روزانه های سینمایی

همه موسساتی که از نمایش خانگی لفت دادند

موسسه هنر اول در غیاب رقبای دیروز مدتهاست که در دو قلمرو نشر فیزیکی و اینترنتی فیلم و سریال ایرانی یکه تازی می کند و پیشاپیش با تهیه کنندگان اکثر قریب به اتفاق فیلم های تولید شده در سال گذشته قرارداد بسته است.

تا دیروز می‌توانستیم تصور کنیم موسسات ویدیو رسانه در یک گروه فرضی از پیام‌ رسان‌های اجتماعی عضو هستند و با یکدیگر پیام رد و بدل می‌کنند اما حالا دیگر به جز یک موسسه کسی در میدان نمانده است و سایر موسسات از این گروه فرضی لفت داده‌اند.

رویگردانی اکثر مصرف‌کنندگان از نسخه فیزیکی فیلم و سریال کافی بود تا موسساتی که برنامه‌ای برای ماندن در عرصه نمایش خانگی نداشتند، یکی بعد از دیگری میدان را خالی کنند. در این میان فرقی بین موسساتی که با اعتبار و سرمایه‌گذاری کلان به یک برند تبدیل شده بودند و برخی که از ابتدا هم کم سو بودند و فقط به سودای انیمیشن خارجی و فیلم‌های میجر آمده بودند، نبود. نفوذ و گسترش اینترنت نسل چهار و آغاز به کار پلتفرم‌های دانلود و استریم تیرخلاص را به پیکر نیمه جان موسسات سنتی زد و یکباره آرایش فعالان در حوزه نمایش خانگی تغییر کرد.

از ابتدای سالجاری فقط دو موسسه هنر اول و سوره به تامین و انتشار فیلم ادامه دادند که البته سوره قید انتشار نسخه فیزیکی را زد و با راه‌اندازی سامانه فیلمگردی ترجیح داد عناوین اختصاصی خود را بر آن بارگذاری کند. فیلم‌هایی که در سبد سوره قرار گرفتند، به رغم انتقال نسبی گفتمان فرهنگی مورد انتظار حاکمیت، اغلب در اکران عمومی موفق نبودند و در جذب تماشاگر ناکام ماندند. از همین روی فیلم‌های منطقه پرواز ممنوع، سوء تفاهم، اولین امضا برای رعنا، تاج محل و حق سکوت(اکران نشده) برای همیشه در آرشیو پلتفرم فیلمگردی نشستند تا به مرور دیده شوند.

موسسه هنر اول در غیاب رقبای دیروز مدتهاست که در دو قلمرو نشر فیزیکی و اینترنتی فیلم و سریال ایرانی یکه تازی می‌کند و پیشاپیش با تهیه‌کنندگان اکثر قریب به اتفاق فیلم‌های تولید شده در سال گذشته قرارداد بسته است. قراردادی که بعضا از اکران آنلاین آغاز و تا نشر دی وی دی و اینترنتی ادامه می‌یابد.

روش کار موسسه هنر اول در جلب همکاری تهیه‌کنندگان و مالکان آثار ایرانی آن است که در اغلب قراردادها مبلغی غیرقابل استرداد را به عنوان مینیوم گارانتی به آنها پرداخت می‌کند و در فرایند اکران آنلاین، هفتاد درصد از فروش بلیط را برای تهیه کننده منظور می‌نماید.

هنر اول در کنار سامانه‌های آنلاین فیلم و سریال ضمن انتقال تجربیات بیش از یک دهه فعالیت مستمر خود به آنها، تضمین کننده بخشی از منابع سرمایه‌ای مورد نیاز برای تولید محتوای اختصاصی بصورت مشترک است. هنر اول به اعتبار تکثیر و توزیع نسخه فیزیکی و لفت دادن سایر موسسات ویدیو رسانه، مدتهاست که به تنهایی پخش تخصصی و مویرگی محصول در مراکز فروش سراسر کشور را در اختیار دارد و باید دید که ادامه این روند تا کی برای موسسه توجیه اقتصادی خواهد داشت.

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید