روزانه های سینمایی
درسی برای آموختن

درسی برای آموختن

بعد از انجام مراسم رونمایی برای فیلم ورود آقایان ممنوع و نیز سریال ساخت ایران در سال گذشته، نظیر این مراسم برای نسخه ویدیویی فیلم سینمایی سوت پایان قبل ار عرضه رسمی آن در شبکه نمایش خانگی، شنبه شب در سینما آزادی تهران برگزار شد. همانطور که قابل پیش بینی بود، سایت ها، خبرگزاری ها و جراید گوناگونی در روزهای قبل به انعکاس خبر این رویداد پرداختند و در ساعات آینده نیز، عکس ها و گزارش های تکمیلی از آنچه که دیشب در پردیس آزادی رخ داد، بازتاب خواهد یافت. هدف از طراحی و اجرای چنین مراسمی آن است که آثار سینمایی در سکوت به شبکه عرضه نشوند و دست اندرکاران آثار سینمایی در موسم عرضه فیلم شان در شبکه، احساس وظیفه کرده و به اطلاع رسانی در این زمینه یاری رسانند. این اقدام می تواند بار دیگر توجهات را به فیلم هایی که مدتها از اکران عمومی آنها می گذرد، جلب کند و فضای مثبتی را برای انگیزه مند ساختن تماشاگران پدید آورد. همچنین تهیه کنندگان سینما و کارگردانان سرنوشت فیلم خود را با اتمام اکران عمومی در سینماها خاتمه یافته تلقی نکرده و تا راهیابی آن در منازل مردم، پیگیر بازخوردها، نحوه ارائه و کیفیت نسخه ویدیویی اثر باشند. به عنوان مثال در مراسم شب گذشته کارگردان فیلم از تعداد کم پوسترهای نصب شده در سطح مراکز عرضه گله مند بود و اعتقاد داشت، شرکت پخش باید در این زمینه کار بیشتری را صورت دهد.  از آنسو  بروز نقص فنی در نسخه ویدیویی فیلم ورود آقایان… متاسفانه تا این لحظه هیچ واکنشی را از سوی کارگردان فیلم – رامبد جوان – در برنداشته است و تهیه کننده اثر هم ابتدا در صدد انکار هرگونه نقصی در تبدیل فیلم برآمد.! این بی تفاوتی از آنجا نشات می گیرد که کارگردانان سینما علیرغم آنکه در فرایند پس تولید با دغدغه و وسواس کیفیت چاپ و یا اصلاح رنگ و نور فیلم را در لابراتوار دنبال می کنند ولی در قبال کیفیت نسخه ویدیویی فیلمشان خنثی عمل کرده و علیرغم ماندگاری این نسخه و انبوه مخاطبانی که با اثر روبرو می شوند، همه چیز را با بی خیالی طی کرده و کک شان هم نمی گزد.

 نمیدانم در خبرها خواندید یا نه؟ آقای مهرجویی برای کنترل پروژکسیون سینما آزادی – قبل از اکران نارنجی پوش – شخصاً به آن سینما رفته بود تا خیالش بابت کیفیت نمایش فیلمش آسوده گردد. یادمان بماند در آینده حضرتشان برای آماده سازی نسخه ویدیویی همین فیلم، باز هم بی تابی نشان خواهد داد؟

رونمایی از نسخه ویدیویی آثار سینمایی هر قدر با برنامه و تدابیر هوشمندانه ای همراه گردد، از حیث اقتصادی می تواند به افزایش نسخه اصلی فیلم و ضریب نفوذ آن در بازار بیانجامد. نواقص کاملاً مشهود در آیین رونمایی از فیلم سوت پایان قطعاً باید در انجام مراسم مشابه تکرار نگردد و به ابعاد و جوانب مختلف آن به مثابه یک پروژه کاملاً جدی نگریسته شود. انتظار می رود موسسات ویدیو رسانه در متن قراردادهایشان با تهیه کنندگان سینما، آیتم رونمایی را بیفزایند و براب اجرای با شکوه آن در صورت لزوم به تسهیم هزینه ها مبادرت ورزند.

امید که سوت پایان نقطه عزیمت و شروع خوبی برای معرفی شایسته آثار سینمایی در شبکه ویدیویی کشور باشد.

در همین رابطه ملاحظه کنید.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۹ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید