روزانه های سینمایی
همزمانی این همه اتفاق تصادفی است؟

همزمانی این همه اتفاق تصادفی است؟

هنوز تعطیلات نوروزی شروع نشده بود که زمزمه اعتراضات علیه دو فیلم سینمایی اکران شده به هوا برخاست و البته فرکانس زمزمه بعداً کمی تغییر کرد و به اعتراض مجفلی بدل گشت. کج دار و مریز اکران فیلم ها ادامه یافت تا اینکه پس از اتمام اکران یکی از فیلم ها پرونده فیلم دوم نیز هفته آینده در ۵ سالن باقیمانده بسته خواهد شد. اما این تمام ماجرا نبود خانم بازیگری که مدتهاست کسی از او فیلمی ندیده و رد و نشانی از هنرهایش در قاب سینما و تلویزیون مشاهده نکرده است، از فساد در سینما سخن گفت و پشت بند او موجی به تایید ادعایش برخاست . در این بین بازیگر کهنسال و سالخورده و البته بسیار شریفی که خاطره خوشی از بازی او در فیلم ها و سریال ها – در سالهای بازیگریش – به یاد داریم از گوشه بیمارستان و در بستر بیماری فرمود؛ به دلیل روابط غیر اخلاقی دیگر در سینما بازی نمی کند.!

تنها روزنامه سینمایی کشور هم بیکار ننشست و سوژه تازه ای را پیشنهاد داد. بررسی لمپنیزم در سینمای ایران! بیش از نیمی از هفته شمائل گنده لات ها بر صفحات اول و داخلی روزنامه جاخوش کردند و صاحب نظران از آفات این بلیه خانمانسوز چه حرف ها که نگفتند.

رسانه ملی هم فرصت را غنیمت شمرد و پرونده تازه ای را گشود. اگر بیست و سی چهارشنبه شب را دیده باشید پی خواهید برد که رسانه رقیق القلب و حساس ما سراغ یک بازیگر زن سینما و تلویزیون رفته بود. خانم بازیگر در حالیکه واکری در دست داشت، غمگسارانه از بی مهری مدیران و مسئولان گلایه کرد و تلویحاً حواله آنها را به کرام الکاتبین داد.

جنجال ها به همین جا ختم نشد. مدیر ارشد یک دستگاه معظم فرهنگی که از قضا بهره برداری از دهها سینمای کشور را در اختیار دارد، تهدید کرد که ۱۵ فیلم سینمایی ایرانی را در ناوگان سینمایی اش به دلیل مغایرت با ارزش ها نشان نخواهد داد. این اظهارات کافی بود که موجی از نگرانی دامن تهیه کنندگان و سرمایه گذاران را در بر گیرد و فروردین ۹۱ را به ماهی استثنایی بدل سازد.

جای این پرسش است که آیا حوادث تازه ای در راه هستند؟ نتیجه این مناقشات چه خواهد بود؟ همزمانی حوادثی این چنین که به تریبون نماز جمعه و صحن کمیسیون های مجلس کشیده شد، فقط از سر اتفاق و تصادف است؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • salam
    yeki az doostanam be sherkate pasargad zang zade va una goftan har 3 filme asb heyvane .. , akhlagheto khoob kon va havalie otooban amade pakhsh hastan faghat mojavez nagereftan???!
    mishe begid in 3 ta film key parvane namayesh khanegi migiran?!

  • اقای فروتن فکر کنم  یه ۲۰ دقیقه ایی از فیلم پیتزا مخلوط کم شده  هر چی  صحنه پخش نشده است هم در انونس و پشت صحنه  هست    چی میشد اینها  هم در فیلم باشن  هر چی موزیک فیلم رو برداشتین 
    ۲. شما گفتین که تن تن اول اردیبهشت توزیع میشه ولی اول اردیبهشت جمعه است و اون کسی که این رو به شما گفته سر و کارتون نهاده است  لطفا تاریخ دقیق پخش رو بفرمایی
    ۳ نکته بعدی در مورد سریال ۲۴ است که مثل این که انقلابی شده و تی دی اچ داره پخش میکنه  من میترسم دوباره  بعد از چند هفته دوباره پخشش قطع بشه خواهش میکنم اقای فروتن  استدعا میکنم بگید هفتگی و منظم پخش بشه  تعداذ قسمتهای سریال زیاده و این سری سریال بر ردوی
    دی وی دی است خوب دوستان تی دی اچ میتونن  در دی وی دی تعداد قسمتهای بیشتر مثل ۵ یا ۴ قسمت قرار بدن تا زودتر تمام بشه چون فکر کنم رکود پخش طولانی ترین سرسال رو از ان خودش کنه

    • ۱- در مورد حذفیات اغراق کرده ای. بسیار ناچیز است.۲- پیشداوری نکن. مهم این بود که اثر بازتولید شود یکی دو روز زودتر یا دیرتر ایرادی ندارد.۳-پیشنهاد بدی نیست.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید