روزانه های سینمایی

وقتی قرق تعطیلی می‌شکند

تعطیلی دستوری فعالیتهای فرهنگی و هنری به مدت یک هفته، به مناسبت درگذشت شهادت‌گونه رئیس جمهور و همراهان ایشان، شگفت‌انگیز بود زیرا چنین بزنگاهی اوج تجلی احساسات و عواطف بخشی از اهالی فرهنگ و هنر است تا در همراهی با مردم، ادای دین کنند و تسلی‌بخش انبوه جماعت به سوگ نشسته شوند.
قرق را مدیران تحول خواه انجمن سینمای جوانان ایران شکستند و با انتشار یک فراخوان از همه عکاسان و فیلمسازان کوتاه سراسر کشور خواستند تا آثار خود را با موضوع تشییع شهیدان سانحه سقوط بالگرد برای «رویداد عطرخدمت»ارسال کنند.
چراغ دوم را دفتر موسیقی وزارت ارشاد و بنیاد فرهنگی و هنری رودکی روشن کردند. آن دو مرکز بدون آنکه از قبل تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده باشند! یک تک آهنگ و یک نماهنگ با صدای سالار عقیلی و محمد معتمدی تولید و منتشر کردند. تولید موسیقی به همین دو اثر محدود نشد و خوانندگان زیادی بصورت خودجوش با همکاری آهنگسازان و شاعرانی که طبع لطیف‌شان دمادم گل می‌کرد، قطعات شورانگیزی خواندند.
دبیر جشنواره فیلم کوثر هم بی مناسبت ندید که نشست تخصصی خود را در دانشگاه الزهرا عصر دوشنبه لغو نکند و میزبان یکی از همکاران سابق شهید عبداللهیان در وزارت خارجه باشد.
با یک اشاره تهیه کننده برنامه تلویزیونی «سرزمین شعر»، شاعران جوان از نقاط دور و نزدیک کشور پشت در استودیوی ضبط برنامه صف کشیدند تا سروده‌های خود را در باره شهید جمهور و همراهان او مقابل دوربین بخوانند.
برنامه دو ساعته «سرزمین شعر» در شب‌های گذشته نشان داد که ادبیات فارسی چه ظرفیت‌های بی‌بدیلی برای بروز هنرمندانه عواطف و دل دریایی شاعران دارد و مدیران بوروکرات از آن غافلند.
مدیران حوزه هنری که به اندازه همکارانشان در دولت، در قیدوبند بوروکراسی نیستند، خیمه« شب خاطره ۳۵۷»را برپا کرده‌اند تا هنرمندان و ادبا یک یک به روی صحنه بروند و واگویه‌ها و دل نوشته‌هایشان را در فضای حزن‌انگیز کنونی عرضه کنند.
مدیرانی که مدارج اداری را در وزارت فرهنگ طی کرده باشند، خوب می‌دانند که انجمن‌های ادبی، تجسمی، موسیقی،خوشنویسی و نمایشی در همه شهرهای ایران از گذشته تا حال در غم‌ها و شادی‌ها بی‌منت و مزد در کنار مردم بوده‌اند و وقایع اتفاقیه را به زیبایی پاس داشته‌اند.
برای این عده مثل شهید خدمت که تعطیلی برایش معنا نداشت و کمتر روزی را در خانه به استراحت می‌پرداخت، کار کردن و‌ آفرینش ادبی و هنری در چنین شب‌ها و روزهایی در میادین شهر و جایگاه‌هایی که برایشان ترتیب دهند، کنشی لذت‌بخش و مفرح است.

نشانی روزانه‌‌های سینمایی در تلگرام: http//t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید