روزانه های سینمایی

توقف پخش تیزر در ماهواره، افت فروش جدی است؟

برخلاف گذشته که با تعهد صداوسیما مبنی بر پخش تیزر فیلم‌های سینمایی، تهیه‌کنندگان نیز بر قول خود ایستادند و به تلویزیون کشور همسایه پشت کردند، این بار صداوسیما گزینه مناسبی برای جلب رضایت تهیه‌کنندگان نیست.

در سال ۱۳۹۵ با فشار مقامات قضایی و مشخصاً دادستانی سفارش نمایش تیزر فیلم‌های سینمایی به شبکه‌های ماهواره‌ای و عمدتا GEM متوقف شد و همزمان صداوسیما متعهد گردید، تسهیلات لازم را برای پخش تیزر مورد نظر تهیه‌کنندگان سینِما فراهم نماید. هرچه بود چالش ایجاد شده فروکش کرد و صداوسیما کجدار و مریز در برابر دستور دادستانی تمکین کرد.

در موج اخیر نمایش تیزر فیلم‌های ایرانی در شبکه GEM که از اسفند ماه سال گذشته آغاز شده است، داستان با گذشته فرق اساسی دارد و با همان نسخه نمی‌توان به صلح و صفا رسید.

در دوره اخیر وقتی تهیه‌کنندگان با مماشات و سکوت مراجع نظارتی در قبال پخش تیزر یکی دو فیلم روبرو شدند، به تصور برداشته شدن ممنوعیت گذشته، تیزرهای خود را به شبکه فارسی زبان کشور همسایه سپردند و از بهبود فروش خود احساس رضایت کردند.

سفارش تیزر فقط محدود به فیلم‌های سینمایی نشد و برای اولین بار تیزر برخی از سریال‌های غیرتلویزیونی در حال انتشار نیز از شبکه یادشده پخش شدند تا معلوم شود قبح همکاری با شبکه‌های فارسی زبان ریخته است.

سه ماه پس از عادی شدن روال نمایش تیزر محصولات نمایشی و سینمایی از تلویزیون‌های ماهواره‌ای، نخستین واکنش رسمی از سوی وزیر ارشاد مشاهده شد. او در بیانی مبهم اظهار داشت: «تهیه‌کننده و عوامل فیلم عنوان می‌کنند که اینها هیچ نسبتی با ما ندارند، دوستان ما این موضوع را بررسی می‌کنند اگر اثبات شود که چنین نسبتی وجود دارد قطعاً برخورد می‌شود.»

منظور از نسبت در کلام وزیر قطعاً نسبت و رابطه سببی و نسبی نیست و احتمالاً منظور وی برقرار نبودن رابطه رسمی برای پخش آگهی بین سفارش دهنده و خدمات دهنده است.

برخلاف گذشته که با تعهد صداوسیما مبنی بر پخش تیزر فیلم‌های سینمایی، تهیه‌کنندگان نیز بر قول خود ایستادند و به تلویزیون کشور همسایه پشت کردند، این بار صداوسیما گزینه مناسبی برای جلب رضایت تهیه‌کنندگان نیست. تلویزیون سالهاست که با از دست دادن مزیت نسبی خود یعنی مخاطب پرشمار، سکوی مناسبی برای تبلیغ کالا یا رویدادهای فرهنگی مثل سینِما و تئاتر نیست. همچنین تهیه‌کنندگان سینِما به عینه دریافته‌اند که جرح و تعدیل زیاد اعمال شده بر تیزرها از سوی بازرگانی صداوسیما، جذابیت آنها را از بین می‌برد و مشوق مخاطب برای حضور در سینِما نیستند.

قابل پیش‌بینی است که با هشدار وزیر ارشاد، ماه عسل تهیه‌کنندگان فیلم و سریال با شبکه‌های ماهواره‌ای به اتمام رسیده است. نشانه‌های این قطع رابطه در فروش تابستانی فیلم‌هایی که از ۱۷ خرداد اکران خود را آغاز کرده‌اند، معلوم خواهد شد. آیا با توقف پخش تیزر در ماهواره، افت فروش جدی است؟

کمی صبر باید کرد. بلیط‌های فروش رفته را آخر تابستان می‌شمارند!

روزانه‌های سینمایی در تلگرام: t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید