روزانه های سینمایی

ارزش این «زیرخاکی» در چیه؟

در سریال فریبرز به عکس با مارکسیست‌ها هم سلول می‌شود تا برای اولین بار چهره بی روتوش مبارزان چپ نشان داده‌شود

دقت کرده‌اید تیم نویسنده و کارگردان سریال پرمخاطب «زیرخاکی» چگونه از بازآفرینی صحنه‌ها و موقعیت‌‌هایی که از فرط تکرار شعاری و کلیشه‌ای شده‌اند، شانه خالی کرده‌اند
روشن‌تر حرف می‌زنم تا معلوم شود ارزش این «زیرخاکی» در چیه؟
پژمان جمشیدی می‌توانست در زندان هم بند انقلابیون مسلمان باشد و تحت تاثیر آموزش‌های آنها قرار گیرد و به درک تازه‌ای از آداب مسلمانی غیرسنتی و انقلابیگری برسد اما در سریال فریبرز به عکس، با مارکسیست‌ها هم سلول می‌شود تا برای اولین بار چهره بی روتوش مبارزان چپ نشان داده‌ شود و  طیف خاکستری بینندگان تلویزیون مطمئن شود که در بر پاشنه قبلی نخواهد چرخید و روایت همانند گذشت دربست در اختیار سوپر انقلابیون مسلمان نیست
شاهدی برای عرضم اینکه گروهی از انقلابیون مسلمان که در کار تکثیر اعلامیه و نوار هستند و اتفاقا در همسایگی فریبرز و خانواده اش زندگی می‌کنند، تا اینجای کار در حاشیه قرارداده شده‌اند و با اینکه باعث دردسر برای فریبرز شده‌اند هیچ ارتباطی با خانواده او نمی‌گیرند
هوشمندی تیم سازنده از این حیث قابل تحسین است و باید خوشحال بود که حوادث تاریخی بهانه و بستری هستند تا قصه‌ای کمیک و موقعیت‌هایی پرهیجان و روایتی سرشار از تعلیق و انتظار برای مخاطب خسته و عصبی این سالهای تلویزیون رقم خورد 
و بیننده فارغ از سنگینی و آوار گرانی، بیکاری، تحریم و انزوای کشور
خوش باشد و دمی به شادمانی گذراند.
روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید