلم های سینمایی خارجی عرضه شده در شبکه شیب منفی به خود گرفته و هر ساله از شمار آن کم می شود. به موجب این گزارش در سال ۱۳۸۸ مجموع فیلم های خارجی شبکه ۳۹۴ عنوان در سال ۸۹، ۳۷۳ و در سال ۹۰، ۱۷۱ عنوان بوده است. کاهش ۵۷درصدی فیلم های خارجی در سال ۹۰، نسبت به سال ۸۸ و ۴۶ درصدی نسبت به سال ۸۹ به روشنی گویای به حاشیه رفتن فیلم خارجی در شبکه ویدیویی کشور است و این سهم را به احتمال قوی ،تلویزیون های ماهواره ای و  شبکه زیر زمینی ویدیویی از آن خود کرده اند.

این گزارش می افزاید؛ کاهش عناوین خارجی در سالجاری نیز ادامه خواهد داشت. از ابتدای سال جاری ۲۵ فیلم سینمایی ایرانی و خارجی پروانه نمایش گرفته اند که از این تعداد ۱۱ عنوان ایرانی و ۱۴ عنوان باقی مانده فیلم خارجی هستند. این گزارش می افزاید؛ موسسات قرن جدید، پرده نقره ای، سینما ۲۴ و رسانه های تصویری هر کدام با یک پروانه و موسسه قرن ۲۱ به تنهایی با ۱۰ عنوان پروانه در صدر جدول دریافت کنندگان پروانه فیلم سینمایی خارجی هستند. همچنین به موجب این گزارش تنوع فیلم های سینمایی خارجی علیرغم تعداد کم آنها جالب توجه است. بطوریه ۱۴ عنوان فیلم خارجی مربوط به کشورهای؛ آمریکا، آلمان ، فرانسه، هندوستان و بلژیک می باشند. کد ۴۲۸

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید