روزانه های سینمایی

با یک گل بهار نمیشه رهاشدگی فرهنگسراها در هیاهوی گیشه‌ها

وزیر ارشاد: «سینما در پیشانی حوزه فرهنگ و هنر قرار دارد. موفقیت و ناکامی های فرهنگ و هنر عمدتا با حوزه سینما ارزیابی و قضاوت می شود.»
در اینکه سینما رسانه برتر و جذاب عصر کنونی است، تردیدی وجود ندارد اما سینما به تنهایی نمی‌تواند شاقولی برای ارزیابی و استواری بنای فرهنگ و هنر باشد.
وضعیت تقریبا بغرنج ادارات ارشاد و مجتمع‌های فرهنگی و هنری متعلق به آنها از گذشته تاکنون بارها مورد بحث قرار گرفته است. اما سال به سال دریغ از پارسال!
انتظار می‌رفت در طرح تحول وزارت ارشاد فقط به توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی اکتفا نمی‌شد و اساسا یکبار از ابتدا ساختار ادارات ارشاد با توجه به تحولات اجتماعی و تنوع و گسترش رسانه‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت. شکست واگذاری فرهنگسراها از طریق اجاره به روش مزایده کافی بود که مجتمع‌های فرهنگی و هنری با فراخوان و‌جذب فارغ التحصیلان در رشته‌های تجسمی، نمایشی، موسیقی، سینما و روابط عمومی مجددا احیا شوند و به فعالان رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری خدمت‌رسانی کنند و یاریگر آنها بشوند.
توجه عمومی به سینما دلیلی بر آن نیست که زیرساخت‌های مستهلک شده موجود در فرهنگسراها احیا نشوند و با تجهیزات روزامد در اختیار انجمن‌های فرهنگی و هنری قرار نگیرند.
سرنوشت و فرجام تلخ فرهنگسراها می‌تواند گریبان تالارهای مرکزی در شهرهای مراکز استانها را هم بگیرد.
تالارهایی که بعضاً افتتاح شده و یا در حال تجهیز و تکمیل هستند و در ادامه با سلام و صلوات افتتاح خواهند شد.
واقعیات میدانی و نیاز شهرستانها به گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری حکم می‌کند که تالارها با جذب و استخدام کارکنان و متخصصان فنی و هنری برای دو شیفت کاری تجهیز شوند تا از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در آنها بهره‌برداری درستی به عمل آید‌.
رکوردشکنی پی‌درپی فیلم‌های کمدی و غیر کمدی کافی نیست که نمایش‌ها و کنسرت‌های هنرمندان محلی به دلیل فقر زیرساخت و نبود امکانات تبلیغی، مورد بی‌توجهی مردم در شهرستان‌ها قرار گیرند و اجرای باری به هر جهت آنها فقط به درد پر کردن کارنامه مدیران بخورد.
نخبگان واقعی به همان اندازه که برای سینما اهمیت قائل هستند، به رشد و توسعه متوازن بخش فرهنگ در همه بخش‌ها بویژه در استانها و شهرستانها بها می‌دهند و خوب می‌دانند پشتوانه همه هنرها از جمله سینما شناسایی و آموزش چهره‌های مستعد در پهنه کشور با امکانات مورد نیاز است.
آنچه که بر سینما در این ماهها می‌گذرد، شاید ما را سر ذوق آورد اما خارج از فضای سینما نشانه‌های آشکاری از فرسودگی و تخریب بناهای فرهنگی که قدمتی سی ساله دارند، قابل مشاهده است.

 

نشانی روزانه‌‌های سینمایی در تلگرام: http//t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید