روزانه های سینمایی

سیاست یک بام و دو هوای پخش آگهی در ماهواره

در این میان بی رونقی برنامه‌های تلویزیون نیز مزید بر علت شده است تا اقبال مخاطبان به تلویزیون‌های فارسی زبان ماهواره‌ای بیشتر شود

به رغم مممنوعیت تبلیغ محصولات سینمای ایران در ماهواره، تبلیغ سایرکالاها و خدمات ادامه دارد

سیاست یک بام و دو هوای پخش آگهی کالا و خدمات شرکت‌های ایرانی از شبکه‌های ماهواره‌ای در حالی ادامه دارد که تبلیغ محصولات سینمایی ایران سالهاست که با ممنوعیت پخش در ماهواره مواجه است.

به موجب این گزارش تلویزیون‌های فارسی زبان ماهواره‌ای طی یک دهه اخیر با ارائه تسهیلات خوب و استثنایی به صاحبان کالا و خدمات در ایران توانسته‌اند، به معامله‌ای دو سر سود دست یابند. صاحبان کالای ایرانی با صرف هزینه‌ای ناچیز کالا و خدمات خود را به وفور در این تلویزیون‌ها به نمایش می‌گذارند و مدیران تلویزیون‌های ماهواره‌ای نیز حداقل درآمدی را برای خود تثبیت می کنند.

به موجب بررسی‌های صورت گرفته عمده گرایش صاحبان آگهی بسوی تلویزیون‌های غیر ایرانی، گران بودن تعرفه پخش آگهی در شبکه‌های تلویزیونی ایران است که اساسا متولی آن شرکتی است که به عنوان برنده مزایده توانسته است در بین رقبا به انحصار آن دست یابد.

در این میان با آنکه تلویزیون در راستای سیاست‌های کلی حاکمیت، مبنی بر حمایت از تولید ملی، تسهیلات نسبتا خوبی را برای کارآفرینان و تولید‌کنندگان درنظر گرفته است، با این وجود تولیدکنندگان خرد که هنوز به برند تبدیل نشده‌اند، نمی‌توانند ظرفیت تلویزیون‌های فارسی زبان را نادیده بگیرند و از سفارش آگهی به آن علیرغم ممنوعیت‌های اعلام شده صرف‌نظر کنند.

تجربه نشان داده است که هرگاه مسئولان امر در برابر پخش آگهی مماشات به خرج داده و تهدید و فشار به صاحبان آگهی را موقتا کنار گذاشته‌اند، شیب سفارش آگهی به تلویزیون های ماهواره‌ای افزایشی شده‌است.

در این میان بی رونقی برنامه‌های تلویزیون نیز مزید بر علت شده است تا اقبال مخاطبان به تلویزیون‌های فارسی زبان ماهواره‌ای بیشتر شود و بصورت رایگان تازه‌ترین محصولات سینمای ایران و سریال‌های نمایش خانگی را در آنها تماشا کنند. فیلم و سریال‌هایی که سیمای جمهوری اسلامی حتی از پخش تیزر آنها نیز خودداری می‌کند.

ممنوعیت نمایش تیزرهای آثار سینمایی در ماهواره ادامه دارد اما اگر به هر دلیلی تصمیم حاکمیت آن است که برخوردهای انتظامی و قهرآمیز گذشته را فعلا به کار نبندند، شاید تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی و سریال‌های نمایش خانگی ایران بیش از دیگران سزاوار استفاده از این فرصت هستند زیرا همانطور که گفته شد، تلویزیون در کمال شگفتی اساساْ رغبتی برای پخش تیزر این محصولات ندارد. سیمای جمهوری اسلامی نشان داده است که اگر برای همه باباست برای سینمای ایران زن باباست.!

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید