روزانه های سینمایی

گره بسته اکران نوروزی در روزهای پایانی سال

با اینکه چهارشنبه ۲۴ اسفند زمان اکران فیلم‌های نوروز ۱۴۰۲ اعلام شده بود، اما با یک روز تاخیر این رویداد در ۲۵ اسفند محقق شد. بررسی صورت گرفته نشان داد که تا عصر روز ۲۵ اسفند در سایت «سمفا» یعنی سامانه مدیریت  فروش و اکران سینما هیچ نام و نشانی از فیلم‌های غریب، فسیل، بچه های طوفان و عروس خیابان فرشته یافت نمی‌شد! به این ترتیب به جز صفحات برخی از پردیس‌های سینمایی در شبکه‌های اجتماعی در کمال شگفتی کمتر کسی از اکران فیلم‌های تازه در تارنمای جامع موردنظر  با خبر شده بود.

ظاهرا شتابزدگی، بی‌نظمی و تراکم کاری در روزهای پایانی سال باعث شده است تا امر مربوط به تبلیغات فیلم‌های نوروزی عملا قابل اجرا نباشد و در غیاب پخش تیزرهای تلویزیونی و تبلیغات محیطی، افتتاحیه ناامید‌کننده‌ای برای فیلم‌های نوروزی در سینماهای کشور رقم بخورد. فروش فقط ۳۳۰۰۰ بلیط برای چهار فیلم جدید در دو روز پایانی هفته ضعف عملکرد دفاتر پخش و عقب‌ماندن آنها از فرایند تامین اقلام تبلیغاتی و تهیه نسخه‌ای از فیلم به تعداد کافی برای سینماها و ارسال و تحویل آنها به نقاط هدف را نشان می‌دهد.

در چنین شرایطی توقع برگزاری افتتاحیه برای فیلم‌ها به یک شوخی بیشتر شبیه است و هماهنگی برای حضور عوامل که هر کدام ممکن است راهی سفر شده باشند، کار دشواری است. تماشاگران سرمایه اصلی سینما نیز در این روزها و شب‌ها دغدغه تامین مایحتاج نوروزی و پس از آن ماه مبارک رمضان را دارند و در یک هفته پیش رو نمی‌توان به داغ شدن گیشه‌ها دل خوش بود. در این میان قابل پیش‌یینی است که سه فیلم کمدی و دو انیمیشنی که مدتهاست از نمایش آنها در سینماها می‌گذرد تا پایان ماه مبارک بی نیاز به راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی مجدد، فروش نسبتا تضمین شده‌ای را تا عید فطر داشته باشند و بعد از آن نوبت را به دیگر فیلم‌ها واگذار نمایند. نقطه عطف در مسیر اکران چهار فیلم اخیر نیز عید فطر است که می‌توند منحنی فروش آنها را بالا ببرد.

نشانی در تلگرام: t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید