روزانه های سینمایی
در مقام پاسخگویی

در مقام پاسخگویی

اینکه در فرایند تولید تا تکثیر و عرضه یک پروژه اتفاقات ناخواسته ای رخ دهد و سبب بروز وقفه ای در ادامه انجام پروژه شود، امر به ظاهر غیر مترقبه ای نیست. حداقل ما عادت کرده ایم که در برابر اینگونه پیشامدها غافلگیر نشویم. معمولا" به تناسب شدت کنجکاوی آدمها، واکنش ها به حوادثی از این دست متفاوت می باشد. عده ای همت می کنند و خودشان را به هر آب و آتشی می زنند تا پی به چون و چرای ماجرا ببرند و آتش کنجکاوی شان را خاموش کنند. در چنین مواقعی بازار شایعات هم داغ می شود و هر کس به زعم خود روایت متفاوتی را از دلیل موانع بوجود آمده در مسیر پروژه بیان می کند. همین چند هفته پیش بود که وقتی در لابلای گفتگویم با یک روزنامه معتبر خبر از …

 

عرضه فصل دوم سریال قلب یخی دادم؛ خبرنگار با تعجب گفت مگر تهیه کننده سریال ورشکست نشده !؟
 از سوی دیگر تا قبل از عرضه توام با تاخیر قسمت ۲۵ سریال قهوه تلخ، شرایط داشت برای تولید شایعات داغ داغ فراهم می شد اما همین که اثر به بازار عرضه شد و از آن مهمتر مخاطبان از زبان کارگردان مجموعه دریافتند که برای تماشای ادامه مجموعه دو ماهی باید صبر پیشه کنند، تمام سناریو های محتمل- به روایت شایعه پردازان -نقش برآب شد. تصور کنید در غیاب روابط عمومی سریال اگر همین توضیحات روشن را کارگردان مجموعه نمی داد، مخاطبان علاقمند با چه گمانه زنی های سیاسی و غیر سیاسی که روبرو نمی شدند. خبرهایی که از بازار به گوش میرسد، حکایت از نقص فنی در لوح فشرده دوم قسمت اول سریال قلب یخی(از فصل دوم)دارد. هنوز این خبر در کشور نپیچیده بود که روابط عمومی مجموعه بله روابط عمومی سریال در گفتگو با رسانه ها این مطلب را اولا" مورد تایید قرار داد! و ثانیا" توضیح داد از نظر فنی امکان تماشای دی وی دی دارای نقص، توسط رایانه وجود دارد. البته احتمال می رود مدیر روابط عمومی به اعتبار شخصیت هنری و رسانه ای نسبتا" معروفش قبل از هر چیز از مردم عذرخواسته باشد و قول جبران این ضایعه را به خریداران داده باشد.

با این مقدمه باید دستگیرتان شده باشد که موضوع این یادداشت؛ اهمیت دادن به افکار عمومی و جامعه مخاطبان در شبکه ای است که در نوع خود، مخاطبان پر شماری دارد. بویژه مردمان شریفی که تن به تهیه نسخه کپی نداده و از جیب خود برای تقویت شبکه و سرمایه گذارانش هزینه می کنند. در کشورمان خوشبختانه پروژه های سینمایی و تلویزیونی مدتهاست که با انتخاب فردی حاذق به عنوان مدیر روابط عمومی؛ اطلاعات لازم را از مرحله پیش تولید یک اثر تا پایان نمایش آن به مردم ارائه می کنند و ضمن کشت بذر علاقه در وجود مخاطب به اثر هنری، پیشاپیش راه و منفذ هر گونه اخبار ناموثق را مسدود می سازند. بازدید کنند گان این وبلاگ بارها بنده را با حفظ سمت! در مقام پاسخگویی به علل تاخیر در عرضه سریال ها، نحوه توزیع بد محصولی خاص، سرویس دهی ناعادلانه یک کارخانه تکثیر، بد قولی در اعطای جوایز وعده داده شده و دهها مسئله مناقشه برانگیز مشابه قرار داده اند. در مواردی موسسه یا موسساتی جوانمردی به خرج داده و از همین جایگاه جواب شاکیان را داده اند. عده ای هم به روی مبارک نیاورده و پاسخگویی را پشت گوش انداخته اند. گسترش شبکه و اقتضائات کنونی آن حکم می کند که عموم موسساتی که در زنجیره تامین و تولید تا پخش و توزیع به نحوی درگیر هستند، حرمت نهادن به جامعه مخاطبان را به طاق نسیان نسپارند و مطمئن باشند سرمایه گذاری در این راه با پیامدهای مادی و معنوی خوبی همراه خواهد بود. راه اندازی خودجوش وبلاگ هایی به طرفداری از فیلم و سریال های ایرانی و خارجی در شبکه مجازی، یکی از بازخورد های مثبت علاقمندان به چنین محصولاتی است که اهمیت آنها را نباید دست کم گرفت. مدیران موسسات باید به این حقیقت واقف شوند که افکار عمومی، کوچک و بزرگی موسسات و دامنه کار آنها را با تعداد محصولات منتشره سالانه یا عده و عده انسانی یا برند ماشین الات آنها ارزیابی نمی کند. آنچه در این بین برای مردم مهم است، میزان اعتبار و حرمتی است که یک موسسه برای مخاطبان، پرسش ها و علائقش می دهد. همانطور که ویکتورهوگو هم بزرگی شهرها را در بلندی برج ها و آسمانخراش هایش جستجو نمی کرد بلکه معتقد بود، مجد و عظمت شهرها را باید در ارتفاع همت و بلندای شرف و مسئولیت پذیری مردمانش یافت.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید